پرداخت ۱۷ میلیاردتومان از مطالبات چایکاران شمال کشور

پرداخت ۱۷ میلیاردتومان از مطالبات چایکاران شمال کشور

پرداخت ۱۷ میلیاردتومان از مطالبات چایکاران شمال کشور

تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان بهای برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران گیلان و مازندران به حسابشان واریز شده است.

رئیس سازمان چای کشور گفت: با واریز ۱۷ میلیارد تومان دیگر از بهای برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران شمال کشور، تاکنون ۳۳۶ میلیاردتومان معادل ۸۱ و ۵ دهم درصد از بهای برگ سبز خریداری شده در سال ۱۴۰۱ پرداخت شده است.

حبیب جهانساز با اشاره به خرید ۵۰ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۴۴۹ میلیاردتومان از چایکاران گیلان و مازندران از ابتدای اردیبهشت تاکنون، افزود: همچنین ۱۱ هزار و ۲۵۳ تن چای خشک در کارخانجات چایسازی شمال کشور در این مدت تولید شده است.


۲۵ خرداد ۱۴۰۱

نابودی کرونا در گیلان با شتاب گرفتن دریافت نوبت سوم واکسن کرونا

امروز مردم گیلان برای دریافت واکسن‌های کرونا می‌توانند به ۴۶۳ مرکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: امروز واکسن‌های کرونا در ۴۶۳ پایگاه تجمیعی و موردی به شهروندان گیلانی تزریق می‌شود.

دکتر فردین مهرابیان با اشاره به فعالیت ۲۳۴ پایگاه واکسیناسیون در شهرستان رشت، افزود: ۲ مرکز سیار واکسیناسیون امروز در تقاطع رازی و خیابان دانشجو به شهروندان رشتی خدمات رسانی می‌کنند.

وی گفت: مردم گیلان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی سایت واکسن دانشگاه علوم پزشکی گیلان vaccine.gums.ac.ir ، از مراکز واکسیناسیون شهرستان خود مطلع شوند.


سال ۱۴۰۱

پرداخت ۲ میلیاردتومان کمک هزینه ازدواج به بیمه شدگان تامین اجتماعی گیلان

امسال بیش از ۵۰۰ بیمه شده تامین اجتماعی گیلان کمک هزینه ازدواج دریافت کردند.

 مدیرکل تامین اجتماعی گیلان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیارد تومان کمک هزینه ازدواج به ۵۰۲ بیمه شده اصلی و اجباری تامین اجتماعی گیلان پرداخت شده است.

علی حسین نژاد با اشاره به پرداخت این کمک هزینه بدون نیاز به مراجعه و به صورت صددرصد غیرحضوری به بیمه شدگان، افزود: تمامی بیمه شدگان اصلی اجباری که حداقل ۲ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند و برای نخستین بار ازدواج دایم کنند، یک ماه حقوق آن‌ها به عنوان پاداش و بدون بازگشت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداخت کمک هزینه ازدواج نخستین خدمات کاملا غیرحضوری تامین اجتماعی گیلان از ۲ سال گذشته تاکنون است، گفت: افراد مشمول این کمک هزینه، بدون نیاز به مراجعه و پس از ایجاد حساب کاربری، با معرفی شماره حساب و بارگذاری مدارک لازم در بخش تعهدات کوتاه مدت، در سامانه es.tamin.ir می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان گفت: مبلغ کمک هزینه ازدواج برای هر بیمه شده بر اساس میزان حقوق با کسر حق بیمه وی محاسبه می‌شود.


گزارش مکتوب:کشت قراردادی، خیزی برای رونق تولید برنج در گیلان

امسال پای کشت قراردادی برنج به شالیزار‌ها باز شده است تا به همت شالیکاران تولید این محصول استراتژیک بیش از پیش در گیلان رونق بگیرد.

 براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، سالانه بیش از ۷۵۰ هزار تن برنج سفید در ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان تولید می‌شود و امسال قرارداد کشتِ برنج برای حمایت از کشاورزان و با هدف توسعه و رونق تولید برنج، بین برخی از شالیکاران و دولت بسته شده است.
سراغ رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان می‌روم و از او درباره چند و، چون طرح نوپای کشت قراردادی برنج می‌پرسم.

حمایت از شالیکاران با امضای کشت قراردادی
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه طرح کشت قراردادی رویکرد تازه وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی است گفت: یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی احیای کشت قراردادی است که این طرح امسال در ۴۵ هزار هکتار از شالیزار‌های استان‌های شمالی اجرا می‌شود.
وقتی از رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان از مزایای این طرح می‌پرسم در جواب این سوالم می‌گوید: در این طرح نهاده‌های مورد نیاز کشت برنج ازجمله بذر، کود و سموم شیمیایی در اختیار شالیکاران قرار می‌گیرد و افزون بر حمایت‌های بیمه ای، کشاورزان می‌توانند از توصیه‌های فنی کارشناسان بهره بگیرند.
صالح محمدی با اشاره به اینکه پس از برداشت محصول، شلتوک یا برنج سفید به قیمت روز از شالیکاران خریداری می‌شود افزود: هزینه‌هایی که دولت در فرآیند تولید به کشاورز کمک کرده، هنگام محاسبه قیمت برنج خریداری شده، کم خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح کشت قراردادی برنج، کشاورز دیگر دغدغه مالی برای تامین هزینه‌های تولید نخواهد داشت.
مزایای اجرای طرح قراردادی برنج
رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان رعایت تقویم زراعی، استفاده به هنگام و درست نهاده‌های تولید و در نهایت افزایش تولید و درآمد کشاورزان را از مزایای اجرای طرح قراردادی کشت برنج می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند در سال‌های آینده، استقبال بیشتری از این طرح شود و همه شالیزاری گیلان به زیر کشت قراردادی برود.
صالح محمدی می‌گوید: با اجرایی شدن کشت قراردادی محصولات کشاورزی مقدار تولید این محصولات هم افزایش می‌یابد و در نتیجه، نیاز کشور به واردات هم به همان میزان کاهش خواهد یافت.

ارایه خدمات، پیش نیاز تولید برنج با کشت قراردادی
از رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره مزایای این طرح می‌پرسم و او با اشاره به اینکه کشت قراردادی محصولات کشاورزی براساس قرارداد مکتوب بین تولید کننده و خریدار است می‌گوید: در این فرآیند، خریدار با بستن قرارداد با تولید کنندگان، محصولات آن‌ها را تضمینی، توافقی و یا با فرمول قیمتی مشخص، خریداری می‌کند و در عوض نهاده‌های تولید را برای شان فراهم می‌کند.
صالح محمدی افزود: در این روش، بعد از بستن قرارداد، خدماتی، چون تامین بذر، کود‌های ازته، فسفاته، پتاسه، سموم علف کش، قارچکش و حشره کش و همچنین پوشش بیمه‌ای با تخفیف ۱۰% و خدمات فنی و مشاوره‌ای در مراحل کاشت، داشت و برداشت ارائه می‌شود.
وی خاطر نشان می‌کند:، چون بیشتر کشاورزان در آغاز فرآیند آماده سازی و نشاء شالیزار‌ها دغدغه مالی دارند با اجرای این طرح هیچ هزینه‌ای در زمان عقد قرارداد از تولید کننده دریافت نخواهد شد و کشاورز با خیالی آسوده با در اختیار گرفتن نهاده‌ها و خدمات می‌تواند شالیزارش را سبز کند.

کشت قرادادی با هدف حمایت از تولید کننده، مصرف کننده و ثبات بازار کالا
رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان می‌گوید: شالیکاران پس از برداشت محصول شان هزینه‌های نهاده‌ها را تسویه می‌کنند و شلتوک یا برنجی را که می‌خواهند به مباشر تحویل دهند، می‌توانند به قیمت روز بفروشند.
صالح محمدی تاکید می‌کند: هیچ اجباری برای فروش برنج به دولت نیست و کشاورزانی که تمایل دارند می‌توانند خودشان این بدهی را تسویه کنند.
وی با اشاره به اینکه این برنامه‌ها فقط برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و ثبات بازار کالا به ویژه در نیمه دوم سال است گفت: تاکنون ۴ هزار هکتار کشت قراردادی در استان انجام شده و شهرستان‌های املش، رودسر، لاهیجان، شفت و فومن در این زمینه پیشرو هستند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان افزود: در این طرح، ارقام بومی و محلی و همچنین اصلاح شده پر محصول شامل شیرودی، گیلانه، آنام و خزر کشت می‌شود.

رضایتمندی کشاورزان از کشت قراردادی
رجبعلی، شالیکار پر تلاش اهل روستای سنگر است که ۳ هکتار زمین شالیکاری دارد.
وی از اجرای این طرح بسیار راضی بود و گفت: اجرای طرح قراردادی کشت برنج دغدغه اش را برای تامین هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت برنج از بین برده است و با امضای این قرارداد دیگر نگرانی برای تهیه کود، شخم شالیزار و خزانه گیری و برداشت برنج ندارد.
مشت رجب کشاورز فومنی هم با قدردانی از مسئولان برای اجرای این طرح می‌گوید: این طرح با حمایت از شالیکار نگرانی‌های مالی مان را کم کرده است.
وی با بیان اینکه با امضای طرح کشت قرار دادی برنج، با توان و قوت قلب بیشتر برای تولید محصول برنج تلاش می‌کند افزود: امسال ۴ هکتار شالیزارش را با حمایت‌های مالی سازمان جهاد کشاورزی سبز کرده ام و از شالیکارانی خواهم بود که هر سال این قرار داد را امضا می‌کند.
احمد آقا هم که از دستان پینه بسته و صورت چروکیده اش معلوم است کوله باری از تجربه و رنج دارد، از نگرانی هایش درباره اجرای این طرح می‌گوید.
از لابه لای صحبت هایش متوجه می‌شوم این نگرانی حکایت از بی اطلاعی اش از فواید اجرای این طرح است.

خوش بینی به کشت قراردادی برنج
سید حسین پیمان عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و عامل توسعه خوشه صنعتی شالیکوبی درخصوص مزایا و معایب این طرح با اشاره به اینکه براساس تعریف سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) کشاورزی قراردادی، یک نوع سامانه تولید در کشاورزی است که براساس توافق بین خریدار و کشاورز انجام شود و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر می‌شود می‌گوید: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز برای تولید محصول را ندارند، می‌توانند با مراجعه به مراکز تعیین شده، با جهاد کشاورزی استان قراردادی امضا کنند.
وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی کشاورزان برای تامین نیاز‌های اولیه خود در فصل کاشت به دنبال دریافت کمک مالی از صاحبان کارخانه‌های شالیکوبی هستند و بعد از برداشت کار کشاورزی و برداشت برنج با بردن محصول به آن کارخانه‌ها بدهی خود پرداخت می‌کنند ابراز امیداواری می‌کند این طرح در مورد برنج کارایی لازم را داشته باشد و با استقبال کشاورزان در سال‌های آینده مواجه شود.
سخن پایان اینکه همراهی کشاورزان افزایش توان تولید
با توجه اینکه گیلان دومین استان تولید کننده برنج در کشور است و شالیکاران گیلانی از سبز شدن زمین‌های شالیزاری شان تا برداشت خوشه‌های طلایی نگران و پا در گل هستند می‌توان طرح کشت قراردادی را به فال نیک گرفت و دست راست کشاورزان در نظر گرفت و این طرح را بیشتر برای شالیکاران گیلانی تشریح کرد و با این کار سختی‌های به بار نشاندن محصول شان را کمتر و به افزایش محصول کمک کرد.

منبع : خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید