نرخ بیکاری با کارآفرینی

نرخ بیکاری با کارآفرینی


کارواشتغال به نقل از سایت magirans مرجع مقالات فارسی :

مشکل بیکاری از مشکلات بزرگ بسیاری از کشورهای دنیا است. این مشکل قبل از بحران کنونی جهانی مختص کشورهای جهان سوم بود و اغلب کشورهای توسعه یافته نرخ‌های پایینی از نرخ بیکاری را در پیش روی خود می دیدند ولی بعد از رکود اقتصادی رشد نرخ بیکاری، این کشورها را نیز

در برگرفت بطوریکه نرخ بیکاری کنونی آمریکا با رشد دو برابری طی سه سال به ۹٫۵ درصد رسیده و همچنین بیکاری در بین قدرت‌های اقتصادی اروپا نیز وضعیت نامناسبی را دارد که این نرخ در بین کشورهای یورو طبق آخرین آمار به ۱۰ درصد رسیده است.

در این بین قدرت‌های آسیایی نرخ بیکاری پایین تری را نسبت به دیگر قدرت‌های اقتصادی دارند. لازم به ذکر است در این گزارش به بررسی پانزده کشوری که بیشترین نرخ بیکاری را در دنیا دارند پرداخته شده است.

***
مشکل بیکاری در سرتاسر دنیا جدی است بطوریکه مجموع بیکاران در ده کشور پرجمعیت دنیا به یک میلیارد و صد میلیون نفر می‌رسد که این مقدار کمی کمتر از جمعیت کل چین است.

مقدونیه با ۳۳٫۸ درصد نرخ بیکاری بیشترین نرخ را بین کشورهای دنیا داراست که با توجه به نمودارها این میزان برای افراد سالمند که دست از جستجوی کار می‌کشند به ۶۵٫۲ درصد می‌رسید.در این بررسی به آمار بیکاری در بین کشورهایی با جمعیت بالاتر از دو میلیون پرداخته شده است به علت آنکه اطلاعات و آمار مربوط به کشورهای کوچک به آسانی قابل دسترس نیست. این گزارش از اطلاعات و آمارهای صندوق بین‌المللی پول، سازمان بین‌المللی کار که زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند و سیا فکت بوک تهیه شده است.شاید تعجب‌آور باشد که اغلب آمارهای سازمان سیا در این زمینه گمراه کننده به نظر می‌رسد.
اولین نکته‌ای که خوانندگان باید مورد توجه قرار دهند آنست که اغلب کشورهایی که نرخ بیکاری بالایی دارند دولتهای نسبتا نوظهوری دارند یا معمولا مستعمره کشورهای بزرگتر و یا قسمتی از کشورهای دیگر هستند که مستقل شده اند. نکته دیگر آن است که کشورهای جنگ زده بعلت مشکلات اساسی به زیرساخت‌ها و آسیب جدی به آنها منتج از خشونت و جنگ و خونریزی نرخ بیکاری بالایی دارند.
چین پرجمعیت ترین کشور دنیا با جمعیت یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۹۵ نفر تعداد ۳۰۶ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۷۶ نفر بیکار بالای سن چهارده سال دارد. هند دومین کشور پرجمعیت دنیا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۷۳ میلیون نفر در حدود ۳۵۵ میلیون نفر بیکار بالای ۱۴ سال را در خود جای داده است. ایالات متحده نیز با جمعیتی بالغ بر ۳۱۰ میلیون نفر در حدود ۱۰۰ میلیون بیکار بالای ۱۴ سال را در خود جای داده است.
یک دلیل ان است که محاسبه بیکاری در بین کشورهایی که به اصطلاح اقتصاد کشاورزی دارند مشکل است.اقتصاد ایالت متحده صد سال گذشته به نسبت امروز بسیار متفاوت بود . زمانیکه اغلب مردم در بر روی مزارع کار می‌کردند.آن شاید علت اصلی باشد که امروز تعریف نرخ بیکاری به شغل‌های غیر کشاورزی اختصاص دارد. شاخصی که اغلب اقتصاددانان برایشان دادن میزان بیکاری در سطح ملی بکار می‌برند نرخ بیکاری است که بستگی دارد که چه سازمانی و چه کشوری این آمار را منتشر می‌کند.

در ایالات متحده نرخ بیکاری به درصدی از نیروی کار بالقوه است که د رحال حاضر بیکار هستند. نیروی کار بالقوه در این تعریف اشاره دارد نیروی کار دفتر آمار و نیروی کار غیر نظامی و تعداد افراد بالای ۱۶ ساله ایست که فعالانه به دنبال کار هستند. چه تعداد افراد بیکاری که با این حساب و کتاب‌ها عملا بیکار شناخته نمی‌شوند. بهرحال این آمارها تعداد افرادی که دست از جستجوی کار

کشیده‌اند و مردمی که کار پاره وقت دارند و خواستار داشتن کار تمام وقت هستند و افرادی که هرگز به دنبال کار نمی‌گردند در نظر گرفته نشده است.در نتیجه نرخ رسمی بیکاری در حال حاضر در ایلات متحده ۹٫۵ درصد است که می‌تواند با وجود این توصیفات گمراه کننده باشد.این اثر

می‌تواند چندین برابر باشد وقتی که در تمام سطح دنیا بررسی می‌شود چون هیچ استاندارد و سیستم واحدی برای اندازه‌گیری این نرخ وجود ندارد.در بین کشورهایی که ذکر شده می‌تواند تفاوت چشمگیری داشته باشد.برخی عملا سن کار را جوان تر از میزانی که در آمریکا اعمال می‌شود در نظر می‌گیرند.دیگر کشورها تنها مناطق سهری را بجای جویندگان کار در زمین‌ها درنظر می‌گیرند.این تفاوت‌ها تحلیل را برای بسیاری از کارشناسان در زمینه نرخ بیکاری با سختی مواجه کرده است.

روشی که در بررسی این موضوع توسط سایت وال استریت ۲۴٫۷ به کارگرفته شده است. به تعریف و بررسی بیکاری شامل:۱) شناسایی ۱۵ کشوری که توسط اداره کار سازمان ملل متحد در سک سال گشذته اطلاعات آنها جمع شده و دارای بیسترین نرخ بیکاری هستند. ۲) محاسبه تعداد افراد بیکار بالای ۱۴ سال که در هر یک از این کشورها بیکار شده اند و بر مبنای آمار دفتر بین‌المللی کار در سازمان ملل متحد است که دقیق‌تر و جامع‌تر از داده ها در سطح ملی است.۳) این آمارها با آمار سازمان‌های دیگر از جمله صندوق بین‌المللی پول، سی آی ای فکت بوک و سازمان همکاری‌های اقتصادی مقایسه شده است.۴) مبنا قرار دادان اطلاعات پایگاه داده سازمان بین‌المللی کار که جامع ترین و اصولی‌ترین اطلاعات را ارائه می‌دهد و تعداد بیشتری از کشورها را تحت پوشش دارد.
این تحلیل نشان می‌دهد که اغلب کشورها در تمییز دادن بین نرخ بیکاری و تصویر اقتصادی از کشورشان با مشکل مواجه هستند. حتی سیا فکت بوک نیز که سریعترین منبع برای اطلاعات در سطح ملی است نتوانسته است بین نرخ بیکاری که توسط کشورها گزارش شده است و تعداد افرادی که بیکار شده اند و آنچه که سازمان بین المللی کار ارائه کرده است تقاوت قائل شود در حالیکه تعداد افراد بیکار بالای ۱۴ سال ۵۰ درصد بیشتر از میزان محاسبه شده توسط نرخ بیکاری است.
نرخ بیکاری به عنوان یک شاخص استاندارد اقتصادی زمانی که با شرایط اقتصادی هر کشور در نظر گرفته می‌شود پیچیده‌تر می‌شود. مناطق جنگ زده با جابجایی‌های بالا، مناطق با شکاف طبقاتی زیاد، تبعیض جنسیتی،‌شیوع بیماری یا معلولیت ، گزارش ‌های نادرست که عمدتا برای تبلیغ است. این فاکتورها می‌تواند به سمت نرخ بیکاری نادرست هدایت کند.
دراین بررسی علاوه بر نرخ بیکاری هر کشور به سرانه ناخالص داخلی این کشورها و نوع حکومتشان نیز و زمان استقلال این کشورها نیز اشاره شده است.در این رتبه‌بندی مقدونیه در صدر نرخ بیکاری با بیکاری ۳۳٫۸ درصدی قرار دارد در ادامه به توضیح کامل این پانزده کشور اشاره شده است.
۱_ مقدونیه: این کشور با جمعیت دو میلیون و ۷۲ هزار و ۸۶ نفری خود دارای نرخ بیکاری ۳۳٫۸ درصدی و درصد افراد بالای ۱۴ ساله این کشور که بیکار هستند نیز ۶۵٫۲ درصد معادل یک میلیون و ۱۰۲ هزار و ۴۱۶ نفر می‌باشد. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور نه هزار دلار است.مقدونیه تا سال ۱۹۹۱ بخشی از یوگوسلاوی بود.
۲- ارمنستان : این کشور با جمعیت دو ملیون و ۹۹۶ هزار و ۸۰۲ نفری با نرخ بیکاری ۲۸٫۶ درصدی دست و پنجه نرم می‌کند. در این کشور درصد افراد بیکار بالای ۱۴ سال به رقم ۶۱٫۹ درصدی می‌رسد که یک ملیون و ۴۵۹ هزار و ۹۷۸ نفر در این کشور را شامل می‌شود.سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور نیز ۶ هزار و ۳۱۰ دلار است.این کشور نیز در سال ۱۹۱۸ به عنوان یک ملت مستقل شد و در سال ۱۹۹۱ نیز از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد.

۳- الجزایر: این کشور با جمعیت ۳۴ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۸۴ نفری نرخ بیکاری ۲۷٫۳ درصد را متحمل شده است و این درحالیست که تعداد جمعیت بیکار بالای ۱۴ سال این کشور ۱۲ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۹۴۶ نفر می‌باشد که ۵۰٫۷ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد.سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور نیز ۶ هزار و ۹۰۰ دلار است.لازم به ذکر است که این کشور تا سال ۱۹۶۲ مستعمره فرانسه بود.

۴-نوار غزه و کرانه باختری: این دو بخش با جمعیت دو میلیون و ۵۱۴ هزار و ۸۴۵ نفری نرخ بیکاری ۲۵٫۷ درصدی دارد و درصد افراد بیکار بالای ۱۴ سال در این کشور نیز رقم ۶۹٫۸ درصدی را نشان می‌دهد که ۹۶۱ هزار و ۹۷۸ نفر را شامل می‌شود.سرانه تولید ناخالص داخلی دراین کشور نیز رقم ۲ هزار و ۹۰۰ دلار است.

۵- بوسنی و هرزگوین: جمعیت این کشور ۴ ملیون و ۶۲۱ هزارو ۵۹۸ نفر است. نرخ بیکاری در این کشور ۲۳٫۴ درصد است که این نرخ در بین افراد بالای ۱۴ سال به ۵۸٫۵ درصد می‌رسد که ۲ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۱۶۴ نفر را شامل می‌شود.سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور به ۴ هزار و۳۴۶ دلا رمی‌رسد. این کشور نیز در ۵۰ سال گذشته از آماج حملات جنگ در امان نیوده است و طبق اعلام یونیسف تازه توانسته است به شرایط قبل از استقلالش از یوگوسلاوی در سال ۱۹۹۲ برگرد.
۶- آفریقای جنوبی: این کشور با جمعیتی بالغ بر ۴۹ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۷۱ نفر نرخ بیکاری ۲۲٫۹ درصدی را دارد.درصد بیکاران بالای ۱۴ سال در این کشور نیز به ۵۸٫۹ درصد که ۲۰ ملیون و ۱۶ هزار و ۲۸۳ نفر را دربرمی‌گیرد.سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور ۵ هزار و ۶۸۴ دلار است.این کشور تا سال ۱۹۶۱ تحت حاکمیت بریتانیا بود و بعد از به حالت دموکراسی پارلمانی درآمد.باتوجه به اینکه جام جهانی ۲۰۱۰ در این کشور برگزار شده است و با ورود هواداران زیرساخت‌ا در این کشور مورد توجه قرار گیرد قطعا این نرخ بهبود خواهد یافت.لازم به ذکر است این کشور بیشترین شمار مبتلایان به ایدز در جهان را دارد که این تعداد فراتر از ۵٫۵ ملیون نفر دراین کشور می‌باشد.
۷-نامیبیا: جمعیت این کشور ۲ ملیون و ۱۲۸ هزار و ۳۰۷ نفر است که نرخ بیکاری در این کشور نیز ۲۲ درصد می‌باشد.تعداد افراد بیکار دراین کشور که سن ۱۴ را رد کرده‌اند نیز به ۷۶۰هزار و ۸۱۳ نفر می‌رسد که ۵۷٫۱ درصد جمعیت این کشور ار شامل می‌شود.سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور نیز سر ۴ هزار و ۱۳۵ دلار برای هر نفر است.این کشور نیز تا سال ۱۹۱۵ مستعمره آلمان بود و بعد از به دست آفریقای جنوبی افتاد و تا سال ۱۹۹۰ که استقلال پیدا کرد. مشکل اصلی این کشور نیز فقر و ویروس ایدز است بطوریکه از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ امید به زندگی دراین کشور ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.جالب است بدانید ۳۵ درصد جمعیت این کشور در روز درآمد کمتر از یک دلار دارند و به شدت به کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد وابسته‌اند.

۸- کلمبیا: این کشور با جمعیت ۴۴ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۳۰۷ نفری نرخ بیکاری ۲۰٫۵ درصدی را برای خود ثبت کرده است که این میزان در بین افراد بالای ۱۴ سال به ۳۴ درصد می‌رسد که ۱۱ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۸۰۰ نفر را در این کشور در بر‌می‌گیرد.سرانه تولید‌ ناخالص داخلی این کشور ۴ هزار و ۶۶۱ دلار است. این کشور در سال ۱۸۰۰ از اسپانیا جدا شد و با تلاش چندباره برای تشکیل ملت سرانجام در ۱۸۸۶ جمهوری الجزایر اعلام موجودیت کرد.

۹- بوتساوانا: این کشور با جمعیت دو میلیون و ۲۹ هزار و ۳۰۷ نفری نرخ بیکاری ۱۷٫۶ درصدی را در برای خود ثبت کرده است.سرانه تولید ناخالص داخلی دراین کشور به ۷ هزار و ۳۴۳ دلار می‌رسد.این کشور در حدود ۱۵۰ سال است که مستقل شده است.لازم به ذکر است که تولید ناخالص داخلی این کشور به شدت به بخش صنعت مربوط می‌باشد که در حدود ۳۶ درصد از تولید ناخالص واقعی این کشور را شامل می‌شود.

۱۰- عراق: این کشور با جمعیت ۲۹ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۶۰۵ نفری در منطقه خاورمیانه قرار دارد. نرخ بیکاری دراین کشور به ۱۷٫۵ درصد می‌رسد در عین حال تعداد افراد بالای ۱۴ سال بیکار در این کشور به ۱۰ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۷۶ نفر می‌رسد که ۶۲٫۹ درصد این کشور را شامل می‌شود.سرانه تولید ناخالص داخلی برای این کشور به چهار هزار دلار می‌رسد. حکومت این کشور بعد از ۲۰۰۶ به صورت دموکراسی پارلمانی درآمد. این کشور با وجود چند دهه دیکتاتوری صدام و جنگ خلیج فارس و جنگ فعلی عراق که کماکان ادامه دارد و به زیر ساخت‌های این کشور آسیب جدی وارد کرده است.در حال حاصز ۲۳ درصد جمعیت این کشور درآمد روزانه‌شان کمتر از دو دلار و ۲۰ سنت می‌باشد.
۱۱- گرجستان: جمعیت این کشور چهار میلیون و ۶۰۰ هزار و ۸۲۵ نفر است. نرخ بیکاری در این کشور به ۱۶٫۵ درصد می‌رسد و درصد افراد بیکار بالای ۱۴ سال دراین کشور به ۴۵٫۷ درصد می‌رسد که یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۹۸۲ نفر در این کشور را در حالت بیکاری نشان می‌دهد. سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور به چهار هزار و ۴۰۰ دلا می‌رسد. این کشور نیز در سال ۱۹۹۱ به مانند ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد.
۱۲- یمن: جمعیت این کشور به ۲۳ میلیون و ۴۸۵ هزار و۳۶۱ نفر می‌رسد که نرخ بیکاری ۱۶٫۱ درصدی را در خود جای داده است.جمعیت بیکاران بالای ۱۴ سال این کشور به هفت میلیون و ۹۹۷ هزار و ۳۵۱ نفر می‌رسد که ۶۱ درصد جمعیت این کشور را شامل می‌شود.سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور به ۸۷۰ دلار می‌رسد.این جمهوری در سال ۱۹۹۰ شکل گرفت.به تزاگی بهبود صادرات نفت به این کشور برای بهبود اقتصادی کمک کرده است.
۱۳- کرواسی: این کشور جمعیت چهار میلیون و ۴۸۶ هزار و ۸۸۱ نفری را در خود جای داده است که نرخ بیکاری ۱۴٫۸ درصد را برای خود ثبت کرده است.جمعیت بیکار بالای ۱۴ سال این کشور به ۵۴٫۱ درصد می‌رسد که دو میلیون و ۵۶ هزار و ۱۰ نفری را در بر‌می‌گیرد . سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور با اختلاف فاحشی نسبت به یمن به ۱۵ هزار و ۶۲۸ دلار می‌رسد.این کشور نیز در سال ۱۹۹۰ از یوگوسلاوی جدا شد.

۱۴-تونس: جمعیت این کشور به ده میلیون و ۵۸۹ هزار و ۱۲۵ نفر می‌رسد. نرخ بیکاری در این کشور به ۱۴٫۲ درصد می‌رسد. جمعیت بیکار بالای ۱۴ سال این کشور نیز به چهار میلیون و ۷۶۶ هزار و ۸۶۱ نفر می‌رسد که ۵۹ درصد جمعیت این کشور را شامل می‌شود.سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور به ۱۳۸ دلار می‌رسد. این کشور نیز ۳۹ سال مستعمره بلژیک بود که در سال ۱۹۶۲ مستقل شد.

۱۵- بوروندی: جمعیت این کشور ۹ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۱۱۷ نفر است که نرخ بیکاری ۱۴ درصد دارد.همچنین تعداد افراد بیکار بالای ۱۴ سال نیز دراین کشور به ۹۵۰هزار و ۶۰۷ نفر می‌رسد که ۱۵٫۸ درصد جمعیت این کشور را شامل می‌شود.سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور به ۱۳۸ دلار می‌رسد. این کشور از آخرین مستعمره‌ جدا شده می‌باشد. این کشور در حدود ۳۹ سال مستعمره بلژیک بود و در سال ۱۹۶۲ مستقل شد.این کشور در رتبه‌بندی یونیسف که از میزان استاندارهای زندگی و تاسیسات زیربنایی هر کشور می‌کند رتبه ۱۶۷ را از بین ۱۷۷ کشور کسب کرد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید