پیش بینی برداشت ۱۶ هزار تنی زیتون گیلان/ ۴۰ درصد روغنی است

پیش بینی برداشت ۱۶ هزار تنی زیتون گیلان/ ۴۰ درصد روغنی است

به گزارش کارواشتغال : ایسنا/گیلان رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: پیش بینی می شود امسال ۱۶ هزار تن زیتون از باغات بارور استان به ارزش اقتصادی ۹۶۰ میلیارد تومان برداشت شود.

صالح محمدی ۶ آبان در گفت وگو با خبرنگاران، از آغاز برداشت زیتون از باغات بارور شهرستان رودبار خبر داد و اظهار کرد: پیش بینی می شود امسال ۱۶ هزار تن زیتون از باغات بارور استان به ارزش اقتصادی ۹۶۰ میلیارد تومان برداشت شود.

وی زیتون را یکی از محصولات استراتژیک استان گیلان دانست و افزود: شهرستان رودبار با قدمت چندین هزار ساله قطب تولید زیتون کشور است و یکی از افتخارات استان گیلان ایجاد بازارچه فروش محصولات زیتون در رودبار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان در توسعه باغ های زیتون، یادآور شد: زیتون محصولی ارزآور است و چرخه مالی شهرستان رودبار به این محصول متکی است و سازمان جهاد کشاورزی استان برنامه توسعه این باغ ها را در دستور کار خود قرار داده است.

محمدی با اشاره به آغاز برداشت محصول روغنی زیتون، خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم امسال ۴۰ درصد محصول زیتون به صورت روغنی و ۶۰ درصد به صورت کنسروی برداشت شود.

وی ادامه داد: بالغ بر ۲۲ هزار بهره بردار در گیلان در حال تولید زیتون هستند و ۱۰ کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت ۲۴ هزار تن به صورت صنعتی در گیلان فعال است و بالغ بر ۱۰۰ واحد به صورت سنتی و نیمه سنتی و مدرن به تولید، فرآوری و بسته بندی محصول زیتون می پردازند.

پیش بینی برداشت ۱۶ هزار تنی زیتون گیلان/ ۴۰ درصد روغنی است

رئیس جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: خوشبختانه زنجیره کامل تولید محصول زیتون در شهرستان رودبار شکل گرفته و این چرخه کامل است، لذا برنامه سازمان جهاد کشاورزی گیلان فراهم آوردن شرایط برای تولید روغن بیشتر و رسیدن به مرحله خودکفایی است.

وی همچنین بر لزوم معرفی ارقام زودبازده با عملکرد بالا به زیتون کاران تاکید کرد و گفت: معرفی ارقام زودبازده همراه با عملکرد بالا مانند آربکین، مانزالینا و کنسروالیا سبب اصلاح ساختار باغ‌های قدیمی و ایجاد باغ‌های مدرن می‌شود و در نهایت افزایش عملکرد در واحد سطح را به دنبال دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: زیتون یک گیاه آب دوست است و باید شرایط رویشی و زایشی خوب برای گیاه مهیا شود تا بهره وری عملکرد آبیاری بالا رود و لذا سازمان جهاد کشاورزی گیلان با هماهنگی مدیریت آب و خاک استان به راه اندازی سیستم‌های آبیاری تحت فشار در باغ های زیتون اقدام نموده است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات به زیتون کاران، اظهار کرد: تسهیلاتی در قالب ۸۵ درصد به صورت بلاعوض و ۱۵ درصد آورده باغدار برای راه اندازی سیستم نوین آبیاری در باغ‌های زیتون پرداخت می‌شود و هدف از این طرح افزایش بهره وری آب در نظر گرفته شده است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان یادآور شد: تقاضای باغدار قبل از احداث باغ و تعریف سیستم آبیاری مرحله اولیه دریافت تسهیلات است و همچنین ترتیبی اتخاذ شده تا باغ‌های قدیمی هم بتوانند از اعتبارات ملی برای ایجاد سیستم های آبیاری استفاده کنند.

پیش بینی برداشت ۱۶ هزار تنی زیتون گیلان/ ۴۰ درصد روغنی است

وی با اشاره به سال “آور و نیاور” در محصولات زراعی و خصوصا زیتون، گفت: برای باغ‌های زیتون رودبار امسال سال نیاور بود و پیش بینی شده ۱۶ هزار تن محصول از ۸۹۴۵ هکتار باغ بارور محصول برداشت شود و امیدواریم با عملیات مدیریت باغ توسط باغداران مانند هرس مناسب، تغذیه خوب و مدیریت آفات و بیماری ها، سال بعد سال آور باشد و شاهد افزایش محصول در واحد سطح باشیم.

محمدی مگس زیتون را یکی از عوامل قهری دانست که باعث ایجاد خسارت فراوان به باغ‌های زیتون می‌شود و افزود: هر سال با هماهنگی حفظ نباتات استان و کشور برنامه های پیشگیری در سطح باغ ها اجرا می شود.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: سم‌های مورد نیاز برای مبارزه با این آفت خریداری و به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده شد و امیدواریم در سال آینده هم بتوانیم از اعتباراتی که از طرح ملی زیتون به ما اختصاص داده شد، استفاده کنیم و به صورت رایگان بسته حمایتی برای جلوگیری از آفت مگس زیتون را در اختیار کشاورز قرار دهیم.

وی گفت: مدیریت کف باغ، مبارزه با آفات و بیماری ها و همکاری زیتون کار با سازمان جهاد کشاورزی خصوصا مدیریت جهاد شهرستان و حفظ نباتات بسیار تاثیرگذار خواهد بود تا بتوانیم در سال آینده عملکرد خوبی داشته باشیم.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید