نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ استان کرمانشاه هفت دهم درصد کاهش یافت

نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ استان کرمانشاه هفت دهم درصد کاهش یافت

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری کرمانشاه با هفت دهم درصد کاهش نسبت به سال ۱۴۰۰ به عدد ۱۴/۲درصد رسیده است.

کارواشتغال به نقل از ایرنا : «مختار احمدی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میانگین کاهش نرخ بیکاری در کشور ۲ دهم درصد بوده اما نرخ کاهش بیکاری در کرمانشاه هفت دهم درصد بوده است.

وی در خصوص راستی آزمایی این آمار نیز توضیح داد: معاونت آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نماینده مرکز آمار کشور محسوب می شود که به صورت تصادفی به خانواده ها مراجعه و سوالات تخصصی در خصوص وضعیت اشتغال می پرسند و نتایج آن هر سه ماه یکبار منتشر و در پایان سال نیز به صورت جمع بندی نرخ بیکاری سالیانه منتشر می شود.

احمدی گفت: سرشماری کلی نیز هر پنج سال یکبار است که دیگر تصادفی نیست و از همه خانواده ها آمارگیری می شود و آخرین سرشاری نیز در سال ۱۳۹۵ انجام شد و باید در سال ۱۴۰۰ نیز یک سرشماری کلی می داشتیم اما به خاطر کرونا تعطیل شد و احتمالا به سال ۱۴۰۵ موکول شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه در خصوص دلایل کاهش نرخ بیکاری و برنامه های انجام شده گفت: تسهیلات تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی و نیز تدوین سند اشتغال استان از مهمترین عوامل بوده است.

احمدی تعداد بیکاران استان در سال ۱۴۰۰ را ۹۸ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در آمارهای اشتغالزایی باید شغل های از دست رفته مانند بازنشسته ها را نیز مدنظر قرار داد.

وی در خصوص برنامه های امسال نیز گفت: برای هر شهرستان یک سند اشتغال جدا با لحاظ کردن تمام ظرفیت های خاص هر شهرستان تدوین شده است که به زودی به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود.

احمدی ادامه داد: در سند اشتغال هر شهرستان مواردی مانند وضعیت راه ها ، پوشش اینترنت، قیمت زمین های شهرک های صنعتی ، شهرک های کشاورزی ، قیمت آب و برق و غیره در نظر گرفته شده است تا سرمایه گذار با دید باز بداند وضعیت شهرستان چگونه است.

استان کرمانشاه که با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۱.۵ درصد از مساحت و ۲.۴ درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، از سال ۱۳۵۵ یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا بوده و تاکنون نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامده است بطوریکه چهار درصد از بیکاران کشور در این استان قرار دارند.

بر اساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد بیش از ۳۸ هزار نفر معادل ۳۹ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند که به دلیل نداشتن مهارت کافی، نتوانستند شغلی پیدا کنند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید