طرح های استخدامی و اشتغالزایی تامین مالی میشوند

به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، بانک های خصوصی بخش مهمی از شبکه بانکی کشور به شمار می روند و نقش قابل توجهی در تأمین مالی طرح های اشتغال زایی و محرومیت زدایی در مناطق کم برخوردار به عهده دارند.
محرومیت زدایی و کاهش فقر و بیکاری در مناطق محروم از اهداف کلان توسعه ای کشور به شمار می رود که بارها توسط مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد اجرایی بر آن تأکید شده است. روستاهای کشور ما در هر استانی که قرار داشته باشند، ظرفیت های فراوانی برای کار و تولید به صورت بالقوه در آن ها مشاهده می شود اما فعال سازی این ظرفیت ها به برنامه ریزی و حمایت های تسهیلاتی مناسب نیاز دارد که بخشی از آن از منابع عمومی کشور و بخشی دیگر از منابع نظام بانکی قابل تأمین است. منظور از تسهیلات مناسب، تسهیلات با نرخ سودی است که برای سرمایه گذاران عمران و آبادی مناطق روستایی جذاب باشد. در این راستا کاهش نرخ سود تسهیلات اشتغال روستایی استان های محروم به ۱۰ درصد با مشارکت معاونت توسعه روستایی و بنیاد برکت که ۸ درصد از این کاهش توسط نظام بانکی تأمین می شود، حائز اهمیت است.
افزایش سهم اشتغال روستایی از ۵ به ۲۵ درصد با اعطای تسهیلات
در واقع تسهیلات اعطایی در قابل اشتغال روستایی و مناطق محروم توسط بانک های عامل برای عموم روستاها ۶ درصد، در مناطق مرزی ۴ درصد و تسهیلاتی که در قالب سرمایه در گردش پرداخت می شود حداکثر ۱۰ درصد محاسبه می شود. در این زمینه محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور در سال های ۹۴ تا ۹۶ اشاره و با بیان اینکه این سهم در بهترین شرایط بین ۳ تا ۵ درصد بوده، می گوید: در سال گذشته و بعد از اختصاص تسهیلات روستایی این سهم به ۲۵ درصد رسیده است.
امید با بیان اینکه تسهیلات روستایی از مهاجرت معکوس جلوگیری کرده، افزود: یقیناً تخصیص این تسهیلات اثرات خود را در آمار پایان سال ۹۸ کشور نشان خواهد داد.
تسهیلات ۱،۳۷۴ میلیارد ریالی بانک پارسیان به طرح های اشتغال زایی روستایی و مناطق محروم
از سوی دیگر، با توجه به این که بیش از ۲۰ سال از دوره جدید فعالیت بانک های خصوصی در اقتصاد ایران می گذرد و این بخش از شبکه بانکی طی دو دهه اخیر، جای خود را در میان فعالان اقتصادی و مردم بازکرده اند، یکی از مهم ترین انتظارات از بانک های خصوصی مشارکت فعالانه در تأمین مالی طرح های توسعه عمرانی با رویکرد محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار کشور است. نگاهی به آمارهای منتشرشده توسط بانک های خصوصی بیان گر این نکته است که این بانک ها در راستای برآورده کردن انتظارات مذکور گام های مثبت و سازنده ای برداشته اند. بر این اساس، مسئولان تشکل های بانک های خصوصی نیز تأکید ویژه ای بر نقش این بخش مهم از نظام بانکی کشور در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی از جمله ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور داشته اند، چنان که دکتر کورش پرویزیان رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی و مدیرعامل بانک پارسیان، هدف گذاری مهم سیاست های بانک های خصوصی را محرومیت زدایی از طریق رونق تولید، رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار برشمرده است. به عنوان مثال حمایت از طرح های اشتغال زای روستایی به منظور افزایش درآمد سرانه روستائیان و کاهش بیکاری در بین روستانشینان مأموریتی است که بانک پارسیان به عنوان یکی از بانک های شاخص خصوصی کشور در آن مشارکت گسترده ای داشته است. بر اساس آمار منتشرشده توسط بانک پارسیان، این بانک از طریق انعقاد قرارداد سه جانبه فی مابین با بنیاد برکت و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ۲۴۱ فقره تسهیلات مصوب مجموعاً به مبلغ ۱،۳۷۴ میلیارد ریال به این امر خطیر تخصیص داده است.
مقام های استانی از جمله مسئولانی هستند که در پیگیری جذب تسهیلات به طرح های اشتغال زا تلاش فراوان دارند چنان که مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی سهم این استان از وام مناطق روستایی و محروم را ۳۴۳ میلیارد تومان اعلام کرده و درباره کارخانه گچ آلتون سفید شهرستان که از سال ۹۳ روند اجرایی آن آغازشده و جزو واحدهای دریافت کننده تسهیلات ۲۰ میلیارد ریالی از بانک پارسیان است، می گوید: ارائه تسهیلات به این واحد تصویب شده است و با راه اندازی این واحد برای ۴۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
همچنین به گفته محمود عسکری آزاد، رئیس هیات مدیره بنیاد برکت ارایه تسهیلات با سود کم جهت اشتغال زایی و محرومیت زدایی کم تاثیر نیست و تحرک بانک ها در راستای کمک به حل مشکل بیکاری در این مناطق با اعطای تسهیلات قابل تقدیر است.
به این ترتیب می توان گفت شبکه بانکی کشور و خصوصاً بانک های خصوصی مسیر رونق بخشی به اشتغال روستایی و محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار را هم راستا با سیاست های دولت و نظام جمهوری اسلامی طی می کنند و گام هایی که در این مسیر برداشته می شود، با لحاظ کردن اقتصاد مقاومتی و تکیه به منابع داخلی همچنان تداوم خواهد داشت.

برای دیدن اگهی های استخدامی گیلان کیلیک کنید

برای دیدن اگهی های استخدامی مازندران کیلیک کنید

برای دیدن اگهی های استخدامی قزوین کیلیک کنید

برای دیدن اگهی های استخدامی تهران کیلیک کنید


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید