کسب دانش فنی حذف بار بهینه به منظور مقابله با تأثیرات بازیابی تاخیری ولتاژ ناشی از خطا

کسب دانش فنی حذف بار بهینه به منظور مقابله با تأثیرات بازیابی تاخیری ولتاژ ناشی از خطا

محققان مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی موفق شدند بار بهینه برای مقابله با پدیده بازیابی تاخیری ولتاژ ناشی از خطا را حذف کنند .

کارواشتغال به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از «مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری» ، این طرح پژوهشی با حمایت بنیاد ملی علم ایران اجرا شد.
قطبی ملکی دکتری تخصصی مهندسی برق – قدرت دانشگاه شهید بهشتی از محققان این طرح گفت: امروزه به دلیل افزایش سطح رفاه مصرف‌کنندگان و پدیده گرمایش جهانی، استفاده از موتور‌های القایی در قالب کولر‌ها و تهویه‌کننده‌ها افزایش چشمگیری داشته است.
وی افزود : در شبکه‌ای که تعداد زیادی موتور القایی در مدار باشد، افت ولتاژ ناشی از یک خطای گذرا نمی‌تواند سریعاً از بین رود و موتور‌های القایی با افزایش دریافت توان راکتیو، مانع از برگشت ولتاژ به مقدار قبل از خطا می‌شوند.
قطبی ملکی گفت : این پدیده یعنی‌عدم بازگشت ولتاژ بعد از خطا به سبب وجود موتور‌های القایی، « بازیابی تأخیری ولتاژ ناشی از خطا (FIDVR)»  نامیده می‌شود.
وی افزود: این انتظار وجود دارد که با افزایش به‌کارگیری موتور‌های القایی در شبکه‌های توزیع به‌خصوص در ایام گرم سال در قالب کولر‌ها و تهویه‌های هوا، در آینده‌ای نه چندان دور ، شبکه‌های قدرت بیش از پیش با چالش‌های مربوط به تأثیر این بار‌های موتوری مواجه شوند؛ بنابراین، نتایج این طرح پژوهشی که به مقابله با این پدیده می‌پردازد، می‌تواند برای سازمان‌های مختلف و ارگان‌های زیر مجموعه وزارت نیرو از توانیر، شرکت مدیریت شبکه، دیسپاچینگ، شرکت‌های برق منطقه‌ای، شرکت‌های توزیع برق و حتی سازندگان تجهیزات حفاظتی و کنترلی مفید باشد.
قطبی ملکی گفت : طرح پژوهشی ارائه شده در راستای تولید دانش فنی در زمینه حذف بار بهینه جهت مقابله با تأثیرات FIDVR است و تلاش کردیم تا نتایج این طرح پژوهشی در قالب ارائه خدمات در اختیار شرکت مدیریت شبکه، شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع هم قرار بگیرد.
محقق دانشگاه شهید بهشتی افزود : همچنین این امکان نیز وجود دارد که تولیدکنندگان بتوانند بر اساس نتایج این طرح پژوهشی اقدام به ساخت رله‌های حذف بار ولتاژی با قابلیت مقابله با FIDVR کنند. با این‌حال تولید محصول در دستور کار این طرح پژوهشی نبوده است.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید