معاون وزیر علوم: انجمن‌های علمی بیش از گذشته مساله محور شده‌اند

معاون وزیر علوم: انجمن‌های علمی بیش از گذشته مساله محور شده‌اند

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی‌ و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انجمن‌های علمی امروز بسیار بیش از گذشته، مساله محور شده‌اند و با تاکیدات این وزارتخانه و دانشگاه‌ها به سراغ حل مشکلات رفته‌اند.

کارواشتغال به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالحسین کلانتری امروز (شنبه) در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین المللی حرکت هدف و اولویت این معاونت را مسئولیت پذیری دانشجویان عنوان کرد و افزود: گوهره و جوهره انقلاب اسلامی، مسئولیت پذیری اجتماعی است و مهم ترین اولویت ما در معاونت فرهنگی وزارت علوم نیز مسئولیت پذیری دانشجویان بوده است. مفهومی که امام خمینی(ره) آن را آغاز و معرفی کرد.

وی ادامه داد: انسان بدون مسئولیت پذیری اجتماعی، هیچ بویی از انسانیت نبرده است و این موضوع و تاکید بر مسئولیت پذیری در انقلاب اسلامی به شکل بارزی تجلی کرده است. یکی از عناصر اصلی انقلاب اسلامی، مسئولیت پذیری اجتماعی است که به روش های مختلف، اسلام و انقلاب را پیش برده است.

استاد دانشگاه تهران یادآور شد: اگر این مسئولیت پذیری بالا نبود قله های مهم در انقلاب اسلامی فتح نمی شد و اگر فقط با نگاه بروکراتیک و اداری گام ها، برداشته بم شد امروز در این نقطه نبودیم.

کلانتری به مسئولیت پذیری شهدا و افراد شاخص علمی در کشور اشاره کرد و گفت: رشادت ها مسئولیت پذیری و همه مجاهدت ها و کوشش ها باعث شد ما به اینجا برسیم‌. اما امروز پرچم‌ این مسئولیت به دست دانشجویان افتاده است.

انجمن های علمی به عرصه فناوری پا گذاشته اند

وی تصریح کرد: انجمن های علمی دانشجویی خوش درخشیده اند و روند رو به رشد آنها برای ما در وزارت علوم کاملا محسوس است و فعالیت های آنها در سامانه فرنما ثبت شده است.

معاون وزیر علوم یادآور شد: انجمن های علمی امروز بسیار بیش از گذشته، مساله محور شده اند و با تاکیدات وزارت علوم و دانشگاه ها به سراغ حل مسائل می روند. انجمن های علمی برای حل مسائل کشور خیز برداشته اند و سعی دارند حل مساله را تمرین کنند، این بسیار مهم است زیرا در خلال این تمرین مساله هویت ما شکل می گیرد.

کلانتری یادآور شد: انجمن های علمی زیادی به عرصه فناوری پا گذاشته اند، در حالی که در حوزه فناوری پیش از این افراد بعد از دانش آموختگی وارد می شدند، ولی امروز تمهیداتی شکل‌گرفته که انجمن های علمی فرصت وارد شدن به این عرصه را قبل از پایان تحصیل دارند، البته ارتباط انجمن های علمی با مجموعه های فناوری کشور از گذشته باید بهتر شود و افق های بلندی را فتح کنیم.

وی افزود: یکی از اهداف تقویت نوآوری و خلاقیت در انجمن های علمی است، امروز رویدادهای نوآورانه زیادی را در دانشگاه ها داریم که باید افزایش یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اهمیت ثبت فعالیت ها در سامانه فرنما، ادامه داد: حمایت های این وزارتخانه متکی بر ثبت فعالیت ها در سامانه فرنما است. بنابراین بسته های حمایتی ارتباط تنگاتنگی با ثبت فعالیت ها در این سامانه دارد، بنابراین ثبت داده ها در این سامانه در دریافت حمایت ها بسیار موثر است.

کلانتری همچنین کار گروهی علمی را با اهمیت دانست و اظهار داشت: برخی دانشجویان سابقه و کارنامه علمی درخشانی دارند ولی گروهی کار نمی کنند. ولی امروز توسعه علمی در شبکه اجتماعی شکل می گیرد و دانشجویانی موفق می شوند که پیگیر کار گروهی باشند و انجمن های علمی بهترین و سالم ترین محمل برای این هدف است.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین جشنواره بین المللی حرکت با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ۴۰۰ دانشجو از ۷۰ دانشگاه سراسر کشور امروز در دانشگاه شهید بهشتی گشایش یافت.

جشنواره بین‌المللی حرکت ویژه آثار و دستاوردهای انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی کشور است که شانزدهمین دوره آن امروز (۲ دی) در دانشگاه شهید بهشتی با حضور عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم آغاز شد.

این جشنواره در ۱۷ محور مختلف توسط انجمن های علمی دانشگاه ها بررسی می شود و بعد از برگزاری جشنواره حرکت داخلی در هر دانشگاه، آثار برگزیده برای مرحله بین المللی ارسال می شود.
داوری در دو مرحله انجام می شود و در نهایت بخش نمایشگاهی در تاریخ ۲ تا ۴ دی ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود و آثاری که امتیاز لازم را از کمیته داوری با حضور بیش از ۳۰۰ عضو هیات علمی دریافت کنند، برگزیده و تجلیل می شوند.

برگزیدگان جشنواره حرکت از امتیازاتی توسط بنیاد ملی نخبگان برخوردار می شوند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید