شهر رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است

شهر رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است

کارواشتغال گیلان : مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با بیان اینکه وضعیت شالیزارهای رشت در حال حاضر خوب است گفت: وجین اول در ۹۰ درصد از این شالیزارها انجام شده است.

 

مسعود اسدی‌پرور در گفت و گو با ایسنا گفت: شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور است و هم‌اکنون مرحله داشت این محصول به خوبی در حال سپری شدن است.

 

وی افزود: وجین اول در ۹۰ درصد از شالیزارهای رشت و وجین دوم در ۶۰ درصد شالیزارهای شهرستان رشت انجام شده است و علیرغم کاهش ورودی آب سد سفیدرود به دلیل نوبت‌بندی شدن قطع و رها سازی آب، برنجکاران ما مشکلی ندارند.

 

اسدی‌پرور با اشاره به اینکه به طور میانگین ۱۶۰ هزار تن برنج سفید در رشت تولید می‌شود، ادامه داد: وضعیت شالیزارهای رشت در حال حاضر خوب است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.  

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت به توسعه مکانیزاسیون در نشاء برنج شهرستان رشت در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۷۵ درصد نشاء رشت به صورت مکانیزه بوده است و این امر موجب می‌شود که رنج تولید برنج در شهرستان کاهش یابد و جوانان بیشتری برای تولید برنج ورود کنند.

 

اسدی‌پرور افزود: توسعه مکانیزاسیون در روستاها رو به افزایش است و این امر می‌تواند در کاهش تولید رنج برنج که ۱۸ مرحله کار دارد، موثر واقع شود.

 

وی در خصوص گرانی برنج گفت: در حال حاضر برنجی در دست کشاورزان نیست و قیمت کنونی برنج به دلیل قیمتی است که واسطه‌های در بازار عرضه می‌کند.

 

اسدی‌پرور تصریح کرد: همه تلاش ما این است که تولید برنج برای برنجکاران صرفه‌اقتصادی بیشتری داشته باشد زیرا علاوه بر اینکه موجب حفظ شالیزارهای موجود می‌شود و از تغییر کاربری‌ها جلوگیری می‌کند، موجب افزایش ترغیب روستایی‌زادگان به کشت و کار برنج در شهرستان رشت می‌شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید