اخبار گیلان: نیاز فوری به همه‌ی گروه‌های خونی در گیلان

اخبار گیلان: نیاز فوری به همه‌ی گروه‌های خونی در گیلان

اخبار گیلان:نیاز فوری به همه‌ی گروه‌های خونی در گیلان

سازمان انتقال خون گیلان به شدت به همه‌ی گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های خونی منفی نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان؛ مدیرکل انتقال خون گیلان با تاکید بر اینکه نیاز به اهدا خون در همه گروه‌های خونی ضرورت همیشگی استان است افزود: در حال حاضر به شدت نیازمند گروه‌های خونی O و A منفی برای تامین خون مورد نیاز بیماران هستیم.

دکتر بابک پاکدل افزود: از همه‌ی افراد واجد شرایط اهدای خون و اهداکنندگان مستمر در گروه‌های خونی دعوت می‌شود که برای تامین نیاز خونی بیماران به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در پایگاه‌های انتقال خون استان رعایت می‌شود اضافه کرد: مراجعه کنندگان برای اهدای خون ابتدا توسط پزشک معاینه می‌شوند و در صورت برخورداری از شرایط لازم برای خونگیری از آنها اقدام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون گیلان خاطرنشان کرد: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است لذا مردم استان می‌توانند با اهدای خون، نجات بخش جان بیماران نیازمند به این مایع حیاتی باشند.

حداقل سن برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال است، اهداءکنندگان مستمر تا ۶۵ سال، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم است و فاصله اهداء خون هر ۸ هفته یک بار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال از چهار بار بیشتر نشود.

مردم نوعدوست استان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اهدا خون می‌توانند در ساعات اداری با شماره تلفن ۳۳۳۳۲۶۷۰ – ۰۱۳ در طول روز نیز با شماره ۳۳۳۲۶۰۰۶- ۰۱۳ تماس بگیرند.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی و فاویسم مصرف می‌شود.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان‌های نخست کشور به لحاظ مصرف فرآورده‌های خونی است.


اخبار گیلان: مانور سراسری بازرسی نیروی کار اتباع بیگانه در گیلان

مانور گشت و بازرسی کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی، تولیدی و ساختمانی به منظور جلوگیری از اشتغال غیرمجاز اتباع بیگانه همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اعلام این خبر گفت: بر اساس قانون کار، بکارگیری اتباع خارجی در فرصت‌های شغلی به جز مشاغل سخت و زیان آور و مشاغلی که امکان استفاده از نیروهای داخلی مشابه در آن وجود نداشته باشد ممنوع است.

سیاوش آقاجانی با اشاره به تبعات کیفری و حقوقی استفاده از اتباع خارجی در مشاغل مختلف گفت: استفاده از نیروی کار خارجی بدون مجوز مجازات کیفری سه تا شش ماه زندان و جرایم سنگین برای هر روز اشتغال غیرمجاز به ازای هر نفر، ۵ برابر حداقل دستمزد را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ممنوعیت استفاده از نیروی کار تبعه افغانستان در گیلان، کارفرمایان می توانند فقط در شرایط خاص و با گرفتن پروانه کار از نیروی کار اتباع بیگانه به ویژه تبعه افغانستان استفاده کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اشتغال اتباع بیگانه را دارای حساسیت های خاص و شرایط ویژه دانست و گفت: با توجه به محدودیت فرصتهای شغلی در کشور و احتمال به وجود آمدن مسائل و مشکلات امنیتی، جز در موارد خاص و ضروری، باید از بیکاران داخلی بهره برد.

سیاوش آقاجانی، با اشاره به اجرای گشت ها و بازرسی‌های موردی از سوی بازرسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در سراسر استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۲۲ مورد گشت و بازرسی مشترک با نیروی انتظامی و استانداری نیز در گیلان اجرا شده است.

وی افزود: در گشت و بازرسی مشترک امروز هم در یک کارگاه ساختمانی در رشت ۸ نیروی کار غیرمجاز تبعه افغانستان شناسایی و دستگیر شدند.


صرفه جویی در مصرف برق

اخبار گیلان :کاهش یارانه برق مشترکان پر مصرف در گیلان

از ابتدای بهمن امسال یارانه برق مصرفی مشترکان در گیلان کاهش یافته و بهای برق مصرفی به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ معاون فروش و خدمات مشترکان توزیع برق گیلان با اشاره به مصوبه دولت در سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن آیین‌نامه تعرفه برق مصرفی از ابتدای بهمن امسال ، گفت : مقدار مصرف انرژی برق در چارچوب الگوی مصرف تا ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های عادی و ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه‌های گرم در گیلان، یارانه دریافت کرده و یارانه بخشی از برق مصرفی که بیشتر از الگو مصرف شود کاهش یافته و بهای برق مصرفی به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.

جواد بیدی با بیان اینکه مشترکانی که مطابق الگو و یا حتی کمتر، برق مصرف کنند، مبلغ قبض برقشان تغییری نخواهد کرد و حتی تشویق هم می‌شوند، افزود: این شیوه محاسبه بصورت پلکانی است و برای مصارف یک و نیم برابر الگو با ضریب یک و نیم، تا ۲ برابر الگو با ضریب ۲ و نیم و مصارف بیش از ۲ برابر الگو با ضریب ۳ و نیم محاسبه می‌شود. 

وی گفت: شهروندان گیلانی می‌توانند با نصب اپلیکیشن برق من، ضمن مشاهده میزان مصرف خود در دوره‌های گذشته، از وضعیت قرارگیری وضعیت مصرف خود در ۳ دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف مطلع شده و با مراجعه به قسمت مدیریت مصرف، به راهکار‌های کاهش بهای برق مصرفی هم دسترسی پیدا کنند.


اخبار گیلان:آیت الله فلاحتی: مسیر تعالی و کمال با الگوگیری دخت نبی

نماینده ولی فقیه در گیلان: حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها، الگوی کاملی ست که تاسی از آن تعالی بخش جامعه‌ی انسانی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان، نماینده ولی فقیه در گیلان امروز در دیدار با جامعه‌ی مداحان استان در رشت با گرامیداشت سالروز ولادت باسعادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علی‌ها به تجلیل از سیره‌ی درس آموز و پند آمیز یگانه دخت نبی مکرم اسلام پرداخت و اضافه کرد: تاسی از زندگی این بانوی بزرگ، جامعه‌ی انسانی را در مسیر تعالی و کمال رهنمون خواهد کرد.

آیت الله فلاحتی همچنین به لزوم الگو سازی سیره‌ی حضرت فاطمه در خلا وجودی جامعه‌ی بشری پرداخت و افزود:امروز زنان و دختران جامعه بیش از هر زمانی نیازمند بهره گیری از ذخائر معنوی مشهود در سیره‌ی اهل بیت به ویژه فاطمه‌ی زهرا سلام الله علی‌ها هستند و  هر گونه غفلت از این اولویت مهم الگو‌های کاذب جریانات منحط و غیراخلاقی را فرصت بروز و ظهور خواهد داد.

امام جمعه‌ی رشت جامعه‌ی بشری امروز را تشنه‌ی دریافت کلام حق و بهره گیری از کرامات انسانی و اخلاقی دانست و گفت: مجموع این الزامات همچون ذخایری ارزشمند در مکتب اهل بیت وجود دارد و فاطمه‌ی زهراء سلام الله علی‌ها شاخص و مادر امامان معصوم است.

در ادامه‌ی این مراسم برخی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت گیلان در وصف بانوی دو عالم حضرت فاطمه‌ی زهرا به مدح و شعرخوانی پرداختند.


کرونا در پس پرده

اخبار گیلان :بستری ۳۵ بیمار کرونایی گیلانی در شبانه روز گذشته

در حال حاضر ۱۵۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان؛ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز گفت: با بستری ۳۵ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون، تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان به ۱۵۳ نفر رسیده که ۲۷ نفر آنها بدحالند.

دکتر فردین مهرابیان با اشاره به بستری ۲ نفر در بخش‌های ICU در این مدت افزود: هم اکنون ۲۹ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های گیلان بستری هستند.

وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در کاهش خطرات احتمالی کرونا از مردم خواست واکسیناسیون را جدی بگیرند.


«با هم تا بهشت»

اخبار گیلان:جشن ازدواج ۳۰ زوج جوان بسیجی گیلانی

همزمان با میلاد حضرت فاطمه سلام الله علی‌ها ۳۰ زوج جوان بسیجی گیلانی مراسم ازدواج خود را جشن گرفتند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان؛ امروز به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها جشن «با هم تا بهشت» با حضور مسئولان، بسیجیان پایگاه‌ها و خانواده‌های سپاه قدس گیلان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سالن اجتماعات مجتمع یاس رشت برگزار شد.
فرمانده سپاه قدس گیلان در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ ازدواج آسان باید بین جوانان ترویج داده شود گفت: ۳۰ زوج جوان بسیجی امروز به خانه بخت رفتند تا با الگوسازی از زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها و ائمه اطهار علیهم السلام، زندگی خود را آغاز کنند.

سردار عبدالله پور افزود: هدف از اجرای طرح «با هم تا بهشت» ارتقای توانمندی جوانان برای ازدواج آگاهانه و مهارت آموزیِ زوج‌های جوان در برخورد با مسائل و مشکلات است.


اخبار گیلان: کاهش قیمت تخم مرغ در گیلان در پی واردات

با واردات تخم مرغ به گیلان قیمت آن هم کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان؛ مدیرکل امور پشتیبانی دام جهاد کشاورزی گیلان امروز با اعلام این خبر گفت: ۳۴ تن تخم مرغ از کشور ترکیه وارد گیلان شده که با قیمت هر شانه ۴۳ هزار تومان، از روز چهارشنبه توزیع می‌شود.
سید محمود سید محمدی با اشاره به اینکه این کار با هدف حمایت از مصرف کننده و کنترل قیمت تخم مرغ انجام شده است، افزود: گیلان فقط یک واحد پرورش مرغ تخم گذار با ظرفیت ۳۵ هزار تخم مرغ دارد این در حالی است که نیاز استان روزانه ۸۰ تن است.
تخم مرغ‌های وارداتی در شهر‌های رشت، آستارا، تالش، ماسال و آستانه اشرفیه توزیع می‌شود.


اخبار گیلان:فعالیت بیش از ۴۰۰ مرکز واکسیناسیون در گیلان

دز سوم واکسن کرونا امروز در ۴۶۵ پایگاه واکسیناسیون تجمیعی و موردی گیلان تزریق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان؛ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: امروز واکسن‌های سینوفارم، دز سوم، آسترازنکا، برکت، اسپایگوژن و پاستوکوک در ۴۶۶ پایگاه تجمیعی و موردی در شهرستان گیلان تزریق می‌شود.

دکتر مهرابیان افزود: همچنین واکسن کرونا، در ۲۱۷ مرکز واکسیناسیون به شهروندان رشتی تزریق می‌شود.

مراکز واکسیناسیون ۳ بهمن ۱۴۰۰ در شهرستان رشت به این شرح است:

 

مراکز واکسیناسیون ۳ بهمن ۱۴۰۰ در شهرستان رشت


اخبار گیلان :بازگشایی همه مدارس گیلان / آموزش مجازی تعطیل

مدیرکل آموزش و پرورش: آموزش حضوری در همه مدارس گیلان از امروز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان؛ مدیرکل آموزش و پرورش گیلان دیشب در گفتگوی خبر۲۰ گیلان گفت: از ابتدای مهر آموزش تدریجی در مدارس آغاز شده بود که با رعایت کامل دستورات ستاد ملی مقابله و مدیریت کرونا، آموزش‌ها از امروز حضوری است.

محمد رحمتی گفت: بنا به تصمیم مدارس، کلاس‌ها چند روز در هفته برگزار می‌شود و فاصله گذاری اجتماعی در کلاس‌ها به دقت رعایت می‌شود.

وی به اولیا دانش آموزان اطمینان داد نگران سلامتی فرزندانشان نباشند، چون همه دستورات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با دقت در مدارس اجرا می‌شود.


اخبار گیلان :قیمت سکه و طلا در بازار رشت ، ۳ بهمن ۱۴۰۰

تمام سکه و نیم سکه امروز در بازار رشت ارزان و طلا گران شد، ولی قیمت ربع سکه تغییری نکرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ اتحادیه طلا و سکه رشت اعلام کرد : سکه و طلا هم اکنون در بازار رشت با این قیمت‌ها معامله می‌شود.

تمام سکه بهار آزادی ۱۲ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان            – ۸۵ هزار تومان

نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان              – ۵۰ هزار تومان

ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان              بدون تغییر

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم یک میلیون و ۲۱۵ هزار تومان    + ۲ هزار تومان


اخبار گیلان :مصدوم شدن ۵ نفر در حادثه رانندگی در رشت

واژگونی خودروی سواری در سراوان رشت، ۵ مصدوم بر جا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان؛ رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گیلان گفت: بر اثر واژگونی سواری ۲۰۶ در جاده‌ی سراوان رشت، ۲ زن ۲۲ و ۵۵ ساله، ۲ کودک ۱ و ۳ ساله و یک مرد ۳۲ ساله مصدوم و پس از اقدامات درمانی اولیه اورژانس به بیمارستان پورسینای رشت منتقل شدند.

دکتر پیمان اسدی با اشاره به اعزام نیرو‌های اورژانس از پایگاه امامزاده هاشم رشت به محل حادثه افزود: مرد مصدوم هم به کمک امدادگران هلال احمر به مرکز درمانی منتقل شد.

وی گفت: علت حادثه در دست بررسی است.


سال ۱۴۰۰

اخبار گیلان :پرداخت بیش از ۱۱۶ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی گیلان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از پرداخت تسهیلات به بیش از ۲۰۰ هنرمند صنایع دستی در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان؛ ولی جهانی گفت: برای رونق بیشتر تولید صنایع دستی و حمایت از هنرمندان صنایع دستی استان، امسال به ۲۶۰ هنرمند صنایع دستی استان، ۱۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شد.

وی افزود: از این مقدار تسهیلات، ۴۲ فقره تسهیلات به ارزش ۸۰ میلیارد ریال در حوزه طرح‌های پشتیبان مشاغل خانگی و ۲۱۸ فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد ریال در بخش طرح‌های مستقل، تسهیلات پرداخت شد و برای ۵۴۵ نفر در حوزه هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: با اشاره به ادامه پرداخت تسهیلات به صنعتگران صنایع‌دستی تا پایان امسال گفت: هنرمندان صنایع دستی درخواست تسهیلات خود را هر چه زودتر به ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خود ارائه کنند.


اخبار گیلان :آیت الله فلاحتی: شخصیت‌های گیلان اثرگذار در تاریخ

نماینده ولی فقیه در گیلان: شخصیت‌های گیلان همواره در تاریخ کشورمان تاثیرگذار بودند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان؛ آیت الله فلاحتی امروز در مراسم قدردانی از دست اندرکاران برگزاری یادواره‌ی میرزاکوچک و ۱۵۲ روحانی شهید گیلان در رشت با گرامیداشت سالروز ولادت با سعادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه‌ی زهراء سلام الله علی‌ها و روز مادر گفت: تجربیات کسب شده از برپایی یادواره‌ی میرزا کوچک جنگلی و ۱۵۲ روحانی شهید گیلان، سرمایه‌ی ارزشمندی ست که می‌تواند به برنامه ریزی برای برپایی یک کنگره‌ی جهانی مختص سردار جنگل کمک کند.

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: شخصیت‌های اثرگذاری، چون روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی، پیشگامان نهضتی بودند که زمینه‌ی استیلای نظام اسلامی را بر رژیم طاغوت و شاهنشاهی مهیا کردند و به تدریج شرایطی فراهم ساختند تا روح جامعه‌ی اسلامی ایران در بستر تاسی از منویات معمار کبیر انقلاب اسلامی به شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی منتهی و تجلی بخش عزت و استقلال و آزادگی ملت بزرگ ایران در این برهه از تاریخ حساس جهان شود.

آیت الله فلاحتی رمز موفقیت ملت ایران در مواجهه با ظلم، استبداد و استکبار را تاسی از مکتب اهل بیت و آموزه‌های اسلام اصیل برشمرد و تاکید کرد: سردار شجاع جنگل با بهره گیری از این فرهنگ و مفاهیم، مقابل استبداد داخلی و استعمار خارجی ایستاد و روحیه‌ی عزت و آزادگی را برای نسل‌های بعد به یادگار گذاشت.

امام جمعه‌ی رشت همچنین شخصیت‌های مبارز و اثرگذار جنبش‌های سیاسی – اجتماعی تاریخ معاصر ایران را متعدد و متنوع دانست و با تجلیل از هوشیاری و درایت وارستگانی، چون شیخ فضل الله نوری، سید حسن مدرس، نواب صفوی و … اضافه کرد: جملگی این افراد با بهره گیری از مفاهیم درس آموز و انسان ساز فاطمی و علوی زمینه‌ی تحول را در جامعه‌ی ایرانی فراهم ساختند.

وی همچنین با اشاره به برپایی یادواره‌ی سردار رشید نهضت جنگل، میرزا کوچک و ۱۵۲ روحانی شهید گیلان، از عوامل برگزاری این یادواره قدردانی و ابراز امیدواری کرد: تجربیات یادواره‌ی امسال بتواند زمینه‌ی برگزاری یک کنگره‌ی جهانی را برای میرزا کوچک و نهضت جنگل فراهم کند.

استاندار نیز در این نشست نهضت جنگل را نقطه‌ی عطفی در تاریخ معاصر ایران و گیلان دانست و گفت: انقلاب اسلامی، زمینه‌ی بروز و ظهور حقیقت نهضت جنگل را در بستر تبادل اندیشه و ذهن جستجوگر نویسندگان جامعه‌ی امروز مهیا کرد و غبار تحریف و انحراف را از ماهیت اصلی نهضت جنگل زدود.

دکتر اسدالله عباسی همچنین برپایی یادواره‌ها و کنگره‌ی شهدا را گامی موثر برای ماندگاری فرهنگ ایثار و رشادت و یاد و خاطره‌ی انسان‌های تاریخ ساز عنوان کرد و گفت: همه‌ی ما وظیفه داریم به مقام شامخ شهدای گرانقدر این سرزمین ارج نهاده و ارزش‌های متعالی جامعه را به نسل‌های آتی انتقال دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی، ولی فقیه در سپاه قدس گیلان نیز در گزارشی، تلاش کارگروه‌های چهارگانه‌ی یادواره‌ی میرزا کوچک و ۱۵۲ روحانی شهید در رشت را تشریح کرد و گفت: تلاش‌های موثر مجموعه‌ی دست اندرکاران فرهنگی و اجرایی این یادواره، زمینه‌ی شناخت جامعه‌ی اسلامی مان را از نحوه‌ی شکل گیری و اهداف نهضت جنگل و همچنین سیره‌ی شخصیتی میرزا کوچک، بیش از پیش مهیا ساخت.

در پایان این نشست از ۱۰ دست اندرکار برگزاری یادواره‌ی امسال سردار جنگل و ۱۵۲ روحانی شهید گیلان قدردانی شد.


 

برای دیدن سایر اخبار گیلان لیک زیر را کیلیک کنید

https://karoeshteghal.ir/category/اخبار-گیلان/

برای دیدن اخبار گیلان در پیج ایستاگرام تخصصی اخبار گیلان لینک زیر گیله خبر را دنبال کنید:

https://www.instagram.com/gile_khabar


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید