منابع اشتغال انحراف سی درصد دارد

کارواشتغال:احمدبیگدلی در برنامه رادیویی”بدون چین خوردگی”  که با حضور اصغر آهنی‌ها برگزار شد، در انتقاد به سخنان اخیر  وزیر کار درباره انحراف ۱۵ درصدی منابع اشتغال گفت: نزدیک به ۳۰ سال است که برای اشتغال تسهیلات به بهانه‌ها و اسم‌های مختلف دریافت می‌شود اما وقتی آنها در هر دوره این منابع اختصاص داده شده را رصد کنیم، متوجه می‌شویم همچنان مشکل اصلی اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات متعددی در کشور وجود دارد که مانع ایجاد اشتغال واقعی می‌شود، افزود: در طول سالیان گذشته منابع بسیار زیادی برای اشتغال در قالب تسهیلات هزینه کرده‌ایم اما همیشه وضعیت بیکاری ثابت بوده است و تاثیر زیادی در افزایش شاغلین کشور نداشته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به انحراف در منابع اشتغال اشاره و بیان کرد: معتقد هستم انحراف ایجاد بالای ۳۰ درصد است. افرادی به هر دلیلی وام و تسهیلات اشتغال گرفته‌اند اما برای این حوزه صرف نکرده‌اند که باید بررسی شود چگونه این افراد موفق به انجام این کار شده‌اند. به نظر می‌رسد مقصر این وضعیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که امر نظارت را فراموش کرده‌اند.

وی از نبود آموزش و در نظر نگرفتن ظرفیت‌های مناطق روستایی به طور مجزا، به عنوان عوامل از بین رفتن فرصت‌های شغلی نام برد و اظهار کرد: مجلس تنها تعیین می‌کند چه میزان مبلغ برای اشتغال روستایی و یا غیرروستایی در نظر گرفته شود اما آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و همچنین محل و زمان توزیع این منابع و اینکه تسهیلات به چه کسانی اعطا شود، توسط دولت برنامه‌ریزی می‌شود.

وی اضافه کرد: قانون گذار قانون کلی را می‌نویسد و قرار نیست همه جزئیات از جمله بخش‌نامه‌ها و آئین‌نامه‌ها را مجلس بنویسد. قرار بود مبلغی که از صندوق توسعه برداشت شده بود در اختیار اشتغال روستایی قرار گیرد اما تنها ۵۰ درصد آن در اختیار مردم قرار داده شد و مشخص نیست نیمی دیگر از این مبلغ در کجا مصرف شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تسهیلات به کشاورزان واقعی داده نشده است، بیان داشت: کشاورز واقعی که قصد دارد یک دامداری راه‌اندازی کند اما برای اعطای وام آنقدر کاغذبازی ایجاد و سنگ تراشی می‌کنند که کشاورز پشیمان می‌شود اما یک نفر به راحتی از همان منبع، مبلغ ۵ میلیارد تومان وام دریافت می‌کند. نتیجه این نوع عملکرد عدم ایجاد واحد اقتصادی و اشتغال است.

در ادامه اصغر آهنی‌ها با بیان اینکه مسئله انحراف از منابع اشتغال از دو بعد شکلی و درونی مطرح می‌شود، گفت: در حوزه شکلی جهت‌گیری‌های دولت به این سمت است که بستر اشتغال در روستا ایجاد شود تا مردم از روستاها خارج نشوند و آهنگ برگشت ایجاد شود که این قدم مثبتی محسوب می‌شود.

وی درباره بعد درون مایه ای این موضوع نیز بیان کرد: آمار شریعتمداری وزیر کار و رفاه اجتماعی بر اساس فعالیت کارگروه‌هایی که در استان‌ها حضور دارند، است. این کارگروه‌ها بر اساس بودجه‌ای که دارند، اشتغال‌ها را بررسی می‌کنند و در نهایت آمار میزان اشتغال را اعلام می‌کنند.

عضو شورای عالی کار به کمبود شغل در دوره‌های مختلف با وجود اعطای تسهیلات اشاره و گفتند :طبیعتا اگر اشتغال پایدار ایجاد شود اما زیرساخت‌های آن که باید توسط مجلس به درستی ایجاد نشود، از بین می‌رود و در همین راستا بسیاری از شغل‌هایی که در دو سال گذشته ایجاد شد به همین دلیل از میان رفتند.

وی افزود: اگر زیرساخت‌ها که شامل قوانین حمایتی است  درست نشود، شغل هایی که برای آنها هزینه شده و راه‌اندازی شده‌اند، از میان می‌روند و تنها شغلهایی که زیرساخت‌های مناسبی داشته‌اند باقی می‌مانند. بنابراین برای رسیدن به اشتغال پایدار، در کنار پول، سرمایه و نیروی انسانی باید بسترسازی شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید