دلیل حاضر نشدن برخی کارجویان در جلسات مصاحبه استخدام

دلیل حاضر نشدن برخی کارجویان در جلسات مصاحبه استخدام

به گزارش سایت استخدام و کاریابی کارواشتغال سوالی است که ذهن بسیاری از کارفرمایان را به خود مشغول کرده است. اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید، احتمالاً هر از چندگاهی با مطلبی درباره حاضر نشدن کارجویان در جلسه مصاحبه برخورد خواهید کرد.

معمولاً زمانی که شرکتی یک کارجو را به مصاحبه دعوت می‌کند، با توجه به وضعیت افتصادی فعلی توقع می‌رود که کاندیدای مورد نظر از این بابت خوشحال شود. در واقع، اگر کارجو خودش برای موقعیت شغلی رزومه ارسال کرده باشد به این معنی است که به کار در آن مجموعه علاقمند است. به این ترتیب، کارفرما زمانی از روز خود را برای جلسات مصاحبه برنامه‌ریزی می‌کند.

با این حال، در زمان استخدام عدۀ زیادی از کارجویان بدون هماهنگی قبلی در جلسه مصاحبه حاضر نمی‌شوند و این موضوع برای کارفرما به معنی اتلاف وقت و سرمایه است. آزاردهندگی این موضوع برای شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار بیشتر است زیرا در این شرکت‌ها، مدیران معمولاً به صورت همزمان چند وظیفه را بر عهده دارند و برای برنامه‌ریزی مصاحبه باید برخی از کارهای خود را به تعویق بیاندازند.

همین حاضر نشدن کارجویان در جلسه مصاحبه باعث شده تا عده‌ای از کارفرمایان معضل بیکاری را به کل زیر سوال ببرند و باور کنند که «کار هست، اما آدم کاری پیدا نمی‌شود».

در این مطلب قصد داریم دلایل حاضر نشدن کارجویان در جلسه مصاحبه و روش‌های پیشگیری از این اتفاق را بررسی کنیم. بنابراین اگر کارفرمایی هستید که صندلی‌ خالی جلسه مصاحبه آزارتان می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

 

چرا کارجویان نمی ایند ؟

دلایل زیادی برای حاضر نشدن کارجویان در جلسه مصاحبه وجود دارد. اما شاید بهتر باشد که برای درک بهتر این دلایل، کارجویانی که در جلسات مصاحبه حاضر نمی‌شوند را دسته‌بندی کنیم:

۱- دلایل استرس افراد جویای کار

جلسات مصاحبه می‌توانند باعث بروز استرس و اضطراب در افراد شوند. با نزدیک شدن زمان مصاحبه ممکن است که این اضطراب بر کارجو غلبه کند و او احساس کند که برای مصاحبه آمادگی لازم را ندارد؛ به همین دلیل در جلسه مصاحبه حاضر نشود. شاید تصور کنید این اضطراب چندان دردسر ساز نیست، اما اضطراب و استرس فراوان حتی می‌تواند در عملکرد بهترین کارکنان هم تاثیر منفی بگذارد و باعث شود آن دسته از کارجویانی که بسیار زیاد دارای استرس میباشند  از حضور در جلسه مصاحبه انصراف دهند.

۲- چرا افراد بیکار و کارجو اطلاعاتی ضعیف دارند؟

عدۀ بسیاری از کارجویان در جلسه مصاحبه حاضرنخواهند شد چرا که اطلاعات کافی از سوی شرکت در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است. برای مثال ممکن است شخصی که مصاحبه تلفنی را انجام داده نتوانسته اطلاعات مرتبط با زمان و مکان برگزاری جلسه مصاحبه را در اختیار کارجو قرار دهد.

همچنین، ممکن است که به دلیل فاصله زمانی زیاد بین اولین تماس و زمان برگزاری مصاحبه، کارجو جلسۀ مصاحبه را به کل فراموش کرده باشد. اگر چنین اتفاقی بیافتد و حتی کارجو متوجه فراموشکاری خود شود، به احتمال زیاد دیگر با شما تماس نمیگیرند.

۳- افراد جویای کاری که شغل دارند

یکی از مشکلات کارجویان شاغل، پیدا کردن وقت آزاد و زمان مناسب برای مصاحبه‌های شغلی است. در بسیاری از موارد، این دسته از کارجویان با گرفتن مرخصی ساعتی در جلسات مصاحبه حاضر می‌شوند زیرا نمی‌خواهند کارفرمای فعلی‌شان را ناراحت کنند. بنابراین اگر در لحظه خروج‌شان کاری پیش بیاید و نتوانند محل کارشان را ترک کنند، ممکن است تصمیم به حاضر نشدن در جلسه مصاحبه را داشته باشند.

۴- افراد جویای کاری که نظم ندارند

در آخر باید گفت که ممکن است کارجوی مورد نظر به دلیل ویژگی‌های منفی که دارد (مانند تنبلی یا بی‌نظمی) در جلسه مصاحبه حاضر نشود. به عنوان کارفرما باید حواستان به این دست از مشکلات باشد.

معمولاً به سختی می‌توان فهمید که کدام یک از ویژگی‌های بالا در تصمیم کارجو دخیل بوده است. با این حال، اگر سه مورد ابتدایی دلیل کارجو برای حاضر نشدن در جلسه مصاحبه باشد، می‌توانید امیدوار باشید که او کاندیدای مناسبی برای موقعیت شغلی مورد نظرمیباشد.

راه های مبارزه با این مشگلات:

سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است راهکار چیست؟ چگونه می‌توان تعداد کارجویانی که در جلسات مصاحبه حاضر نمی‌شوند را به حداقل رساند؟

کاندیداهایی که در جلسه مصاحبه حاضر نمی‌شوند نه تنها برای شما مزاحمت ایجاد می‌کنند، بلکه مانعی برای مدیریت مجموعه هستند. تیم‌های استخدامی زمانی را که می‌توانستند صرف کارهای مفید و مولّد کنند را به جلسات مصاحبه اختصاص داده‌اند. همچنین، حاضر نشدن کارجویان در جلسات مصاحبه باعث می‌شود تا شهرت و عملکرد تیم جذب و استعدادیابی زیر سوال برود.

بیشتر اوقات، ما کارجویان را مقصر این مشکل می‌دانیم. با این حال، مواقعی وجود دارد که خود شرکت، کارفرما یا مصاحبه‌کننده مسبب به وجود آمدن این مشکل است. برای مثال اگر کارجو احساس کند در یکی از مراحل استخدام به او احترام کافی گذاشته نشده، ممکن است به راحتی از کار در آن مجموعه صرف نظر کند. قبول داریم که حاضر نشدن در جلسه مصاحبه بدون اطلاع قبلی رفتار درستی برای مقابله به مثل نیست، اما همۀ ما ممکن است در چنین موقعیتی رفتاری مشابه داشته باشیم.

نکاتی که در ادامه آورده‌ایم می‌تواند به شما در پیش‌گیری از این مشکل یاری خواهد داد:

توضیح درباره موقعیت شغلی و دانستن شرح حال جویای کاران

تیم‌های منابع انسانی برای اطلاع از حقوق درخواستی فرد جویای کار و انگیزه وی از ارسال رزومه، معمولاً مصاحبه تلفنی انجام می‌دهند. بهتر است طی این مصاحبه‌های تلفنی کمی درباره شرح موقعیت شغلی گفت‌وگو کنید. از کارجویان بپرسید که از شغل یا شرکت شما چه انتظاراتی دارند. زمانی که محیط کار خود را توصیف می‌کنید، ببینید آیا آن‌ها با اشتیاق به صحبت‌هایتان گوش می‌کنند. اگر متوجه شدید که نسبت به این موارد علاقه‌ای نشان نمی‌دهند، بهتر است همان ابتدا از هماهنگ کردن جلسه مصاحبه انصراف دهید.

حق دادن به کارجویان جویای کار در مصاحبه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، زمان کارجویان شاغل محدود است. بنابراین هنگام تنظیم ساعت مصاحبه تا جای ممکن انعطاف‌پذیر باشید. سعی کنید تا زمان مصاحبه را با برنامۀ او تطبیق دهید و در صورت امکان، چند ساعت و روز جایگزین را به آن‌ها پیشنهاد دهید. حتی اگر برنامه فشرده‌ای ندارید از آن‌ها بخواهید که روز و ساعت مصاحبه را خودشان تعیین کنند.

رفتار حسنه و نیکو با فراد جویای کار حاضر در مصاحبه

گاهی اوقات، مسئولان استخدام تلاش می‌کنند تا جای ممکن اطلاعات کاملی از کارجوی مورد نظر به دست آورند. همین سوال پیچ کردن با این که قصد بدی در آن نیست می‌تواند از سوی کارجو رفتاری تهاجمی برداشت شود..

برای مثال، گاهی پیش آمده که مسئولان استخدام از کارجو درباره حقوق پیشین یا فعلی او سوال کرده‌اند و یا از برنامه‌‎اش برای تشکیل خانواده پرسیده‌اند. کارجویان می‌توانند دعوت یک شرکت برای مصاحبه را بپذیرند و به محض احساس ناراحتی، از انجام مصاحبه سر باز زنند. مطمئن شوید که مسئولان استخدام شرکت‌تان در طول مصاحبه حرفه‌ای رفتار می‌کنند و از کارجو سوالات شخصینخواهند پرسید.

ارتباط درست با افراد جویای کار

افراد جویای کار معمولاً احساس می‌کنند که اگر شرکت‌ها با آن‌ها به درستی ارتباط نگیرند، آن‌ها نباید برای برقراری ارتباط تلاش کنند. همیشه کارجویان را از روند استخدام مطلع نگه دارید. زمانی که کارجویی برایتان رزومه ارسال می‌کند، برای او یک ایمیل تایید ارسال کنید و در آن توضیح دهید که مشغول بررسی رزومه او هستید. زمانی که رزومه کارجو رد شد، این موضوع را به آن‌ها اطلاع دهید. و اگر زمانی را برای مصاحبه تعیین کرده‌اید، روز قبل از مصاحبه طی یک ایمیل یا پیامک آن را به کارجو اطلاع دهید.

سوال از افراد جویای کار و نظر سنجی از انان

شما می‌توانید از کارجویان – به‌خصوص کارجویانی که در مصاحبه حاضر نشدند – نظرسنجی کنید. مطمئناً همۀ آن‌ها در نظرسنجی شرکت نمی‌کنند، اما همان تعداد اندک شرکت‌کنندگان نیز می‌توانند آنچه که در روند مصاحبه آزارشان داده را شرح دهند.

نکته مهم نهایی: 

اگر تعداد کارجویانی که در جلسه مصاحبه حاضر نمی‌شوند افزایش یافت، احتمالاً در فرآیند استخدام شرکت شما مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود. اما به یاد داشته باشید حتی اگر برای ارائه تجربه بهتر به کارجویان تمام توان خود را به کار بگیرد، باز هم عده‌ای از کارجویان در مصاحبه‌ها حاضر نخواهند شد. این دسته از کارجویان الزاماً تنبل یا غیرحرفه‌ای نیستند (شاید واقعاً مشکلی برایشان به وجود آمده)، اما شما نباید اجازه دهید که چنین رفتارهایی بر روند استخدام‌تان تاثیر خواهد گذاشت.

به مسئولان استخدام خود توضیح دهید که حاضر نشدن کارجویان در جلسه مصاحبه به ندرت اتفاق می‌افتد و امری اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل بهتر است که آن‌ها روحیه خود را نبازند. همچنین، به خاطر داشته باشید که کاندیداهای خوب دیگری نیز در بازار کار وجود دارند که در جلسات مصاحبه شما حاضر خواهند  شد.

در آخر باید عنوان نمود اگر از روند درست ارزیابی و استخدام شرکت خود اطمینان حاصل دارید، در فاصله‌ای کوتاه نیروی کار مورد نیازتان را جذب و استخدام کنید و به خدمت گیرید.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید