گزارش هیات اعزامی ایران به توکیو؛ شرکت‌های بزرگ صنعتی ژاپن حامی بزرگ فناوران

گزارش هیات اعزامی ایران به توکیو؛ شرکت‌های بزرگ صنعتی ژاپن حامی بزرگ فناوران

ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو معاونت علمی ریاست جمهوری با حمایت ۶۰ تا ۷۰ درصدی، یک هیات تجاری را برای حضور در نمایشگاه نانوی ژاپن اعزام کرد. در گزارش این هیئت نکات جالب توجهی به چشم می‌خورد که از جمله آن می‌توان به رسوخ هوش مصنوعی در تجهیزات نانویی و عرضه ادوات کوانتومی در این نمایشگاه اشاره کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، نمایشگاه نانو فناوری ژاپن که یکی از سه نمایشگاه برتر فناوری نانو در جهان به شمار می‌رود و این نمایشگاه از سال ۲۰۰۱ در توکیو ژاپن برگزار می‌شود. امسال نیز برگزار شد و کشورهای فعال در حوزه صنایع فناوری نانو در این نمایشگاه حضورچشمگیری داشتند.

مخاطبان نمایشگاه فناوری نانوی ژاپن از صنایع مختلف مانند ۵G، مواد آلی، الکتریکی، مغناطیسی، فلز، مواد معدنی، پزشکی، لوازم آرایشی، ابزار دقیق تا ماشین‌آلات، نیمه هادی‌ها، الکترونیک، خودرو، محیط زیست، انرژی هستند.

 

نهادهای مهم دولتی در ژاپن نظیر دفتر کابینه، وزارت امور داخلی و ارتباطات، وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری، وزارت کشاورزی، جنگلداری و شیلات، وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت، مرکز همکاری‌های صنعتی اتحادیه اروپا و ژاپن، مؤسسه ملی اطلاعات و فناوری ارتباطات، مؤسسه ملی علوم و فناوری مواد، آژانس علم و فناوری ژاپن، مؤسسه ملی علوم و فناوری پیشرفته صنعتی، سازمان توسعه انرژی‌های نو و فناوری‌های صنعتی، سازمان توسعه علوم و فناوری کوانتومی، توسعه کسب‌وکار نانوتکنولوژی، شورای توسعه تجارت نانوتکنولوژی و همچنین انجمن فیزیک کاربردی ژاپن، انجمن شیمی ژاپن، انجمن بیومتریال ژاپن، انجمن شیمی تحلیلی ژاپن، انجمن نانو، انجمن تحقیقات فولرن، نانولوله و گرافن، انجمن میکروسکوپی ژاپن، انجمن فناوری پودر صنعتی، انجمن سرامیک ژاپن، انجمن فیزیکی ژاپن، انجمن علوم پلیمر ژاپن و نانو سلولز ژاپن از حامیان برگزاری این نمایشگاه هستند.

در سال گذشته(۲۰۲۳ ) نیز که این نمایشگاه برگزار شد، بیش از ۴۰۰ غرفه در حوزه فناوری نانو در آن فعالیت داشتند و این نمایشگاه ۴۵ هزار بازدیدکننده از کشورهای مختلف جهان داشت.

مدل توسعه مبتنی بر SME ها و زیست‌بوم استارت‌آپی (استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، شتاب‌دهنده‌ها و …) در این کشور چندان جاافتاده نیست. نوآوری‌ها نیز بیشتر مبتنی بر توسعه درون‌زا در همین شرکت‌های بزرگ است بنابراین نوآوری باز چندان موردتوجه نیست. البته دانشگاه‌ها طرح‌های توسعه دانش و فناوری خوبی را به نمایش گذاشتند، اما استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها جز در برنامه‌های حمایتی دولتی حضور کم‌رنگی داشتند.

برنامه اعزام به نمایشگاه‌های بین المللی یکی برنامه‌های حمایتی واحد بین‌الملل ستاد نانو از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانو جهت توسعه بازار و صادرات آنهاست.

اعزام هیات تجاری به همراه برگزاری جلسات B۲B برای شرکت‌ها یکی از فرصت‌های مهم برای آشنایی با تجار و تولیدکنندگان در حوزه‌های تخصصی کشورهای دیگر است.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید