عدالت مزدی و تحقق امنیت شغلی مطالبه اصلی کارگران ابنیه فنی آذربایجان است

عدالت مزدی و تحقق امنیت شغلی مطالبه اصلی کارگران ابنیه فنی آذربایجان است

تعدادی از کارگران ابنیه فنی راه آهن آذربایجان در تماس با خبرنگار ایلنا، گفتند: در آستانه تغییر پیمانکار قرار داریم، بنابراین از مسئولان کارگری استان درخواست داریم به وضعیت قراردادها، امنیت شغلی و سایر مزایای قانونی کارگران از جمله برخورداری از مزایای بیمه تکمیلی و بازنگری در اجرای طبقه‌بندی مشاغل ما رسیدگی کنند.

کارواشتغال به نقل از ایلنا : یکی از کارگران با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان استانی در واکنش به شرایط سخت شغلی کارگران ابنیه فنی راه آهن در نتیجه حضور پیمانکاران، گفت: از مسئولان استانی بویژه اداره کل کار آذربایجان شرقی می‌خواهیم به موضوع مشکلات و مطالبات کارگران قبل از تغییر پیمانکار رسیدگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه در نتیجه حضور پیمانکار، کارگران به بسیاری از مطالبات صنفی خود نرسیده‌اند و این موضوع آن‌ها را در شرایط بد مالی و شغلی قرار داده است، گفت: خواسته اصلی کارگران پیمانی ابنیه فنی آذربایجان، در مرحله اول حذف پیمانکاران و تبدیل وضعیت قراردادها از پیمانی به مستقیم است.

او گفت: شرایط زندگی کارگران ابنیه فنی به دلیل‌ عدم وصول مطالبات قانونی اسفبار است و جا دارد مسئولان اداره کل کار، قبل از تغییر پیمانکار چاره‌ای برای بهبود وضعیت شغلی ما پیدا کنند.

این کارگر با بیان اینکه حقوقی که از شرکت واسطه‌ای دریافت می‌کنیم کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد، افزود: اولین ویژگی که حقوق و دستمزد باید داشته باشد این است که باید بتواند حداقل نیازهای اولیه به لحاظ معیشت مانند پوشاک، خوار و بار، مسکن و امنیت را دربرداشته باشد. ویژگی دوم آن است که بتواند ایجاد انگیزه نماید و منجر به عملکرد و بهره‌وری بیشتر شود اما ما کارگران علارغم تلاش شبانه‌روزی از مزایای کار قانونی برخوردار نبوده‌ایم.

به گفته وی، کارگران ابنیه فنی راه آهن سالهاست پیگیری مطالبات از دست رفته خود در نتیجه حضور پیمانکاران مختلف هستند و در طول این سال‌ها به خواسته‌های خود به درستی نرسیده‌اند.

او گفت: خواسته بعدی ما کارگران برقراری عدالت مزدی است. به طور معمول کارگران پیمانکاری در خطوط ابنیه فنی راه آهن بابتِ تفاوتی که بین آن‌ها و کارگرانِ رسمی و قرارداد مستقیم وجود دارد، معترض هستند. بین کارگر رسمی، قرارداد دائم و پیمانکاری در همه چیز تبعیض وجود دارد؛ از حقوق و دستمزد گرفته تا رفاهیات و بیمه و…

به گفته‌ی این کارگر؛ غالب کارهای زیربنایی و اجرایی راه آهن را کارگران پیمانکاری ابنیه فنی انجام می‌‎دهند، با این وجود، حقوق و دستمزدهای کارگرانِ پیمانکاری قابل مقایسه با نیروهای دیگر شاغل در راه آهن نیست.

او گفت: بخش دیگری از مطالبات کارگران ابنیه فنی راه آهن آذربایجان تامین امنیت شغلی است. به طور مشخص ما کارگران پیمانکاری به سبب کوتاه بودن قراردادهای کاری فاقد امنیت شغلی هستیم و در این بین نمایندگان و تشکل‌های کارگری نیز در دفاع از حقوق کارگران از امنیت شغلی و حمایت قانونی کاری از پیش نمی‌برند.

این کارگر با بیان اینکه مطالبه دیگر کارگران ابنیه فنی آذربایجان اصلاح و بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل است، گفت: متاسفانه جدا از به‌روز نبودن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، تغییر پیمانکاران منجر به تنزل گروهای شغلی، مزد مبنا، پایه سنوات و سرانه اضافه‌کار کارگران می‌شود.

طبق اظهارت یکی دیگر از کارگران ابنیه فنی آذربایجان؛ اصلاح در طرح طبقه‌بندی کارگران پیمانکاری شرکت‌های مختلف موجب یکسان‌سازی شرایط کار می‌شود و نظارت و اجرای قانون را تسهیل می‌نماید.

به گفته وی؛ حق برخورداری از محیط کار ایمن و سالم؛ حق کارگران است. در عین حال مهارت آموزی و ارتقای سطح آموزش فن و حرفه‌ای به کاهش حوادث کار بسیار کمک خواهد کرد که باید برای کارگران ابنیه فنی بر آورده شود.

این کارگر با بیان اینکه معیشت؛ دغدغه امروز کارگران ابنیه فنی است و وضعیت نامناسب اقتصادی شرایط زندگی را برای کارگران سخت کرده است، در پایان افزود: حقوق کارگران ابنیه فنی به اندازه‌ای ناچیز است که هزینه درمان، آموزش و تفریحات سالم از زندگی افراد حذف شده و تنها به معیشت می‌پردازند بنابراین یک کارگر مجبور می‌شود برای تامین نیازهای حداقلی رورانه خود مانند خوراک، به مشاغل دوم حتی سوم روی بیاورد که در توان ما کارگران ابنیه فنی راه آهن به دلیل سختی کار نیست.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید