ساخت نسل جدید پوست رباتیک با هوشمندی و حساسیت بالا

ساخت نسل جدید پوست رباتیک با هوشمندی و حساسیت بالا

پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا از ساخت حسگر‌های جدیدی با قابلیت کشسانی، هوشمندی و حساسیت بالا خبر داده اند که می‌تواند در انواع اندام‌های مصنوعی یا بازو‌های رباتیک مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این حسگر‌ها با قرار گرفتن روی سطح بازو‌های رباتیک و یا اندام‌های مصنوعی، می‌توانند عملکردی شبیه به پوست انسان را به ارمغان آورند به طوری که می‌توان کار‌هایی همچون برداشتن یک تکه میوه نرم و یا لمس نرم اشیاء را به مهارت و حساسیت بالا انجام دهد و به نوعی، به برقراری تعاملات انسانی واقعی‌تر و البته بی‌خطر کمک کند.

به گفته این محققان، حسگر‌های تولیدشده می‌توانند چندین نوع نیرو را حس کنند و این امکان را برای بازو‌های رباتیک و یا مصنوعی فراهم می‌کنند تا به محرک‌های لمسی با دقت بالا واکنش نشان دهند. برای مثال، بازو‌های مجهز به این حسگر می‌توانند یک تخم مرغ و یا یک لیوان را بدون له کردن و یا انداختن آن به آرامی برداشته و نگه دارند.

پژوهشگران می‌گویند این حسگر از لاستیک سیلیکونی ساخته شده که قابلیت کشسانی و حتی چین و چروک شبیه به پوست انسان را به آن می‌دهد. در این حسگر از میدان‌های الکتریکی ضعیف برای حس کردن اجسام بهره گرفته می‌شود و قادر است نیرو‌ها را در داخل و یا امتداد سطح خود تشخیص دهد.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا این فناوری را با همکاری موسسه Frontier Robotics توسعه داده‌اند. پژوهشگران می‌گویند استفاده از این حسگر‌ها و هوش، باعث افزایش قابلیت‌ها و واقعی‌تر شدن انواع ماشین‌ها و دستگاه‌ها خواهد شد و به انسان‌ها اجازه می‌دهد تعامل بهتری با آن‌ها داشته باشند.

نتایج این تحقیق در نشریه Scientific Reports به چاپ رسیده است.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید