قراردادهای ۸۹روزه پرستاران برچیده شود/ تناسبی بین استخدام پرستاران با تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها نیست

قراردادهای ۸۹روزه پرستاران برچیده شود/ تناسبی بین استخدام پرستاران با تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها نیست

 عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: قراردادهای ۸۹روزه پرستاران به‌دلیل آنکه حقوق پرستاران مورد تضعیف و استثمار قرار می‌گیرد، ضروری است از سوی دولت و وزارت بهداشت اقدام جدی‌ای جهت برچیده شدن آن برداشته شود.

کارواشتغال به نقل از تسنیم نیوز : «زهرا شیخی» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، پیرامون قراردادهای ۸۹ روزه پرستاران اظهار داشت: به موجب آنکه با چنین قراردادهایی حقوق پرستاران تضعیف و مورد استثمار قرار می‌گیرد ضروری است که از سوی دولت و وزارت بهداشت گامی جدی جهت برچیده شدن این قراردادها برداشته شود.

وی با بیان آنکه استخدام پرستاران با تخت‌های بیمارستان‌ها تناسب ندارد، افزود: اکنون میانگین کشوری تخت به پرستار حدود ۰.۹ است که این آمار در برخی مناطق نیز کمتر است و باید تدابیر مناسبی جهت افزایش تعداد پرستاران اندیشه شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کادر درمان و پرستاران در طول ۲ سال گذشته سختی‌های زیادی را در مبارزه با بیماری منحوس کرونا به جان خریدند. آنها برای آنکه کشور از این بحران عبور کند ایثارگری کردند چرا که اگه تلاش‌های این قشر خستگی‌ناپذیر نبود امکان مدیریت مناسب این شرایط بحرانی وجود نداشت.

۲۰۵ نفر از پرستاران در طول ۲ سال گذشته جان خود را از دست دادند

وی با بیان آنکه ۲۰۵ نفر از پرستاران در راه نجات کشور از بحران کرونا جان خود را از دست دادند، بیان کرد: باید دانست که فشارهای روحی، روانی و جسمی در دوران کرونا به کادر درمان و پرستاران دوچندان شده است. شغل پرستاری یکی از شغل‌های سخت و طاقت‌فرسا است که پس از بیماری کرونا سختی کار این قشر به وضوح برای همه مشخص شد.

ضرورت اجرای نظام تعرفه‌گذاری و تبدیل و فوق‌العاده خاص برای پرستاران

شیخی با اشاره به تشدید سختی کار پرستاران به موجب افزایش شیفت‌ها، تصریح کرد: ضروری است که حقوق پرستاران متناسب با حساسیت و سختی کارشان ارتقا یابد. کمیسیون بهداشت مجلس مطالباتی چون برقراری و فوق‌العاده خاص، اجرای نظام تعرفه‌گذاری پرستاران و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، قراردادی و طرحی بدون سهمیه را برای این قشر با برگزاری نشست‌های متعدد با مسئولان مربوطه پیگیری کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا کمیته تخصصی تحت عنوان کمیته پرستاران در کمیسیون تشکیل شده که نهایت اهتمام خود را برای پیگیری مطالباتِ بر حق مدافعان سلامت به ویژه جذب و استخدام نیروهای شرکتی به کار خواهم برد.

با کمبود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار پرستار در کشور مواجه هستیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه نباید اجازه دهیم که پرستاران به موجب دغدغه معیشت از کشور مهاجرت کنند، عنوان کرد: هم اکنون با کمبود بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار پرستار مواجه هستیم. همچنین استخدام پرستاران متناسب با تخت‌های بیمارستانی نیست چرا که هم اکنون میانگین کشوری تخت به پرستار حدود ۰.۹ است که در برخی مناطق نیز کمتر بوده و شیفت‌های اجباری هم باعث کمبود پرستار شده است.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید