ال ۹۰ به چرخه تولید برمی گردد

ال ۹۰ به چرخه تولید برمی گردد

تسهیل سفر به عتبات با اتصال ایلام به شبکه ریلی
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور گفت: با اتصال استان ایلام به خط آهن سراسری، ارتباط ایران با عتبات عالیات تسهیل می‌شود.

تسهیل سفر به عتبات با اتصال ایلام به شبکه ریلیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای شاهین اسد فامیان با بیان اینکه این مسیر ریلی به خط آهن کرمانشاه – خسروی متصل می‌شود و از آنجا به عراق می‌رود، ​گفت: با تکمیل پروژه ریلی ایلام شاهد افزایش ترانزیت بار و مسافر به کشور‌های عراق و سوریه و اتصال به بندر لاذقیه در سورهی خواهیم بود.

آقای اسد فامیان ادامه داد: تحقق این موضوع علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه، کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای را نیز به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور گفت: استان ایلام و مرکز آن به شبکه ریلی کشور و امتداد آن به مرز مهم مهران از اهداف این طرح است و این اتصال به شبکه ریلی به جابجایی زوار اربعین نیز کمک خواهد کرد که تحقق این پروژه نیازمند احداث پل‌های خاص بوده و ۶ دستگاه پل به طول ۴۵۵ متر در قطعات اجرایی این طرح است.

آقای اسد فامیان بیان کرد: اتصال ایلام به شبکه ریلی از مسیر اسلام آباد و اندیمشک به طول ۷۴ کیلومتر در سال ۹۹ مدنظر قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ به ۴۵۸ کیلومتر افزایش یافت که در صورت اخذ مجوز ماده ۲۳ مراحل تکمیل مطالعات و عملیاتی شدن آن در دستور کار قرار خواهد گرفت، به همین منظور مکاتباتی با سازمان پدافند غیرعامل انجام شده و مراحل کسب مجوز مذکور از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور شرایط منطقه را سخت و کوهستانی دانست و گفت: ۸۵ درصد این منطقه کوهستانی و تپه ماهور است و نیاز به احداث تونل‌ها و پل‌های خاص و دره‌ای دارد و همین مساله عملیات پروژه را پر هزینه‌تر می‌کند و لازم است که موضوع راه آهن استان ایلام توسط مسئولان استان مطرح و در مصوبات سفر رئیس جمهور افزایش اعتبار و تخصیص کامل اعتبار مورد توجه ویژه قرار گیرد.


ال ۹۰ به چرخه تولید برمی گردد
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت: خودرو ال ۹۰ با قوای محرکه جدید داخلی یا خارجی از سال آینده به خطوط تولید بر می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ منوچهر منطقی امروز در حاشیه مراسم رونمایی پیکاپ کارون، جدیدترین محصول شرکت زامیاد در پاسخ مبنی بر دستاورد سفر رئیس جمهور روسیه به ایران گفت: در سفر اخیر روس‌ها به ایران بحث بازگشت خودروی ال ۹۰ مطرح شد که دارای یک پلتفرم مدرن و به روز است، از طرفی هم مجموعه‌ای که در کشور روی آن سرمایه‌گذاری شده و بیش از ۷۰ درصد خط و قطعات آن در داخل وجود دارد، اما در حال خاک خوردن است که ما درصدد هستیم این مجموعه را فعال کنیم.

معاون وزیر صمت ادامه‌داد: روس‌ها گزینه‌های خوبی برای قوای محرکه ال۹۰ معرفی کردند که بررسی شده و در کنار آن گزینه‌های داخلی نیز مطرح است.

وی افزود: اگر بتوانیم ۳۰ درصد باقی‌مانده را اضافه کنیم می‌توان دوباره خودروی ال۹۰ کیفی و به روز که همه مردم از آن راضی بودند تولید کرد.

معاون وزیر صمت گفت: در تلاشیم نمونه‌های اولیه این خودرو را تا پایان سال تولید کنیم، اما خط تولید آن سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

منطقی اضافه کرد: باید ببینیم از نظر کیفیت و سطح قیمتی کدام قوای محرکه مناسب این محصول خواهد بود تا بتوانیم خودرویی بهینه به بازار عرضه کنیم.

واردات خودرو‌های بالای ۱۰ هزار دلار یعنی واردات برای پولدار‌ها
­معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: واردات خودرو‌های بالای ۱۰ هزار دلار، خودرو‌های اقتصادی را شامل نمی‌شود و فقط درصدی که از تمکن مالی بالایی برخوردارند می‌توانند چنین خودرو‌هایی خریداری کنند.

آقای منوچهر منطقی در خصوص برخی اظهار نظر‌ها درباره خودرو‌های وارداتی زیر ۱۰هزار دلار افزود: در جهان حدود چهار میلیارد نفر با درآمد سرانه کمتر از ۲هزار دلار امرار معاش می‌کنند و به همین دلیل خودروسازان یک دهه فکر کردند تا محصولات با طراحی جدید و قیمت مناسب برای این دسته از مردم تولید کنند.

وی گفت: به نظر می‌رسد ما متوجه تغییرات فناوری در جهان نیستیم، زیرا امروز خودروسازان در تلاشند تا قابلیت‌های محصولات خود را ارتقا و قیمت‌ها را کاهش دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تدوین آیین‌نامه واردات خودرو گفت: باید نظر همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه گرفته و سپس متناسب با آن طرح، آیین نامه اجرایی تنظیم شود که تلاش می‌کنیم در آن از دیدگاه‌های همه تشکل‌ها و بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امروز می‌خواهیم وارد دورانی از خودروسازی شویم که محصولات مناسب با قیمت مناسب تولید یا وارد شود و اتفاقات خوبی از نظر فناوری در این صنعت رخ دهد.


جزئیات جدید تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران جزئیات جدیدی از تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری که دیروز بین ایران و روسیه به امضا رسید را بیان کرد.

جزئیات جدید تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیهآقای محسن خجسته مهر با حضور در برنامه «میز اقتصاد» شبکه خبر گفت: ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه میادین گازی و تکمیل پروژه ال ان جی و ۱۵ میلیارد دلار نیز برای توسعه ۶ میدان نفتی خواهد شد که توسعه کرنج، آذر، چنگوله، آب تیمور و منصوری از جمله این میادین هستند.

وی افزود: تفاهمنامه‌ای که به امضا رسید بناست به سرعت کار مطالعات مفاد آن انجام شود و بلافاصله درصورت موافقت شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد فنی و اقتصادی طرف سرمایه گذار و شرکت گازپروم وارد مرحله‌ی انعقاد قرارداد شویم که این همکاری‌ها از نوع بلند مدت خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در حال حاضر قرار داد سرمایه گذاری در هفت میدان نفتی با شرکت‌های متعدد روسی داریم که ارزش این قرارداد‌ها حدود ۴ میلیار دلار است و پیشرفت قابل توجهی دارند که میادین پایدار غرب و آبان در منطقه غرب کشور از جمله این میادین هستند.

آقای خجسه مهر از بهره برداری در فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز تا پایان سال خبر داد و گفت: در چند سال گذشته توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که مرزی‌ترین فاز ما با کشور همسایه است و توسط شرکت زیاده طلب توتال که به دلیل تحریم‌ها کنار کشید، با شروع به کار دولت سیزدهم و با اتکا به توان داخل برای تولید زود هنگام، کار حفاری رو شروع کرده و امروز تقریباً حفاری بخشی از چاه‌ها و خرید کالا و تجهیزاتش نیز به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: در زمستان سال گذشته برای اولین بار حداکثر میزان تولید از میدان مشترک پارس جنوبی به میزان ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز رسید که اولین ردیف پالایشگاهی پالایشگاه فاز ۱۴ نیز وارد بهره برداری شد که تا پایان امسال سه ردیف آن نیز به بهره برداری خواهند رسید.


دو برابر شدن مصرف گازوئیل نیروگاه‌ها
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: به دلیل گرمای هوا و افزایش مصرف برق، مصرف سوخت مایع (گازوئیل) برای نیروگاه‌ها امسال ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما آن را تامین کرده‌ایم.

دو برابر شدن مصرف گازوئیل نیروگاه‌هابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خبرنگار شانا، آقای جلیل سالاری امروز (چهارشنبه، ۲۹ تیرماه) در حاشیه امضای پنج تفاهم‌نامه میان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت‌های دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم باید دوره مصرف سوخت را مدیریت کنیم و پس از آن به‌دنبال ذخیره‌سازی سوخت باشیم.

وی با بیان اینکه به دلیل گرمای تابستان امسال تعداد زیادی از نیروگاه‌ها سوخت مایع و گازوئیل مصرف کردند، افزود: مصرف سوخت مایع (گازوئیل) برای نیروگاه‌ها امسال ۱۰۰ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است، اما آن را تامین کرده‌ایم. امروز که مردم در مسافرت هستند همکاران ما شبانه‌روز فعالیت می‌کنند تا این ایام بگذرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا تولید بنزین در کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: تولید بنزین بر مبنای تعداد پالایشگاه‌هایی که در بخش عملیات هستند و دوره تعمیرات، ممکن است دچار نوسان‌هایی شود، اما اینکه گفته شود تولید بنزین به ۷۰ یا ۸۰ میلیون لیتر رسیده است صحت ندارد، ما در برخی موارد به تولید ۹۴، ۹۷، ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین هم رسیدیم.

وی در خصوص توسعه سی‌ان‌جی در کشور نیز اظهار کرد: در توسعه سی‌ان‌جی باید انگیزه ایجاد کنیم، همچنین نگاه دیگر ما بر روی خوردو‌های سنگین و کشنده‌های راه‌آهن است و اینکه این بخش را از سطح خودروی سواری به خودروی سنگین سوق دهیم. البته طبق قانون ال‌پی‌جی (گاز مایع) هم باید به ناوگان حمل‌ونقل اضافه شود، اما در این خصوص با چالش‌هایی مواجه هستیم.

سالاری درباره صادرات بنزین نیز گفت: هم اکنون به دنبال تامین نیاز داخل هستیم و سپس بحث ذخیره‌سازی را خواهیم داشت، اما در همین هفته صادرات گازوئیل (نفت گاز) و بعضی از فرآورده‌ها را داشته‌ایم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش درباره کیفیت خودرو‌ها و مصرف سوخت آن‌ها نیز عنوان کرد: در قانون هوای پاک آمده است که خودرو‌ها باید حد استاندارد مصرف داشته باشند، زیرا این موضوع سبب کاهش مصرف و ایجاد ارزش افزوده خواهد داشت. هم‌اکنون ما بار بخش‌های پرمصرف را به دوش می‌کشیم، از این رو باید بیش از پیش چه در صنعت خودرو و چه دیگر صنایع به بهینه‌سازی مصرف انرژی اهمیت داده شود.


کاهش ۲۱ درصدی تولید روغن موتور
مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت از کاهش ۲۱ درصدی تولید روغن موتور در سه ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن صفدری در گفتگوی اختصاصی با این خبرگزاری با بیان اینکه چهار واحد تولیدکننده در سه ماهه نخست سال گذشته ۱۱۴ میلیون لیتر تولید روغن موتور داشته اند گفت: این میزان تولید امسال به ۹۰ میلیون لیتر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۱ در صد کاهش داشته است.
وی درباره میزان توزیع روغن نیز گفت: بر اساس آمار بدست آمده از سامانه‌های مرتبط با وزارت صمت، در سه ماهه نخست سال گذشته ۸۹ میلیون لیتر روغن در کشور توزیع شده که این میزان امسال به ۶۶ میلیون لیتر کاهش پیدا کرده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۶ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت با اشاره به مشکلات بوجود آمده ناشی از کمبود عرضه روغن موتور در کشور گفت: بر اساس تصمیم وزارت صمت بعد از کسر نیاز واحد‌های تولیدکننده ، بخشی در بورس کالا عرضه شود و مازاد تولید در چرخه صادرات قرار گیرد.
محسن صفدری در پایان اضافه کرد: اگر چنانچه این روند ادامه دار باشد و شاهد کمبود عرضه روغن موتور در بازار باشیم قطعا برای چهار واحد بزرگ تولیدکننده عوارض صادراتی در نظر گرفته خواهد شد.


خودکفایی در تولید تایر‌های سنگین با ارائه تسهیلات
سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: با ارائه تسهیلات به کارخانه داران تا ۲ سال آینده هم در تولید تایر‌های سنگین باری و اتوبوسی خودکفا می‌شویم و هم می‌توانیم مازاد تولید داشته باشیم.

خودکفایی در تولید تایر‌های سنگین با ارائه تسهیلاتآقای مصطفی تنها در گفتگو با خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه نیاز سالیانه به انواع لاستیک سنگین باری و اتوبوسی دو میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه است، گفت: تایر‌های کامیون ۲ نوع است، یک نوع تایر‌های بایاس است که تایر‌های صنعتی بوده و همیشه در کشور تولید می‌شود.

سخنگوی انجمن صنعت تایر در ادامه افزود: یک نوع دیگر تایر، رادیال تمام سیمی است که از این نوع تایر ۲ کارخانه در دست بهره برداری است و توانسته حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد نیاز کشور را تامین کند.

مصطفی تنها با بیان اینکه در تایر بایاس علاوه بر نیاز بازار، مازاد تولید هم داریم، گفت: کارخانه‌های تولید تایر بایاس قادرند بیش از نیاز بازار تایر تولید کنند.

وی افزود: نیاز است تسهیلاتی در اختیار کارخانه داران قرار گیرد و طرح‌هایی در دست اجراست که اگر راه بیفتد، در تولید لاستیک‌های رادیال تمام سیمی نیز مازاد تولید خواهیم داشت.

سخنگوی انجمن تایر در پایان گفت: با توجه به نرخ ارز که دولتی آن تک نرخی شده و قیمت آن ۲۴ هزار تومان است، کارخانه نمی‌تواند یک مرتبه ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در اجرای طرح‌های مازاد تولید تایر کند، چرا که هزینه‌های ریالی هم دارد.


گامهای بلند قهرمانان تولید این بار در مزارع کلزا
قهرمانان تولید در عرصه کشاورزی در استان لرستان با ثبت عملکردی بیش از ۶ تن دانه روغنی کلزا در هکتار از میانگین کشوری تولید این محصول اساسی بالاتر ایستادند.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، کشاورزان شهرستان سلسله دراستان لرستان در سال جاری با بکار گیری اصول علمی در مراحل مختلف رشد دانه روغنی کلزا، موفق شدند عملکرد در هکتار را از ۴ تن به بیش از ۶ تن برسانند که دستاوردی بزرگ در عرصه کشت دانه روغنی کلزا محسوب می‌شود.
وجین کردن، سمپاشی به موقع و رعایت دستور مروجین کشاورزی از جمله مواردی است که کشاورزان شهرستان سلسله در توزیع دلایل دستیابی به این موفقیت بزرگ مطرح می‌کنند.
مسلم مرادی سرپرست فرمانداری شهرستان سلسله با اشاره به اینکه ۴۴۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است گفت: ۵۰ درصد کلزا استان در شهرستان سلسله کشت می‌شود و از این نظر مقام اول را دارد.
مرادی کاشت کلزا را بدلیل کم آب دوست بودن و بازدهی خوب آن به صرفه دانست و گفت: از همه سرمایه گذاران در زمینه کاشت این محصول در شهرستان سلسله حمایت می‌کنیم.
حقی منصوری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلسله نیز با اشاره به شرایط مناسب این شهرستان برای کاشت کلزا از کشاورزان خواست با کاشت این محصول ضمن صرفه جویی در مصرف آب از مزایایی اقتصادی آن نیز بهره ببرند.
یادآور می‌شود میانگین عملکرد کلزا در سطح کشوری بین ۴ تا ۵ تن در هکتار است.
پیش بینی می‌شود امسال ۱۷ هزار تن محصول کلزا از اراضی شهرستان سلسله برداشت شود.


امروز در بورس انرژی
معامله بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ تن انواع فراورده‌های هیدروکربوری
بورس انرژی ایران امروز (چهارشنبه) شاهد معامله بیش از ۳ هزار و ۶۴۶ تن انواع فراورده‌های هیدروکربوری بود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ ارزش این معاملات فراورده‌های هیدروکربوری یه هزار و ۵۰۹ میلیارد و ۱۵۸ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۵۱۳ ریال رسید.

همچنین فراورده‌های شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی و نیز فراورده‌های شرکت پتروشیمی بندر امام، شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت و پتروشیمی بوعلی‌سینا در رینگ بین‌الملل معامله شدند.

بورس انرژی ایران همچنین روز شنبه هفته آینده (اول مرداد) میزبان عرضه ۱۹۹ هزار و ۲۸ تن فراورده‌های هیدروکربوری است.

در راستای تداوم عرضه‌های انواع نفتا، روز شنبه شرکت نفت ستاره خلیج فارس ۱۰۵ هزار تن فول‌رنج نفتا و ۹۰ هزار تن نفتای سبک در رینگ بین‌الملل عرضه می‌کند.

فراورده‌های شرکت نفت ایرانول در رینگ داخلی و همچنین شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت و شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد.


منبع : خبرگزاری صداوسیما


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید