پاکسازی ۳۰ هکتار از منطقه شرقی تالاب بین المللی انزلی از گیاه مهاجم سنبل آبی

پاکسازی ۳۰ هکتار از منطقه شرقی تالاب بین المللی انزلی از گیاه مهاجم سنبل آبی

۳۰ هکتار از شرق تالاب بین المللی بندرانزلی در منطقه چوکام خمام پاک سازی و تاکنون ۵۰۰ تن گیاه مهاجم سنبل آبی جمع آوری شده است.

کارواشتغال به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ فرمانده عملیات پاکسازی سنبل آبی در تالاب بین المللی انزلی گفت: ۶ محیطبان با ۳۰ نفر از مردم بومی منطقه چوکام خمام از آذرماه ۱۴۰۲ تاکنون پاکسازی هزار و ۶۰۰ هکتار از تالاب بین المللی انزلی دستی و مکانیکی را آغاز کرده اند.

ابراهیم پورمجیب با بیان اینکه تاکنون ۳۰ هکتاراز بخش شرقی تالاب بین المللی انزلی پاکسازی شده، افزود: یک سوم این منطقه درگیر گیاه مهاجم سنبل آبی است و تاکنون ۳۰ درصد از این وسعت پاکسازی و ۵۰۰ تن سنبل آبی از منطقه چوکام خمام جمع آوری شده است.

وی با اشاره به ادامه عملیات پاکسازی در این منطقه به مدت یک هفته دیگر، اضافه کرد: پس از پایان عملیات پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی در منطقه چوکام خمام ، پاکسازی تالاب بین المللی انزلی محدوده صومعه سرا آغاز می‌شود.

سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاه مهاجم دنیاست که نخستین بار در ایران در سال ۱۳۹۰ در تالاب عینک رشت مشاهده شد.
این گیاه مهاجم شناور در آب، مانع ورود نور و اکسیژن به تالاب و خشک شدن آن می‌شود.

گیاه هرز سنبل آبی وقتی وارد اکوسیستم آبی شود در مدت ۲ هفته جمعیت خود را دو برابر افزایش داده و یک بوته با ۲۰ گل می‌تواند ۳ هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین ۵ تا ۲۷ سال زنده می‌ماند.

تالاب بین المللی بندر انزلی ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت دارد که حدود ۶ هزار هکتار آن درگیر گیاه مهاجم سنبل آبی است.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید