ماجرای جذب معلم های ۷۰ ساله حقیقت دارد؟(نوشته خبری)

ماجرای جذب معلم های ۷۰ ساله حقیقت دارد؟(نوشته خبری)

همشهری آنلاین– فاطمه عسگری نیا:موضوعی که علاوه بر ایجاد چالش‌هایی برای این وزارتخانه، باعث سردرگمی دانش‌آموزان هم شد. به طوریکه به گفته خیلی از همین دانش‌آموزان، آنها به خاطر نداشتن معلم مجبور بودند ساعتهایی از زمان حضورشان در مدرسه را خارج از کلاسها سپری کنند.

یاسمن، دانش آموز سال دهم در رشته طراحی دوخت یکی از هنرستان های شهر تهران است او می گوید  ما هر هفته دو روز را باید به خاطر نداشتن معلم در حیاط مدرسه بگذرانیم. درسهایی که معلم ندارد هم  درسهای کارگاهی هست و هر چه از سال می گذرد استرسمان بابت زمانی که برای آموزش این درسها از دست می دهیم بیشتر و بیشتر می شود

در مدرسه علی هم تا هفته گذشته  وضع به این منوال بود. او دانش آموز پایه نهم است : «از ابتدای مهر ماه تا همین هفته گذشته سه بار معلم ریاضی‌امان تغییر کرد هر کدام هم به شیوه خود دتدریس می کردند بچه ها سردرگم بودند تا می آمدیم به یک معلم و شیوه تدریسش عادت کنیم دوباره معلم ما عوض می شد و این وضعیت خیلی بدی بود.»

استخدام معلم های ۷۰ ساله!

علی امرایی عضو کمسیون آموزش دیده بان عدالت و شفافیت در گفتگو با روزنامه شرق اعلام کرده بود آموزش و پرورش در همه مقاطع تحصیلی با کمبود ۲۰۰ هزار معلم مواجه است کمبودی که حالا قرار است برای جبران آن از معلم های بازنشسته هم استفاده شود. حرفهای او وقتی حسابی مورد توجه مردم قرار گرفت که مدعی شد خبرهایی به گوش رسیده که سن این معلم ها به ۷۰ سال هم می رسد.

وزیر آموزش و پرورش اما امروز خبر از استخدام معلم های تازه نفس برای جبران کمبود معلم در مدارس خبر داده و گفته است مجوز استخدام بیش از ۵۰ هزار معلم جدید صادر شده و ۲۵ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان به بدنه آموزش و پرورش ملحق خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش که این روزها در مجامع مختلف مورد انتقاد شدید منتقدین قرار دارد در همایش طلیعه داران تعلیم و تربیت که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد به شدت در برابر این انتقادات موضع گرفت و خطاب به منتقدین گفت مگر کمبود معلم را دولت سیزدهم ایجاد کرده که حالا این دولت را متهم می کنند؟ صحرایی معتقد است کمبود معلم در مدارس زمانی کلید خورد که مراکز تربیت معلم را تعطیل کردند او خطاب به مسببین این کار هم می گوید حالا امروز با چه رویی می‌گویند ضعف مدیریت باعث این وضعیت شده است؟ مگر معلمان فراموش کردند که خود آنها صحبت از زیاد بودن معلمان می‌کردند.

صحرایی در ادامه با انتقاد از ندادن مجوز استخدام به آموزش و پرورش در سالهای گذشته از آن به عنوان علت دیگر کمبود معلم یاد کرده و گفته است :‌ «در آزمون دبیری، ۳۰۰ هزار نفر شرکت کردند، در برگزاری آزمون تأخیر شد که آموزش پرورش تقصیر ندارد همچنین نتایج با تأخیر اعلام شد و یک ماه کلاس‌های درس بدون معلم ماند اما یک ماه تأخیر بهتر از آن است که دانش‌آموز آن چیزی را که باید می‌آموخته است، نتواند بیاموزد.»

افزایش ۳ میلیون نفر به جمعیت دانش آموزی

به گفته مراد صحرایی از سال ۹۴ تا ۱۴۰۲ حدود ۳ میلیون نفر به جمعیت دانش آموزی ایران اضافه شده است اظهار کرد:‌ «در سه سال از دولت پیشین مجوز استخدام صادر نشد، به این دلیل که رئیس دولت وقت در مجلس بیان کرد هزینه تربیت دانش ‌آموز در دولت ۴ میلیون تومان و در مدرسه خصوصی یک میلیون تومان است.»

او تاکید کرد: «تعداد مجوزهای استخدامی صادره در دو سال دولت جاری معادل ۸ سال قبل از آن است. و امسال نیز مجوز استخدام بیش از ۵۰ هزار معلم جدید داشتیم و ۲۵ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان به بدنه آموزش و پرورش ملحق خواهند شد.»

آنچه امروز صحرایی بعد همه این جریانات حسابی از آن خوشحال است جذب بالغ بر ۴۰ هزار معلمی است که به گفته خودش با وسواس و دقت نظر فراوان بدون اعمال نظر و نفوذ هیچ کس انتخاب شده‌اند. او این نوع انتخاب را افتخار وزارت آموزش و پرورش می داند و تاکید کرده است آینده سازان و معماران آینده ایران کودکان ما هستند و این آینده سازان را باید به دست معلمان قوی تربیت کنیم.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید