مشروح مهمترین اخبار اقتصادی کشور ۲ تیر ۱۴۰۱ را در این صفحه بخوانید

مشروح مهمترین اخبار اقتصادی کشور ۲ تیر ۱۴۰۱ را در این صفحه بخوانید

اتصال وزارت راه و شهرسازی به دولت هوشمند

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی با راه اندازی سامانه شاهراه شامل سامانه جامع حمل و نقل، اطلاعات حوادث حمل و نقل کشور، احراز هویت و پروانه اشتغال نظام مهندسی، تلاش کرده از حضور مردم در ادارات خود بکاهد.

مهدی صفدری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی در گفتگو اختصاصی با اشاره به چشم انداز این وزارت خانه در حوزه توسعه دولت الکترونیک گفت: اقدامات وزارت خانه در زمینه توسعه دولت الکترونیک بر اساس اسناد بالا دستی از جمله ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک با ائین نامه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی صورت پذیرفته است.
صفدری در ادمه با اشاره به اينكه تمام خدمات وزارت راه و شهرسازی در قالب ۱۷۰ سامانه الکترونیکی به شهروندان ارائه می‌شود گفت : شناسایی و تدوین فرایند‌های صدور مجوز‌کسب و کار کشور سال گذشته در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و در این حوزه وزارت راه و شهرسازی ۱۰۵ مجور کسب و کار را شناسایی کرد و با توجه به تعاملی که با مرکز ملی مجوز‌های کسب و کار کشور داشتیم توانستيم در هیئت مقررات زدایی به تصویب برسانیم و عناوين این ۱۰۵ مجوز در سامانه مجوز‌های کسب و کار کشور قرار گرفته است.
وی افزود: واگذاری خدمات به پیش خوان دولت مطرح است که دستگاه‌های اجرایی باید خدماتشان را در اختیار پیشخوان قرار دهند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به راه اندازی مرکز تبادل اطلاعات گفت: بر اساس ضوابط فنی و اجرایی دولت الکترونیک ۱۴ خوشه در این حوزه وجوددارند که ما متولی خوشه سیزدهم به نام حمل و نقل و شهرسازی هستیم.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از دستگاه‌های پیشتاز در این حوزه سومین دستگاه اجرایی بود که خوشه مرکز تبادل اطلاعاتش را راه اندازی کرد.
صفدری با بیان اینکه راه اندازی سامانه جامع حمل و نقل یکی از پروژه‌های اولویت دولت الکترونیک هست که بر اساس مصوبه هیئت وزیران به دستگاه‌های اجرایی سپرده شده است بیان کرد:
بر اساس آئین نامه اجرایی مواد پنج و شش مبارزه با قاچاق کالا و عرض این سامانه شکل گرفته است و یکی از دست آورد‌های الکترونیکی این است که در چهار حوزه ریلی و هوایی جاده‌ای و دریایی وجود دارد.
وی گفت: سامانه جامعه اطلاعات حوادث حمل و نقل کشور است که سامانه مهمی است در این سامانه که در اختیار شهروندان است و با استفاده از دیتایی که بر اساس برخط است دستگاه‌های متولی مثل پلیس. هلال احمر و پزشکی قانونی و چهار مد حمل و نقلی که در وزارت راه و شهرسازی و اروژانس داریم از آن استفاده می کنیم ویك بخشی از اطلاعات در اختیار شهروندان قرار می گیرد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بحث انتخابات الکترونیکی نظام مهندسی افزود: در مهر و آبان سال گذشته انجام شد و توانستیم ازاین ظرفیت فناوری اطلاعات در خصوص رای گیری انتخابات اسستفاده کنیم.
وی گفت:اخذ الکترونیکی عوارض آزاد راه‌های کشور پروژه مهمی بود در بحث هوشمند سازی و خدمات الکترونیک این اتفاق افتاد در یک و دوسال گذشته در حال توسعه است.
صفدری د ادامه با شاره به استقرار و به کار گیری زیر ساخت امضا الکترونیکی بوده است که در سامانه جامع حمل و نقل استفاده می کنیم برای تائید اطلاعاتی که در سامانه‌ها تبادل می‌شود اظهار داشت:
بحث استفاده از ظرفیت‌های احراز هویت است که مکلف هستیم استفاده کنیم در سامانه هامون و از طریق سرویس‌های سازمان‌های مربوطه در این حوزه هستند مثل ثبت احوال هستند اطلاعات هویت سنجی رو انجام میدیدم و از مراجعه حضوری شهروندان جلوگیری می‌شود.


در برنامه گفتگوی رادیو اقتصاد­

بررسی نقش­ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کاهش نرخ تورم

جانشین معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: تورم موجو ناشی از ، حذف ارز ۴۲۰۰ ، تورم ناشی از رشد نقدینگی کشور و افزایش قیمت کالا‌های اساسی ناشی از جنگ اوکراین و روسیه است

 جانشین معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص­ تلاش وزارت متبوعش برای افزایش رفاه مردم و تاثیر ­پرداخت یارانه نقدی و الکترونیکی­ به مردم­­ گفت: ­در مورد بحث تورم یک نکته خیلی مهمی که سر این ماجرای پرداخت یارانه‌ها وجود دارد و شاید به درستی هم تبیین نشده برای مردم ما، همین تفکیک بین تورم‌های ناشی از سه محل مختلف است. یکی تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ که منجر به افزایش یکسری از قیمت‌ها و یکسری از کالا‌ها و به تبع آن کالا‌های دیگر شده است، یکی تورم ناشی از رشد نقدینگی کشور که ما به صورت میانگین یک رشد ۲۰ درصدی داشتیم در این حدود ۴۰ سال و در سال‌های اخیر رشد نقدینگی به حدود‌های حتی ۳۰ درصد هم رسیده و این خودش یک تورم ۳۰ درصدی دارد و یکی هم تورم ناشی از افزایش قیمت کالا‌های اساسی ناشی از جنگ اوکراین و روسیه، و در واقع یکی از مهمترین اعتراضات مردم در این بحث یارانه‌ها این بود که چرا پرداختی که به ما شده، به نظر می‌رسد جوابگوی آن افزایش قیمت‌ها نیست که یک قسمتی از جواب این است که تورم ما ناشی از ۳ بخش است و قرار بوده که پرداخت یارانه‌ها یک بخش را پوشش دهد یعنی تورم عمومی کشور که ما این سال‌ها بخصوص بالای ۳۰ درصد درگیرش بودیم و تورم ۳۰ درصد داشتیم و تورم ناشی از جنگی که رخ داده، این دوتا خارج از آن بحث بسته یارانه‌ای بوده.

دکتر علی شهیدی در خصوص اتفاقاتی که منجر به کم اثر شدن پرداخت یارانه‌ها شده است گفت البته  باید توجه کنیم که یارانه‌هایی که پرداخت شد، میزان یارانه‌ها به اندازه‌ای بوده که بتواند تا دهک ۸ را پوشش بدهد. یعنی تا دهک ۸ و ۹­ را بتواند پوشش دهد به این معنا که قاعدتاً افرادی که مصرف بیشتری از این کالا‌ها دارند، ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر نمی‌تواند پوشش دهنده میزان مصرف آن‌ها باشد. ­یک نکته هم در مورد  رفتن به سمت کالابرگ، همانطور که مستحضرید یک سوییچ رفاهی و یک بستر و یک پلتفرمی توسط وزارت رفاه با همکاری آی سی تی ایجاد می‌شود که مردم بتوانند این یارانه نقدی که به سمت کالابرگ شدن می‌رود، مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند از آن استفاده کنند. کارهایش تا حد خوبی جلو رفته است. نکته‌ای که به لحاظ بحث کارشناسی وجود دارد، این است که رفتن از سمت پرداخت یارانه نقدی به سمت کالابرگ تأثیری روی تورم نخواهد گذاشت.  هرچند منجر به کاهش اندکی از رشد نقدینگی می‌شود، اما به دلیل اینکه شما پول را به یک شکلی غیر از ریال وارد چرخه اقتصادی می‌کنید نهایتاً روی تورم تأثیری ندارد. این ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی که پرداخت می‌شود به افراد و خرید می‌کنند در مدل کالابرگ شما درب مغازه می‌روید و کارت می‌کشید به ازای کالایی که وجود دارد، ۵۰ درصد را شما پرداخت می‌کنید و ۵۰ درصد توسط دولت پرداخت می‌شود. پولی که دست فروشنده می‌آید نهایتاً همان میزان است، یعنی پولی که نهایتاً در زنجیره تقاطع فروشنده و خریدار، دست فروشنده می‌رسد همان میزان پول است و همان میزان پول در جامعه به گردش درمی آید و روی تورم تأثیری ندارد.

وی افزود: هدف از اجرای برنامه‌های یارانه‌ای و  مدیریت مصرف نباید گم شود، زیرا مدیریت مصرف با مصرف کننده است. یعنی، وقتی شما کالابرگ می‌دهید به مردم می‌گویید که شما باید یک میزان مشخصی گوشت قرمز مصرف کنید با این روش کالابرگی، خودش به نظر می‌رسد کار خیلی چندان جالبی نیست به لحاظ تغذیه ای، الگو تعریف کردن شاید کار مناسبی نباشد بخصوص اینکه اقشار ضعیف ما معمولاً نمی‌توانند یکسری کالا‌ها را مصرف کنند حتی اگر تخفیف بدهید مثلاً جامعه فقیر ما وقتی نمی‌تواند گوشت قرمز بخورد پس نمی‌تواند از بن کالابرگی که شما دراختیارش قرار دادید بعنوان گوشت قرمز استفاده کند و این مشکل بوجود می‌آید که این شخص یا نمی‌تواند از آن استفاده کند یا مجبور است با یک هزینه‌ای برود و آن را به پول تبدیل کند.

جانشین معاونت رفاه وزارت تعاون، در پایان گفت  جمع بندی من این است که بحث تورم مسئله پولی است نقدینگی کنترل بشود و مسئله سمت بانک مرکزی و وزارت و اقتصاد و سازمان برنامه است و آن چیزی که به غلط ما از وزارت صمت و وزارت جهاد می‌خواهیم با آن نظارت‌ها و نکته دوم اینکه بحث یارانه‌ها و تبدیل کردن آن به کالابرگ به لحاظ بحث تورمی و به لحاظ وجه تورمی اش تأثیر متفاوتی با پرداخت یارانه نقدی ندارد.

وی در خصوص احتمال ایجاد رانت  اقتصادی برای برخی و ایجاد اختلال  تورمی بر توزیع درآمد و ثروت از طریق  کالا برگ‌هایی که در اختیار مردم  گذاشته می‌شود

گفت: هیچگونه رانت و  تورمی در توزیع یارانه‌های نقدی و  کالابرگی ایجاد نخواهد شد.

ایشان اضافه کرد،   چه به صورت یارانه نقدی ما پرداخت کنیم چه به صورت یارانه کالابرگی تقریباً انحراف و فسادی در آن نخواهد بود. در صورتی که یارانه نقدی باشد شما به ذی نفع نهایی پرداخت می‌کند که همان سرپرست خانوار است که در آن انحرافی ممکن نیست رخ بدهد به صورت کالابرگی هم که سوییچ رفاهی مبتنی بر سیستم‌های آی تی یارانه می‌آید در یک حسابی در بانک مرکزی و آنجا به صورت سیستماتیک وقتی مردم می‌روند از یک فروشگاهی خرید می‌کنند و کارت می‌کشند از حساب یارانه شان بعنوان یک بخشی از تخفیف روی کالا‌ها کم می‌شود آن هم، چون به صورت سیستماتیک اتفاق می‌افتد، امکان رانت و انحراف تقریباً امکان پذیر نیست.


همزمان با دهه تولید و تجارت؛

بهره‌برداری از ۱۸۴ طرح زیرساختی در شهرک‌های صنعتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از بهره‌برداری از ۱۸۴ طرح زیرساختی در دهه تولید و تجارت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

آقای علی رسولیان امروز در نشست خبری گرامیداشت دهه تولید و تجارت افزود: این طرح‌ها در بازه زمانی یکم تیر، روز ملی اصناف تا دهم تیر، روز صنعت و معدن به بهره‌برداری خواهند رسید.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بزرگ‌ترین شهرک صنفی_تولیدی با اخذ مصوبه دولت آماده بهره‌برداری است.
وی همچنین به احیاء حدود ۲ هزار واحد صنعتی راکد در سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۱۵ درصد از تعداد واحد‌های غیرفعال و راکد کم شده است.
رسولیان گفت: امسال احیاء ۲ هزار واحد راکد دیگر در دستور کار است، از ابتدای امسال تاکنون ۱۸۶ واحد راکد احیا شده و افزایش ظرفیت ۱۳۴ واحد در دستور کار قرار گرفت.
معاون وزیر صمت تصریح کرد: ۶۲ درصد واحد‌های راکد قابلیت احیا دارند و ۵۷ درصد این واحد‌ها برای احیاء اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی افزود: برای سال جاری افزایش ظرفیت سه‌هزار و ۳۰۰ واحد راکد کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت آغاز شده که بخش کوچکی از منابع مالی آن از محل بودجه‌داخلی این سازمان و بقیه از اعتبارات بانکی، طرح تام و … خواهد بود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به سوالی درباره قطعی برق صنایع کوچک گفت: امسال عمده قطعی‌های برق با برنامه است و توافق شد چنانچه کسری جدی برق وجود داشت حداکثر در یک روز آن هم بین ساعت‌های ۱۱ صبح تا ۲۳ برق در شهرک‌های صنعتی قطع شود.
وی گفت: DG‌های بنگاه‌ها برای زمان اوج مصرف و همچنین استقرار CHP‌ها به‌طوری که بتوانند مازاد برق تولیدی‌شان را به دیگر صنایع بفروشند، در دستور کار است.
 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح‌کرد: به دستور وزیر صمت، مجوز خرید DG‌ها و CHP‌های دست‌دوم تا پایان شهریورماه امسال اخذ شده است.
وی همچنین از دریافت مصوبه ایجاد شهرک انرژی خورشیدی خبر داد و گفت: این شهرک پس از ایجاد، به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
رسولیان همچنین درپاسخ به سوال دیگری از ساماندهی ۳۸ لکه صنعتی اطراف تهران خبر داد و گفت: هیات وزیران در نشست روز ۱۱ خرداد به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، ساماندهی واحد‌های صنعتی و معدنی اطراف تهران را بر اساس اصول زیست‌محیطی تصویب کرد و در پی آن واحد‌های صنعتی و معدنی ۳۸ لکه صنعتی اطراف تهران بر اساس اصول زیست‌محیطی ساماندهی خواهند شد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن با ۵۰۹ شهرک و ۳۳۵ ناحیه صنعتی و چهار منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۲ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۹۹ هزار و ۱۶۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۲۲۱ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۰۷ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۱ هزار و ۲۸ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.
—————————————————————————————————————————————————–
ایران جزء کشورهای پیشتاز در تولید میگو

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت تولید میگو در کشور طی سال گذشته ۵۷ هزار تن بوده است.

علی اکبر خدایی دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود پرورش میگو یک صنعت اشتغال زا و ارزآور در کشور است و فعالیت صنعت پرورش میگو که از اوائل دهه ۷۰ در ایران شروع شده همچنان رو به توسعه است.
خدایی با اشاره به اینکه هم اکنون در تمام استان‌های جنوبی کشور و همچنین استان گلستان مزارع پرورش میگو وجود دارد افزود در بوشهر به عنوان قطب تولید و پرورش میگو در کشور در سال گذشته ۲۸ هزار تن میگو تولید شده و امسال این رقم به بیش از ۳۵ هزار تن خواهد رسید.
دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با بیان اینکه صنعت پرورش میگو در ایران فاصله زیادی با دنیا ندارد و به عبارتی ضریب نفوذ دانش در این صنعت خیلی خوب است تصریح کرد ایران جزء کشور‌های پیشتاز از نظر میزان برداشت میگو در واحد سطح است.


در برنامه گفتگوی رادیو اقتصاد

بررسی نقش مجلس درکاهش نرخ تورم

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه ، راهکار مجلس به کاهش تورم ، کنترل تورم ناشی از فشار هزینه و کنترل تورم ناشی از افزایش تقاضا است

دکتر جعفر قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو در پاسخ به این سوال که  وظیفه مجلس در مقابل دولت برای کنترل تورم  چسیت گفت:

معمولاً دو دلیل عمده را برای تورم ذکر می‌کنند. تورم ناشی از فشار هزینه و تورم ناشی از افزایش تقاضا.

دکتر  جعفر قادری  گفت :باید تلاش بر این باشد که در بخش هزینه، هزینه‌های تولید را اضافه نکنیم و با کنترل هزینه‌های تولید که یک بخش مربوط می‌شود به دستمزد و یک بخش مربوط به هزینه مواد اولیه و بخشی مربوط به هزینه تورم وارداتی است که می‌تواند روی هزینه‌های تولید اثر بگذارد. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از تولیدات ما وابسته به بخش تجارت خارجی است و به نوعی مواد اولیه یا ماشین آلات یا دانش فنی را از خارج وارد کند، باید مراقبت‌ها و دقت‌ها بشود که ما گرفتار تورم ناشی از فشار هزینه نشویم. تورم ناشی از افزایش تقاضا هم، درست است که دولت تمام تلاش اش بر این است که بتواند مخارج شان را اضافه کنند منتها اگر مخارج و هزینه‌ها بیشتر از درآمد‌ها باشد، منجر به کسری بودجه  و نقدینگی می‌شود و می‌تواند به تورم ختم بشود. سعی ما بر این بوده است که در دولت و مجلس و در کمیسیون‌های مختلفی که به این موضوع ارتباط پیدا می‌کنند کمیسیون اقتصادی، کمیسیون جهش تولید، هزینه‌ها را خیلی بالا نبریم و از طرف دیگر تلاش کنیم تا روش‌ها و مدل‌های مختلفی که پیش پای ملت می‌گذاریم بخش قابل توجهی از پروژه‌های دولت از طریق مشارکت بخش‌های غیرولتی تأمین مالی شود. ما در طرح‌هایی که در طول سال گذشته مجلس دولت‌های هفتم و هشتم و نهم و دهم و مجلس یازدهم طرح‌هایی مثل رفع موانع تولید، طرح بهبود مستمر کسب و کار، طرح ساخت و قانون نظارت بر نظارت بر اصل ۴۴ و آخرین موردی هم که در کمیسیون جهش تولید در دست اقدام داریم طرح تأمین مالی تولیدات زیرساخت‌ها است که شیوه‌های جدیدی را برای تأمین مالی تولید و همینطور زیرساخت‌ها دنبال می‌کنیم که کمک کند که فشار روی هزینه‌های عمومی کاهش پیدا کند و بتوانیم از وضعیت بخش‌های غیردولتی بتوانیم استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: کار دیگری که در کمیسیون برنامه و بودجه برای اصلاح کار اساسنامه انجام می‌دهیم کار صندوق توسعه صنایع ملی را داریم که صندوق توسعه ملی بتواند راحت‌تر کمک کند به بخش‌های تولیدی و علاوه بر منافعی که خودش دارد بتواند از ظرفیت بخش‌های دیگر هم استفاده کند منابعی را جمع آوری کند و از این طریق بتواند منابع کافی را برای بخش تولیدی فراهم کند؛ بنابراین سعی ما بر این بوده که بتوانیم پا به پای گشایش‌هایی که ایجاد می‌کنیم محدودیت‌هایی هم در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم که منجر به افزایش تقاضا یا افزایش هزینه‌های تولید نشود و تورم را به جامعه تحمیل نکند.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص  تلاش مجلس برای افزایش ارز پول ملی، کنترل کسری بودجه  و نظارت سالانه مجلس بر چگونگی تعیین بودجه و خرج بودجه در محل خود  گفت:  استحضار دارید که در طول سال بعد از اینکه بودجه متوقف شد، ما در جریان بررسی‌هایی که داریم که درآمد‌های دولت محقق شود و درآمد‌ها به درستی منجر به افزایش دارایی خارجی بانک مرکزی و افزایش پایه پولی نشود، این‌ها را به صورت منظم دنبال می‌کنیم و این جلسات معمولاً برگزار می‌شود. ما دیروز در کمیسیون برنامه و بودجه حدود ۲ ساعت جلسه مفصلی را با وزیر نفت داشتیم. تحقق درآمد‌ها و روش‌هایی که باید تلاش کنیم که بتوانیم از این فضای جدید استفاده کنیم و به فروش فرآورده و فروش نفت و صادرات دانش فنی به کشور‌های آمریکای لاتین و ظرفیت‌هایی که الان در دور و بر ما در منطقه فراهم شده، همه این‌ها از آن دست فعالیت‌هایی است که در عمل به وظایف نظارتی مان سعی می‌کنیم که در طول سال درکنار وزارتخانه ها، دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم و کمک کنیم که مشکل دستگاه‌ها حل شود. همانطور که اشاره کردم پا به پای این قوانینی که معمولاً می‌آید تلاش مان بر این است که بتوانیم گشایش‌هایی ایجاد کنیم و اینکه فشار روی منابع دولتی کمتر شود و بخش‌های دیگر درکنار بخش دولتی قرار بگیرند و بتوانند هم زیرساخت‌ها و هم تولید را دربر بگیرند.


ضرورت افزایش ضریب نفوذ دانش در صنعت پرورش محصولات شیلاتی

در صورت افزایش ضریب نفوذ دانش در صنعت پرورش محصولات شیلاتی می‌توان رقم تولیدی فعلی را که بین ۱ تا ۱.۳ دهم میلون تن برآورد می‌شود به ۳ تا ۴ میلیون تن افزایش داد و امنیت غذایی مردم را تامین کرد.

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران روز چهارشنبه در گفتگو با رادیو اقتصادگفت پرورش ماهی در دنیا که بیشتر از حدود ۹۰ درصد آن در قاره آسیا صورت می‌گیرد جزو مشاغل پردرآمد در دنیا در بخش کشاورزی به حساب می‌آید.

قاسمی افزود ما در استفاده از تکنولوژی از خیلی از کشور‌های پیشرو در این زمینه عقب هستیم، در آلمان بر اساس تحقیق انجام شده، با ۱۵ لیتر آب و استفاده بهینه از آن ۶۰۰ تن ماهی تولید می‌شود، اما ما اینجا این استفاده بهینه از آب را نداریم و نگاهی که باید در ایران عوض شود این است که ما هوشمندسازی یعنی استفاده از تکنولوژی و فناوری را با مکانیزاسیون کشاورزی اشتباه گرفته ایم یعنی می‌گوییم ابزارآلات را بیاوریم برای کشت مکانیزه، اما کشت مکانیزه با کشت هوشمند تفاوت و فاصله زیادی دارد.
به گفته قاسمی بر اساس آماری که وجود دارد حدود یک میلیون تن محصولات شیلاتی در ایران تولید می‌شود در حالیکه اگر از ۳۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با جزایرمان در شمال و جنوب کشور استفاده کنیم می‌توانیم این میزان را به ۳ تا ۴ برابر افزایش داده و امنیت غذایی و تامین سلامت مردم را با استفاده از منابع آبزی در سفره و سبد غذایی مردم تامین کنیم که البته این مهم در صورتی محقق خواهد شد که ضریب نفوذ علم را در این صنعت افزایش دهیم که هم بهره وری بالا برود و هم تولید اقتصادی‌تر بشود.
قاسمی به عنوان مثال به پرورش ماهی قزل آلا در نروژ اشاره کرد که با داشتن ۳ مرکز تکثیر تخم کشت زده قزل آلا به دلیل استفاده از دانش در کنار ابزار توانسته بازار را فتح کند، اما ما با وجود داشتن ۱۲۰ مرکزنتوانسته ایم به این مهم دست یابیم.
قاسمی همچنین با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران وبرخورداری کشور از حدود ۱۸۰ هزار هکتار زمین‌های مستعد پرورش میگو در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان گفت باید از این امکان بالفعل به خوبی استفاده کنیم و این استفاده نکردن است که به ما زیان وارد می‌کند.


تولید روزانه ایران خودرو بیش از ۳ هزار دستگاه

گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: تولید خودروی کامل این گروه صنعتی، خرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد رشد داشت و در روز پایانی این ماه، سه هزار و ۱۶۶ دستگاه خودرو کامل را تولید کرده است.

به نقل از ایران خودرو؛ تولید خرداد این گروه صنعتی، ۶۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودرو کامل سواری بود که این عدد در مقایسه با خرداد پنج سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

همچنین بر اساس این گزارش، گروه صنعتی ایران خودرو در سه ماهه نخست امسال، با رشد ۶۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۴۷ هزار و ۲۳ دستگاه خودرو کامل تولید کرد که از این تعداد ۱۴۵ هزار و ۱۶۸ دستگاه در حوزه سواری و ۱۸۵۵ دستگاه خودروی تجاری سنگین و نیمه سنگین بوده است.


منشور حمایت از حقوق مصرف‌کننده رونمایی شد

منشور حمایت از حقوق مصرف‌کننده که بر ۱۵ مورد از وظایف عرضه‌کنندگان کالا و خدمات صنفی نسبت به مصرف کنندگان تأکید شده است، رونمایی شد.

 به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران؛ آیین بزرگداشت روز ملی اصناف امروز (چهارشنبه، یکم تیرماه) با حضور سید رضا فاطمی‌‍امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران و اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران، شهباز حسن پور رئیس فراکسیون اصناف، غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، سردار نوروزی رئیس پلیس اماکن عمومی ناجا، مهدوی دبیر هیئت عالی نظارت و صدیف بیک زاده سرپرست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم از منشور حمایت از حقوق مصرف‌کننده به مناسبت روز ملی اصناف رونمایی شد. در این منشور بر ۱۵ مورد از وظایف عرضه‌کنندگان کالا و خدمات صنفی نسبت به مصرف کنندگان تأکید شده است.

رونمایی از «سامانه هوشمند مدیریت بازرسی و نظارت اصناف ایران»

همچنین در مراسم روز ملی اصناف از «سامانه هوشمند مدیریت بازرسی و نظارت اصناف ایران» (مبنا) رونمایی شد.

این سامانه با اهداف هوشمند‌سازی فرآیند‌های نظارتی بر بازار، ایجاد رضایت مردمی با رسیدگی فوری به شکایات، امکان تولید آمار و تحلیل‌های هوشمند و پیش بینی وضعیت بازار، افزایش سرعت و وقت در عملکرد بازرسان، کاهش هزینه‌ها و تبادل الکترونیکی داده‌ها با سایر سازمان‌های صنفی و نظارتی کشور راه‌اندازی شد.


در دو ماه نخست امسال؛

رشد ۱۰ درصدی صادرات فولاد

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۱۰ درصدی صادرات فولاد به لحاظ وزنی در ۲ ماه نخست امسال، در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

آقای امید قالیباف صادرات فولاد را در این مدت ۱ میلیون و ۶۶ هزار تن عنوان کرد و گفت: در مدت مورد بررسی، صادرات مس کاتد به ۲۶ هزار تن رسید که ۴۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: از نظر دلاری صادرات مس کاتد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن، بیش از ۱۱۶ درصد افزایش داشته است.
سخنگوی وزارت صمت از جهش صادرات ظروف شیشه‌ای خبر داد و گفت: در ۲ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵۰ درصد صادرات ظروف شیشه‌ای رشد وزنی را نشان می‌دهد.
قالیباف همچنین از رشد صادرات ۹ درصدی کاشی و سرامیک در مدت یاد شده خبر داد و افزود: در ۲ ماه نخست امسال ۵۹۵ هزار تن کاشی و سرامیک روانه بازار‌های صادراتی شده است.
سخنگوی وزارت صمت با اشاره به صادرات ۲۳۴ میلیون دلاری کاشی و سرامیک در سال گذشته گفت؛ صادرات این محصول در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۸ درصد رشد داشت.
—————————————————————————————————————————————–

جدیدترین آمار زائران ایرانی در مدینه منوره

بیش از ۱۲ هزار زائر ایرانی تا پایان امشب، برای زیارت بارگاه رسول مکرم اسلام (ص) و قبور ائمه بقیع (ع) وارد شهر پیامبر می‌شوند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج؛ بنابر اطلاعیه ستاد مدینه منوره تعداد زائران ایرانی که تا پایان امشب، یکم تیر ماه، به مدینه منوره مشرف می‌شوند به ۱۲۰۶۶ نفر می‌رسد.
براساس این اطلاعیه، از این تعداد، ۵۱ کاروان متشکل از ۶۸۸۰ زائر پس از شش روز اقامت در مدینه و زیارت اماکن مقدس شهر پیامبر (ص) از مدینه عازم مکه شده اند؛ بنابراین گزارش، ستاد سازمان حج وزیارت مستقر در مدینه منوره تعداد زائران ایرانی در مدینه را تا پایان امشب، ۵۱۹۱ نفر در قالب ۴۴ کاروان اعلام کرد.
همچنین تعداد کل پرواز‌های ایران ایر به فرودگاه مدینه‌منوره ۵۴ پرواز بوده است و امروز نیز ۹۷۴ زائر در قالب هشت کاروان با هواپیمایی ایران ایربه شهر پیامبر منتقل می‌شوند.
گفتنی است اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی از ۲۲ خرداد ماه آغاز شده وتا ۱۳ تیرماه ماه ادامه دارد. تاکنون نزدیک به نیمی از زائران سرزمین وحی از طریق دو فرودگاه مدینه و جده وارد عربستان سعودی شده اند.


رونمایی از سندباکس بانک مرکزی

محیط آزمون تنظیم‌گری بانک مرکزی (سندباکس) امروز با انتشار نخستین فراخوان پذیرش کسب‌وکار‌های نوآور حوزه پولی ـ مالی رونمایی شد.

حاضر در محل؛ طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، زیرساخت‌های مطالعاتی و عملیاتی سندباکس بانک مرکزی توسط شرکت ملی انفورماتیک بهره‌برداری شد و نخستین فراخوان عمومی برای حضور کسب‌وکارهای نوآور حوزه پولی ـ مالی در محیط آزمون تنظیم‌گری بانک مرکزی در دست انتشار است.

بر این اساس، فراخوان پذیرش کسب‌وکارهای نوآور حوزه پولی ـ مالی در سندباکس بانک مرکزی با تعیین و اعلام اولویت‌ها امروز منتشر شد و بدین ترتیب اولین پذیرش کسب‌وکارهای فین‌تکی در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک در سندباکس رگولاتوری شبکه بانکی از امروز با حضور صالح آبادی رییس بانک مرکزی برگزار شد.
بر اساس سیاست‌های تدوین‌شده هر سه ماه یک‌ بار فراخوان جدید منتشر و این امکان برای متقاضیان جدید فراهم خواهد بود تا در دوره بعدی، اعلام آمادگی کنند.

گفتنی است محیط آزمون تنظیم‌گری بانک مرکزی محیط فعالی را فراهم می‌آورد تا با قرار دادن محصولات یا خدمات نوآورانه حوزه پولی ـ بانکی تحت چتر نظارتی و حمایتی خود، بتواند با مطالعه مدل کسب‌‌و‌کاری آن‌ها، ریسک‌‌های مرتبط را شناسایی کرده و امکان فعالیت آن‌ها در بازار را تسهیل و تسریع کند.

این محیط با هدف ارزیابی مخاطرات، تسهیل و افزایش سرعت تنظیم‌گری فعالیت کسب‌و‌کارهای نوآورانه مبتنی بر فناوری‌های نوین در حوزه پولی و بانکی با مسئولیت شرکت ملی انفورماتیک به‌عنوان دبیرخانه شورای راهبری و نیز مجری محیط آزمون تنظیم‌گر؛ در راستای اجرایی‌کردن مصوبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۷ هیئت‌وزیران و تصویب چهارچوب نظام محیط آزمون تنظیم‌گری بانک مرکزی در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ هیئت عامل بانک مرکزی طراحی و ایجاد شده است.
در این مراسم علی عبدالهی مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک به طور کامل در خصوص سندباکس بانک مرکزی توضیحات کامل و فنی را در اختیار شرکت کنندگان قرار داد.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید