چالش‌های ورود به بازار کار حوزه آی‌تی

چالش‌های ورود به بازار کار حوزه آی‌تی

کارواشتغال به نقل از باشگاه خبرنگاران : آرش کمالی گفت: چالش‌های ورود به بازار کار آی‌تی شامل افرادی می‌شود که در این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند یا در حال سپری کردن آن هستند.

او البته این را هم اضافه کرد که ورود به بازار کار برای افرادی که دانش این رشته را کسب کرده‌اند و با کسانی که تنها در دوره‌های محدود و مقطعی این رشته شرکت کرده‌اند نیز متفاوت است.

عضو هیئت مدیره و معاونت آی‌تی مجموعه شرکت‌های هلدینگ پیشخوان ملّی و پلتفرم‌های صرافی ارزهای دیجیتال ملی چنج، درگاه پرداخت ملی پی، سکوی ملی سرمایه، کارخانه نوآوری ملی تک و مگا کافی نت آنلاین ملی یار، نخستین چالشی که معضل همه فارغ التحصیلان رشته آی‌تی است را فرا گرفتن مباحث آموزشی و آکادمی این رشته به جای مباحث عملی ذکر و راه حل این چالش برای فارغ‌التحصیلان را کارآموزی و گذراندن دوره‌های مهارتی عنوان کرد و گفت: برای دانشجویان در حال تحصیل نیز باید این مهم حین تحصیل انجام شود.

کمالی همچنین دومین چالش را ترس از بازار کار برشمرد و در این خصوص خاطرنشان کرد: افراد با ورود با بازار کار باید وارد یک پروسه مسئولیت پذیر شوند در حالی که ممکن است از نظر مالی انتفاع کافی و لازم ایجاد نشود.

او ادامه داد: گاهی ترس از کار موجب می‌شود که فرد به تنهایی و به صورت مستقل امکان ورود به یک پروژه را نداشته باشد و ترجیح دهد در قالب یک تیم، این کار اجرایی شود و این موضوع شاخص تعیین کننده جایگاه شغلی فرد در حوزه آی‌تی و بازار بزرگ آن  خواهد بود. ترس از مسئولیت موجب بروز عواقب و خسارات بزرگی در آینده شغلی یک برنامه نویس است که تبعاتی مثل عدم استقلال در عمل، عدم قدرت تصمیم گیری، عدم اعتماد به نفس و سکون و رکود شغلی و درآمدی را در پی خواهد داشت.

این کارشناس حوزه آ‌ی‌تی در عین حال بر این باور است که اعتماد به نفس بالا و کاذب نیز به سهم خود آسیب زاست و ممکن است فرد بدون دانش کافی و تسلط وارد یک پروژه بزرگ شود و مباحث تخصصی مرتبط با اساس فعالیت آن را فراموش کند.

کمالی تصریح کرد: بنابراین هم ترس و کمبود اعتماد به نفس ناشی از آن و هم اعتماد به نفس کاذب خود از چالش‌های ورود به بازار کار حوزه متبوع است.

او تاکید کرد: برای حل این مشکل ابتدا باید شناخت مهارت و توانمندی فردی مدنظر قرار گیرد و تجربیات در زمینه مورد نظر کافی باشد. همچنین راهکار دیگر این است که چنین افرادی در پروژه‌های نخست با گروه‌های برنامه ریز مدیریت پروژه را به عهده گیرند و به تدریج مستقلا وارد پروژه شوند.

معاون آی‌تی پیشخوان ملی همچنین چالش دیگر را نحوه ارتباط با کارفرما و ارائه پروژه دانست و افزود: این موضوع موجب می‌شود گاهی افراد حتی در زمان استخدام علی‌رغم داشتن توانایی کافی، اما نتوانند به خوبی آن را ارائه کنند که ارائه یک برنامه و پروپزال قوی در رفع این چالش بسیار تاثیر گذار است.

کمالی با بیان اینکه آی‌تی رشته‌ای گسترده است که هر کدام از مباحث آن با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو است، گفت: در دنیای آی‌تی هیچ کاری اشباع شده نیست، چرا که پیشرفت و تکنولوژی در این حوزه لحظه‌ای است و تنها کسانی تصور می‌کنند که بازار کار این رشته اشباع شده که یک جایی مهارت فردی آن‌ها متوقف شده و به دنبال تداوم آن نبوده‌اند، لذا اشباع شدن در این حوزه هیچ‌گاه وجود ندارد.

او در بخش دیگری از این مصاحبه به کاربرد هوش مصنوعی هم اشاره و با انتقاد از اینکه استفاده ابزاری و تفریحی برای تقلید صدا، صدا سازی و چهره سازی نهایت استفاده از هوش مصنوعی در کشور شده است، گفت: این مهم در حالی است که هوش مصنوعی کمک شایانی به صنعت‌های مختلف از جمله پزشکی، صنعت و … می‌کند و با کاهش خطای انسانی، تجربیاتی متفاوت، کاربری و لذت بخش را در تمامی سطوح جامعه فراهم می‌آورد.

این کارشناس حوزه آ‌ی‌تی ادامه داد: البته در بسیاری از جوامع یکسری از کسب و کار‌ها با پیشرفت تکنولوژی و حوزه آی‌تی مخالف هستند، چون وقتی هوش مصنوعی وارد پردازش‌ها می‌شود، دیگر نمی‌توان هر مسئله‌ای را به افراد تحمیل کرد.

کمالی تصریح کرد: هوش مصنوعی موجب شفاف سازی می‌شود لذا احتمال اینکه گاهی به جهت اعمال محدودیت‌ها استفاده از این تکنولوژی جلوگیری شود، وجود دارد. البته راهکار این موضوع تمرکز زدایی از ریز ساخت‌های بزرگ هوش مصنوعی و تلفیق محتاطانه آن با فناوری بلاکچین است.

او با تاکید بر اینکه آموزش‌های تخصصی برای استفاده از هوش مصنوعی باید ایجاد شود، خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی به همان اندازه که فرصت آفرین است، تهدید کننده نیز هست و لذا نباید قدرت تصمیم گیری بی نهایت به آن داد و در واقع باید محدودیت‌ها را اعمال کرد.

معاون آی‌تی مگا پلتفرم پیشخوان ملی تاکید کرد: پیش از ورود حوزه هوش مصنوعی به ابزار‌های مهم زندگی، باید آموزش‌ها و نحوه استفاده و چارچوب آن به جوامع ارائه و سپس استفاده شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید