یک تحلیل از روند اشتغال (بخش دوم)

کارواشتغال به نقل از سایت magirans مرجع مقالات فارسی بیکاری یک کدام از گرفتاری‌های مهم قشر برنا به حساب می‌آید

 

یک دارای تخصص اقتصادی اعتقاد دارد ، با اعتنا به سیاست های در پیش گرفته گردیده در مورد با اشتغال زایی، به صورت حتم ۶ سال به ارتفاع خواهد انجامید تا نرخ بیکاری در کشور‌ایران به واحد سنجش متعارف در بقیه کشورها رسد

هادی غنیمی شخص در رای زنی با خبرنگار مهر ذکر کرد : با اعتنا به اینکه هر چندین سال صرفا شاهد کاهش یک درصد از نرخ بیکاری در مملکت هستیم، به این ترتیب پیش گویی می‌شود ۶ سال فرصت صرف شود تا نرخ بیکاری در کشور ایران به حد و واحد سنجش بقیه کشورها رسد .

او به صورت صریح بیان کرد : در بخش اعظمی از کشورها اینک نرخ بیکاری دربین ۴ تا ۵ درصد میباشد که به صورت حتم وصال به‌این ترازو به غیر از در پیش دریافت کردن نرم افزار های اصولی در راستای اشتغال زایی محقق نخواهد شد .

غیمی شخص اظهار داشت: در هر جامعه ای نرخ بیکاری یک کدام از شاخص های سالم آن جامعه به حساب آورده می شود ولی در جمهوری اسلامی ایران این قضیه تا کنون از سوی دولت چندان دورازشوخی گرفته نشده میباشد.

 

این متخصص اقتصادی در زمینه ی با نرخ بیکاری در مرزو بوم اظهار‌کرد : مراجع قانونی این واحد سنجش نرخ را میان ۱۱ تا ۱۳ درصد تیتر می نمایند البته به صورت حتم این نرخ حقیقی وواقعی وجود ندارد ، چراکه ابدا نمی اقتدار به آمارهای اعلام گردیده از سوی مراجع قانونی اعتقاد و باور کرد.

 

او این نظر را دارد ، بیکاری در اکثر اوقات استان های مرزو بوم موج می‌زند و هنوز یکی‌از گرفتاری های اساسی قشر برنا به حساب آورده می شود و این در حالی میباشد که سالهاست با این چالش مواجه هستیم و هنوز نتوانسته ایم به واحد سنجش متعارف در عالم برسیم.

 

غنیمی شخص با نقد از سیاست های اشتغال زایی در مرزو بوم اعلام کرد : سالانه بر جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی و در واقع بر نیروی فعال فعالیت مرزوبوم اضافه می‌شود البته متناسب با این تعداد اشتغال زایی شکل نمی گیرد و به صورت حتم با این روال سالها مجال صرف گردد تا به معیار جمعیت بی کار در بقیه مرزوبوم برسیم

 

ارتقا زخم‌های اجتماعی و فقر به حیث بی‌توجهی به اشتغال‌زایی

 

یک جامعه شناس اعتقاد دارد، ارتقاء نرخ بیکاری در جامعه زخم‌های اجتماعی و فقر را بین جوان ها ارتقاء داده میباشد

 

پزشک غلامرضا علیزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر اعلام کرد: در هر جامعه ای با ارتقاء نرخ بیکاری، رفاه اجتماعی نیز کاهش مییابد به طوری که قابلیت و امکان درآمدزایی وجود نخواهد داشت و در غایت اقتدار خرید عموم نیز تا حد بخش اعظمی کاهش مییابد.

 

او به صورت صریح بیان کرد : بیکاری عموما خرابی آور میباشد و بایستی بیان کرد وجود این چالش تعداد کثیری را به سمت زخم‌های اجتماعی سوق می‌دهد .

 

او اظهار داشت : کاهش جراحت های اجتماعی و فقر در جامعه به صورت حتم با اشتغال زایی و کاهش جمعیت بدون شغل محقق گردد ، ولی تا کنون دولتمردان دقت خاصی بدین زمینه نداشته اند و این دستور عاملی گردیده تا بر تعداد بیکاران افزوده و در غایت زخم های اجتماعی نیز ارتقا یابد.

 

علیزاده اظهار داشت : فشارهای خانوادگی و ایرادات روحی و خل وچل به تبع بیکاری ظهور می نماید و شخص در برهه زمانی هنگامی کوتاه گرفتار جراحت های اجتماعی میگردد و این در حالی میباشد که در مملکت ما اکثر وقت ها نسل برنا که جزء بیکاران محسوب میشوند با این اشتباهات مواجه می‌باشند.

او در باب با نرخ بیکاری در سرزمین اعلام کرد : مبنی بر اعلام مراجع قانونی نرخ بیکاری در مملکت ۲/۱۱ درصد میباشد ، البته ارزیابی موقعیت استانهای متعدد میهن نماد میدهد نرخ بیکاری در مرزوبوم میان ۱۵ تا ۱۶ درصد میباشد و در واقع یک چهارم اشخاصی که در سرزمین در سن اشتغال قرار دارا‌هستند بدون شغل می باشند .

این جامعه شناس این نظر را دارد ، هر ساله دربین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر بر جمعیت داوطلبان فعالیت اضافه میشود و این در حالی میباشد که هیچ مبادرت اصلی برای اشتغال زایی این تعداد شکل نمی گیرد و به صورت حتم ادامه روال بی توجهی به مقوله اشتغال ، جراحت های اجتماعی را در آینده ای خیر چندان به دور تا حد بخش اعظمی ارتقا خواهد اعطا کرد

سقوط سرمایه بیکاری را تشدید خواهد کرد

یک اقتصاد دان اعتقاد دارد ،طرح های فعلی اشتغال زایی دولت راهکار ساز چالش بیکاری وجود ندارد و به صورت حتم طی سالهای آینده با ارتقاء جمعیت بی کار در سرزمین مواجه خوا‌هیم بود

علی رشیدی در مذاکره با خبرنگار مهر، سقوط سرمایه در جامعه را انگیزه تشدید بیکاری در مرزو بوم تیتر کرد و خاطر نشان کرد : در سال ۸۱ نرخ تشکیل سرمایه ۲۸ درصد بود و این ترازو در سال ۸۶ به ۱۳ درصد رسید و این در حالی میباشد که در سال آینده به صورت حتم این نرخ به ۱۱ درصد می‌رسد. به این ترتیب با اینگونه روالی ارتقا نرخ بیکاری در مرزو بوم چندان خیره کننده وجود ندارد .

او به صورت صریح بیان کرد : نیروی فعال فعالیت هر سال در حالا ارتقا میباشد و این در حالی میباشد ، که به تناسب این تعداد جهت اشتغال زایی سپرده گذاری نمی‌شود و این دستور عاملی گردیده تا بر تعداد بیکاران افزوده گردد .رشیدی اذعان کرد : سیاست های آشفته دولت درخصوص سپرده گذاری منجر گردیده تا قسمت سری و مردمی رغبتی برای سپرده گذاری نداشته باشند، در غایت بخش اعظمی از اقدامات ضروری برای مثال اجرایی کردن پروژه های اشتغال زا نیز کاهش می‌یابد.

این متخصص اقتصادی این نظر را دارد ، اکثر اوقات پروژه های دولت اثری در کارآفرینی مولد ندارد و اکثر این اپ ها موقتا و حداکثر ۲۸ سال فعال خواهد بود و این دستور تنها سبب هدر رفتن اعتبارات دولت می گردد .

او بابیان اینکه جوان ها بیشترین اشخاص بی کار را در میهن تشکیل می‌دهد اظهار‌کرد : فعلا ۲۵ درصد جوان ها مرز و بوم که بیشتر فی مابین سنین ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارا هستند بدون شغل میباشند .

رشیدی درباره ی با یک رقمی شدن نرخ بیکاری در مرزوبوم ذکر کرد : بر پایه ی اعلام مراجع قانونی ، نرخ بیکاری در میهن در بین ۱۱ تا ۱۳ درصد میباشد که به صورت حتم این رقم حقیقی و واقعی وجود ندارد ولی می بایست بیان کرد ، تا زمانیکه پروژه های دولت در قضیه اشتغال زایی به طور موقت باشد و شغل استوار در مرزو بوم تولید نشود ، درصدی از جمعیت بی کار مملکت کاسته نخواهد شد .

او حدس کرد، طی سالهای آینده تعداد جمعیت بدون شغل به شدت ارتقا پیدا می نماید

بحران بی‌کاری تهدیدی بدون شوخی برای جامعه به حساب می آید

مدیریت راس مطالعات جوان ها دانش کده طهران اعتقاد دارد: تحلیل‌ها نماد میدهد اکثر زمان ها قشر بدون شغل جامعه ، جوان ها به خصوص اشخاص علم آموزی کرده میباشند و این در حالی میباشد که بیکاری در زنان علم آموزی کرده از شدت بالایی برخوردار‌است

دکتر معالج سید ضیاء هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر خاطر نشان کرد: جوان ها جویای فعالیت یک سرمایه بلندمرتبه اجتماعی میباشند که در حالتی که به صدق از توانمندیهای آن‌ها استعمال شود، میتوانند نقش مهمی در گسترش اقتصادی و اجتماعی میهن داشته باشند.

او  صورت صریح بیان کرد : در حالت حاضر با بحران شدید بیکاری در سرزمین به خصوص در نسل برنا و قشرها علم آموزی کرده مواجه هستیم و به صورت حتم این فرمان تهدیدی دورازشوخی برای جامعه به حساب آورده می شود.

مدیر راءس مطالعات جوان ها دانش گاه طهران این نظر را دارد ، چالش بیکاری در سرزمین جز با شناسایی کسب و شغل های نو ، اشاعه فرهنگ وتمدن ایجاد شغل و تقویت مشاغل نو با پشت گرمی به تکنولوژی تازه و متکی بودن به توانمندی ها و خلاقیت های جوان ها حل نخواهد شد.

او اظهار داشت: بحران بیکاری تنها مختص به جامعه ما وجود ندارد و این قضیه در سراسر عالم مطرح میباشد البته استدلال ها آرم می‌دهد ، معیار بیکاری در کشورمان بیش از دیگر کشورها میباشد.

هاشمی، با تاکید بر اینکه اگر فرهنگ وتمدن ایجاد کار در جامعه توسعه و گسترش یاید، بخشی قابل توجهی از جوان ها علم آموزی کرده سرگرم به فعالیت خواهند شد ادامه داد: با توسعه و گسترش تمدن ایجاد شغل و تکنولوژی های نوین می اقتدار امیدوار بود که فرایند بیکاری در جامعه در دست گرفتن خواهد شد.

مدیر راس مطالعات جوان ها کالج طهران، با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری تا سال ۸۸ بایستی به ۴/۸ درصد رسد خاطر نشان کرد: بررسی‌ها علامت می‌دهد این سال نرخ بیکاری به ۵/۱۰ درصد کاسته شده و این در حالی میباشد که در سالهای قبلی با نرخ ۵/۱۲ درصد مواجه بودیم و این دستور علامت دهنده مراحل کنترلی بیکاری در سرزمین میباشد ولی با این وجود هنوز اوضاع مطلوب و قابل قبول وجود ندارد.

او همینطور، همایش مشاغل نوین که با حمایت سازمان ملی جوان ها برگزار شد را در راستای ارائه راهکارهایی برای اشتغال جوان ها و حل بحران بیکاری در جامعه تیتر کرد

اشتغال، سختی ها‌ و راهکارها

اسکویی: در بدور نخستین‌ میزگرد که‌ مباحث‌ آن‌ در شماره‌ گذشته‌ دور اندیشی نشر یافت، خواننده گان‌ روزنامه‌ با محور ابتدا‌ گفت و گو، یعنی‌ دیدگاهها و انتقاد و آنالیز‌ کمپانی‌کنندگان‌ پیرامون‌ سیاستهای‌ دولت‌ در قضیه‌ اشتغال‌ آشنا شدند.

‌فعلا‌ محور دوم‌ میزگرد به‌ ارائه‌ پیشنهادها و راهکارهای‌ بلندمدت‌ و کوتاه‌ بازه زمانی‌ در رابطه‌ اشتغال‌ خالق‌ در مملکت تخصیص‌ دارااست. میگویند زمانی‌ آب‌ استخری‌ آلوده و کثیف‌ باشد، نمی‌اقتدار‌ حتی‌ در آن‌ یک‌ متر مکعب‌ آب‌ سلامت‌ نگاه‌ داشت. اینجانب‌ می گویم‌ قابلیت و امکان‌پذیر میباشد. می‌قدرت‌ در میانه‌ استخر آب‌ آلوده و کثیف، یک‌ جزیره‌ صحیح‌ کرد.

‌با نظافت کردن‌ یک‌ مترمکعب‌ آب‌ را می توانیم‌ یک‌ جزیره‌ دیگر تاسیس‌ کنیم. این‌ به عبارتی‌ عملکرد‌ و پیکار‌ای‌ میباشد‌ که‌ پهنا‌ کردم. آن‌قدر فشار را از ذیل‌ زیاد می کنیم‌ که‌ آن‌ ساختار بالا ناچار گردد آب‌ را تغییر‌و تحول دهد. درواقع‌ این‌ تکان‌ از تحت‌ میباشد‌ که‌ بالا را بدون چاره به‌ تغییر و تحول می‌نماید. اینک‌ از دوستان‌ تقاضا می‌گردد به‌ ارائه‌ پیشنهادهای‌ خویش در مورد‌ اشتغال‌ بپردازند.

پورنقی: ما در صورتی بخواهیم‌ هرگونه‌ تصمیماتی‌ را راجع به‌ با اشتغال‌ پیاده‌ بکنیم، ناگزیر هستیم‌ به‌ ویژگیهای‌ بازار عمل اعتنا‌ کنیم. این‌ ویژگیها را برخی‌ دوستان‌ اشاره‌ کردند. بیکاری‌ در بعضا‌ از استانهای‌ مرز و بوم سه‌برابر استانهای‌ دیگر میباشد. بایستی به‌ اشتغال‌ فارغ‌التحصیلان‌ توجهی‌ خاص‌ گردد، البته‌ این‌ وام ها‌ منابع‌ ما، روی‌ اشتغال‌ فارغ‌التحصیلان‌ خیلی‌ تاکید ندارد.

‌در اکنون‌ حاضر نرخ‌ بیکاری‌ فارغ‌التحصیلان‌ ۵/۱ برابر میانگین‌ بیکاری‌ جامعه‌ میباشد. الان‌ برای‌ فارغ‌التحصیلان‌ ما خصوصاً‌ علم ها‌ انسانی‌ بازار عمل نیست. ما بایستی باتوجه‌ به‌ ضابطه‌ نرم افزار‌ سوم، نقاط‌ ضعف‌ و توان‌قسمت‌ اشتغال‌ را شناسایی‌ و اشکالات‌ آن‌ را برطرف‌ کنیم‌ ‌به‌طور خلاصه‌ به‌خواسته کارآفرینی‌ مولد و گسترش‌ فرصتهای‌ شغلی‌ و کاهش‌ ترازو‌ بیکاری‌ در جامعه‌ می‌قدرت‌ پیشنهادها و چاره‌هایی‌ را به‌ این‌ شرح‌ گزینه اعتنا‌ جای‌دارد:

O استعمال‌ از ظرفیتهای‌ مو جود و کارگاههای‌ فعلی‌ در میهن و ارتقا‌ گنجایش‌ آن‌ها

O کوچک‌کردن‌ دولت‌ و توسعه و گسترش‌ قسمت‌ محرمانه‌

O تحول‌ در نظام‌ یادگرفتن‌ عالی‌ و یادگرفتن‌ متناسب‌ با نیاز بازار فعالیت

O دقت‌ به‌ ویژگیهای‌ بازار عمل در هرگونه‌ سیاستگذاری‌ و دادن‌ منابع‌ در موضوع‌ اشتغال‌

O اعتنا‌ به‌ اپلیکیشن‌ریزی‌ و فرهنگ و تمدن‌ نرم‌افزار‌ریزی‌ در نظام‌ دولتی‌ و کارآمدی‌ نظام‌ نرم‌افزار‌ریزی‌ سرزمین

O کاهش‌ هزینه‌های‌ ساخت و اعتنا‌ به‌ صنعت های‌ کوچک‌ و کارا

O ارتقاء‌ فرهنگ وتمدن‌ عمل و ارتقا‌ علت‌ عمل در میهن و احترام‌ به‌ سرمایه‌گذاران‌ و ایجادکنندگان‌ شغل‌ و فرصتهای‌ شغلی‌

O پرهیز‌ از قاچاق‌ کالاهای‌ غیرضرور و مصرفی‌

O عدم‌ مصرف‌ کالاهای‌ فرنگی‌ مصرفی‌ به وسیله‌ نصیب‌ دولتی‌ و شرکت های‌ دولتی‌

O اعتنا‌ به‌ هدف ها‌ اپلیکیشن‌ در مسئله‌ اشتغال‌ و راهکارهای‌ اعلام‌گردیده‌ در نرم افزار‌

O و بالاخره‌ ارتقاء‌ سرمایه‌گذاری‌ و دقت‌ به‌ کارآیی‌ سرمایه‌گذاری‌ در مرزو بوم.

سانقه: درباره ی محور دوم‌ گردهمایی‌ پیرامون‌ طرحهای‌ پیشنهادی‌ کوتاه‌زمان‌ و بلندمدت‌ در قضیه‌ اشتغال‌ می بایست پهنا‌ کنم‌ که‌ برای‌ رفع‌ عارضه‌ حقیقتاً‌ خطرناک‌ بیکاری‌ در مجموع‌ سرزمین، در مرحله‌ نخستین‌ و در کوتاه‌دوران، توسعه و گسترش‌ ایجاد کرد‌ مسکن‌ را می‌اقتدار‌ به‌تیتر‌ محور کارآفرینی‌ در پیش‌ گرفت؛ چون مشاغل‌ بسیار متنوع‌ و قابل‌ توجهی‌ را ساخت‌و‌ساز می‌نماید و مصرف‌کنندگان‌ هم‌ پای‌ آن‌ ایستاده‌اند.

‌در صورتی‌که‌ این‌ عمل با وام ها‌ و هدایت‌ مطلوب‌ یار و همدم‌ باشد، در کوتاه‌برهه زمانی‌ قادر است از یک‌ طرف‌ نقش‌ عمده‌ای‌ در ساخت‌و‌ساز مسکن‌ که‌ نیاز اکثر جوان ها‌ میباشد‌ داشته‌ باشد و ازطرف‌ دیگر در ساخت‌و‌ساز مشاغل‌

متفاوت در حیطههای‌ سرویس ها‌ و ساخت بسیار مفید میباشد‌ و کارگاهها و کارگاه‌های‌ کوچک‌ و والا‌ هر کدام‌ به‌ سهم‌ خویش می توانند از آن‌ سود‌مند می شوند. اما‌ بانکها در‌این‌ موضوع‌ می توانند نقش‌ بسیار موثری‌ داشته‌ باشند. امروزه‌ در کشورهای‌ صنعتی، بانکها در قلب‌ فعالیتهای‌ اقتصادی‌ قرار دارا هستند. در صورتی‌ بانکها از صنعت‌ و بازرگانی‌ و سرویس ها‌ حمایت‌ اثر گذار نکنند، نمی‌توانند به‌ جايگاه‌ قابل قبولی‌ از پرورش و پیشرفت‌ برسند. مسئله‌های‌ متعددی‌ وجود دارا‌هستند که‌ مایحتاج‌ میباشد‌ تصحیح‌ و همساز و هماهنگ‌ ش

وند تا سبب ساز به‌ پرورش و بسط‌ اقتصادی‌ و درنتیجه‌ کارآفرینی‌ شود.

نجفی‌روش: ما در‌این‌ میزگرد اختلال‌ بیکاری‌ را به‌تیتر‌ مساله‌ حادی‌ که‌ در جامعه‌ وجود دارااست ریشه‌یابی‌ کردیم. ولی برای‌ رفع‌ این‌ خلل‌ چندراه‌ حل‌ وجود دارااست که‌ به‌حیث اینجانب‌ او‌لین‌ آن‌ عمل فرهنگی‌ میباشد. فعالیت فرهنگی‌ در جامعه‌ نیاز به‌ تکرار، تکرار و تکرار داراست. اینجانب‌ مدام‌ این‌ نمونه‌ را برای‌ دوستان‌ می زنم‌ و میگویم‌ جزئیات‌ اتفاق ها‌ روز عاشورا و شهید شدن‌ امام‌ حسین‌ (ع) را کلیه‌ می دانیم. چرا میدانیم؟ برای‌ اینکه‌ زیاد تکرار گردیده‌ میباشد. جامعه‌ نیاز به‌ فعالیت، فعالیت نیاز به‌ سرمایه‌ و نیز سرمایه‌ نیاز به‌ امنیت‌ دارااست.

‌شعار آقای‌ خاتمی‌ مدیر‌ جمهور در روز صنعت‌ این‌ بود که‌ استعمال‌ از ساخت داخلی‌ بایستی افتخار تلقی‌ خواهد شد. ما می بایست به‌قدری‌ میزگرد، گفتمان، مذاکره، سمینار و سخنرانی‌ بگذاریم‌ که‌ اهمیت‌ فعالیت را در جامعه‌ جا بیندازیم. در صورتی‌که میخواهیم‌ جامعه‌ آباد داشته‌ باشیم، می بایست به‌ مصرف‌ و ساخت و ساز داخلی‌ اعتنا‌ و اهمیت‌ داده‌ خواهد شد. در حالتی که کالای‌ داخلی‌ گونه های‌ هم‌ داشت، بایستی مشکل آن‌ را رفع‌ کنیم.

ضرورت‌ تصحیح‌ قانون ها‌

‌نکته‌ دوم‌ محافظت‌ اشتغال‌ مو جود میباشد. حقیقت‌ این‌ میباشد‌ که‌ باتوجه‌ به‌ قانون ها‌ و قوانین‌ مو جود، برخی‌ کارفرمایان‌ حاضرند اضافه‌خیس هم‌ هزینه‌ نمایند تا از دست‌ به عبارتی‌ اشخاص مو جود رهایی‌ پیدا بکنند. این‌ خطرناکترین‌ پدیده‌ای‌ میباشد‌ که‌ ضربتی‌ بایستی حل‌ گردد. در شرایطی‌که این‌ موضوع‌ حل‌ گردد، اینجانب‌ عهد‌ میدهم‌ که‌ دو رخداد‌ شکل‌ خواهد گرفت: یک‌ جمع‌ کسانی‌ که‌ در سوله‌ها فعالیت نمیکنند و بازدارنده‌ فعالیت میباشند جابجا میگردند. برای‌ سایر‌ هم‌ عمل ساخت میگردد و مکان‌ آن ها را دو برابر نیرو مالامال خواهد کرد.

‌امنیت‌ شغلی‌ را به‌عهد و پیمان‌ آقای‌ جک‌ ولش‌ مشتری‌ مشخص و معلوم‌ می‌نماید خیر‌ اینکه‌ فلان‌ پرسنل هنگامی‌ به‌ کارگاه‌ چسبید بایستی تا انتها رهایش‌ نکرد. ما بایستی بااصلاح‌ قانون ها‌ این‌ تامل را جابیندازیم؛ کاری‌ که‌ آحاد‌ عالم آن‌ را ایفا‌ میدهد و کارشان‌ هم‌ خوب‌ پیش‌ می‌رود.

 

‌حادثه‌ دیگر اینکه‌ باافرادی‌ که‌ بدون شغل می گردند، چه‌طور‌ بایستی عکس العمل کرد؟ به‌اعتقاد و باور اینجانب‌ صاحب کار نباید تاوان‌ مجموع‌ این‌ اشخاص را بدهد. در صورتی تامین‌ اجتماعی‌ ما فعال‌ فعالیت‌ نماید، این‌ مورد‌ هم‌ حل‌ گردد. البته در چه‌ قضیه‌هایی‌ میتوانیم‌ اتغال‌ سریع‌ ساخت و ساز بکنیم.

 

‌به‌لحاظ اینجانب‌ یک کدام از‌ از آنان نصیب‌ مسکن‌ میباشد‌ که‌ دوستان‌ به‌صدق‌ به‌ ساخت و ساز مسکن‌ ارزان‌بها‌ اشاره‌ کردند. ولی‌ می بایست قوانینی‌ آماده‌ کرد که‌ هنگامی‌ مسکن‌ ساخت‌و‌ساز شد، اشخاص توان‌ خرید آن‌ را داشته‌ باشند. پیشین‌ از انقلاب، اشخاص با موقعیت‌ خیلی‌ معمولی‌ می‌توانستند مسکن‌ تنظیم‌ نمایند و فرصت‌ بازپرداخت‌ وام‌ آن‌ حتی‌ تا بیست‌ سال‌ بود.البته فعلا‌ خیر‌فقط نرخهای‌ سود‌ وام‌ را ارتقا‌ داده‌اند، بلکه‌ فرصت‌ بازپرداخت‌ آن‌ را هم‌ کوتاه‌ کرده‌اند. بایستی حالت‌ آسوده‌خیس خواهد شد تا قسمت‌ مسکن‌ فعال‌ خواهد شد.

 

اشتغالزایی‌ صنعت‌ خودرو

‌قسمت‌ خودرو در مرزوبوم اشتغالزایی‌ نیکی‌ قادر است داشته‌ باشد. در حالا‌ حاضر به‌ازای‌ هر ۱۷ نفر یک‌ خورو داریم. در اروپا به‌ازای‌ هر ۵/۲ نفر یک‌ خودرو مو جود میباشد. ما قادر خواهیم بود‌ برای‌ فعال‌کردن‌ وایجاد اشتغال‌ در نصیب‌ خودرو، خودروهای‌ ارزان‌ارزش‌ در توان سه‌ تا چهار میلیون‌ تومان‌ ساخت‌و‌ساز کنیم. از آن‌ طرف‌ حالت‌ لزینگ‌ داشته‌ باشیم‌ و بتوانیم‌ خودرو را به‌شکل‌ چکی‌ به‌اشخاص واگذار بکنیم. به‌ازای‌ هرشغل‌ که‌ در ساخت‌و‌ساز خودرو و قطعاتش‌ وجود

داراست، می‌اقتدار‌ ۷ شغل‌ در کنار آن‌ تشکیل داد و بازار مصرف‌ هم‌ می تواند آن‌ را فعالتر نماید.

‌قسمت‌ جهانگردی‌ و توریسم، یک کدام از‌ دیگر از بخشهای‌ اشتغالزا در میهن میباشد. خوشبختانه‌ ما از نگاه اکوتوریسم‌ و جاذبه‌های‌ تاریخی‌ وطبیعی، یکی از‌ از بی نیاز‌ترین‌ کشورها هستیم. در صورتیکه این‌ قسمت‌ فعال‌ خواهد شد و وام ها‌ بیشتری‌ در مشت آن‌ قرار گیرد، می‌اقتدار‌ از این‌ نحوه‌ شغلهای‌ بسیار متعددی‌ در جامعه‌ ساخت.

 

‌نصیب‌ دیگر، تکنولوژی‌ داده ها‌IT) )میباشد. هندی‌ها در‌این‌ قضیه‌ خیلی‌ از ما جلوتر میباشند و بازار خیلی‌ نیکی‌ هم‌ وجود داراست. به عبارتی‌طوری‌ که‌ به‌صحت‌ اشاره‌ شد، ما مهارتها را یادگرفتن‌ نمی‌دهیم. یادگرفتن‌ مهارتها قادر است کار آفرینی یا این که شغل‌ نماید.

 

‌در حالا‌ حاضر یک‌ میلیون‌ و چهارصدهزار نفر در کنکور دانشگاهها کمپانی‌ می‌نمایند و اشخاص با هزینه‌های‌ زیاد وارد دانش کده‌ میشوند. ما قادر خواهیم بود‌ در کنار دانشگاهها، در مورد‌ تولید مهارتها، فعالتر فعالیت‌ کنیم.باایجاد این‌ عمل میتوانیم، خیر‌ صرفا مهارتهای‌ جامعه‌ خودمان‌ را تامین‌ کنیم، بلکه‌ نیروی انسانی‌ ماهری‌ را تربیت‌ کنیم‌ که‌ در کشورهای‌ اهل یک محل‌ نیز بازار فعالیت دارااست. ‌ ‌علاوه‌ براین، بخشی‌ از نیروی‌ فعالیت مارا، نیروی‌ فرنگی‌ اشغال‌ کرده‌ میباشد‌ که‌ می توانیم‌ با نرم افزار‌ریزی‌ صحیح، نیروهای‌ داخلی‌ را جایگزین‌ آن ها کنیم.

 

‌ما می توانیم‌ باپرداختن‌ به‌ کارها زیربنایی‌ نظیر ساخت‌و‌ساز سد، رویه، مخابرات، آب‌ و برق‌ و سرمایه‌گذاری‌ بیشتر درین‌ قضیه‌ها کارآفرینی‌ کنیم. ذخیره‌های‌ ارزی‌ ما می تواند این‌ جنبش‌ را تسریع‌ نماید.

 

نظام‌ آموزشی‌ و ایجاد اشتغال

 

‌نکته‌ دیگر اینکه‌ فعالیت را بایستی کارآفرین‌ به‌وجود بیاورد و کارآفرینان‌ ما هم‌ متاسفانه‌ مقطعی‌ می‌باشند. نظام‌ آموزشی‌ ما به‌ امداد‌ کارآفرین‌ نمی‌آید. برای‌ نمونه‌ در حالتی‌که فرزند اینجانب‌ این‌ قابلیت و امکان‌ برایش‌ وجود ندارد‌ که‌ حرفه‌ای‌ که‌ اینجانب‌ در سوله‌ به‌ آن‌ نیاز دارم، علم آموزی‌ نماید، به‌بدون چاره اورا به‌ بیرون‌ از مملکت می‌فرستم‌ و در غایت‌ جذب‌ آن‌ فضا‌ می گردد و به‌ سرزمین گشوده نمی گردد.

‌حقیقت‌ ما یکسری کارگاه‌ سراغ‌ داریم‌ که‌ از پدربزرگ‌ استارت‌ گردیده‌ و آن‌گاه به‌ پسر و نوه‌ رسیده‌ باشد. اینها یک‌ انباشت‌ تجربه‌ میباشد‌ و ما حالت‌ رویش را به‌وجود نمی‌آوریم. بایستی دانشگاههایی‌ در سرزمین احداث‌ شوند که‌ نیروهای‌ مایحتاج صاحبان‌ صنعت‌ را تربیت‌ نمایند و در مقابل‌ هزینه‌های‌ علم آموزی‌ آنان را هم‌ از صاحبان‌ صنعت های‌ اخذ‌ نمایند.

 

‌پیامد این‌ فعالیت آن‌ میباشد‌ که‌ تربیت‌شدگان‌ اینگونه‌ دانشگاههایی، هم‌ کالج‌ و صنعت‌ را می شناسند، هم‌ فعالیت ساخت و ساز می گردد و هم‌ یک‌ رابطه‌ منطقی‌ فی مابین‌ دانش کده‌ و صنعت‌ ساخت و ساز میشود. علاوه‌ براین، اشخاص از به عبارتی‌ مجال‌ دانشجویی‌ همدیگر را می شناسند و رابطه‌ مجاورت‌ در بین‌ آن ها برقررار می‌شود.

 

‌امروز در خبرنامه‌ می‌خواندم‌ که‌ ۵۰۰۰ معلم اهل ایران‌ به‌طور آحاد‌وقت‌ و نصفه‌ وقت‌ در دانشگاههای‌ ایالات متحده درس دادن‌ می‌نمایند. ما مجاورت‌ یک‌ میلیون‌ ونیم‌ داوطلب‌ کنکور دانشگاهها داریم. در حالتی‌که بخشی‌ از همین‌ استادان‌ را تشویق‌ به‌ وارد شدن‌ کنیم‌ و از آن‌ها بخواهیم‌ که‌ همین‌ پشت‌ کنکوری‌ها را یادگرفتن‌ مهارت‌ دهند، به طبعً‌ حرکتهایی‌ در سمت و سوی‌ اشتغال‌ مولد تولید خواهد شد.

‌کار‌ مجاورت‌ به‌ چهل‌ هزار کمپانی‌ اهل ایران‌ در دبی، علامت‌ عدم‌ امنیت‌ سرمایه‌گذاری‌ در درون‌ میباشد.

خاتمی: به‌ باور اینجانب‌ در حالت‌ فعلی، برای‌ کارآفرینی‌ و رفع‌ ایراد‌ بیکاری، می‌قدرت‌ پیشنهادهایی‌ را به‌ این‌ شرح‌ به‌جاری ساختن گذاشت:

۱ – عملکرد‌ جهت‌ بهبود فضای‌ کسب‌وکار (تصحیح‌ مقررات‌ مربوط‌ به‌ تامین‌ اجتماعی، فعالیت، بانکی‌ (سقف‌ – برهه زمانی‌ – نرخ) و… به‌ طوری‌ که‌ سبب‌ گسترش‌ کار‌ در بنگاههای‌ اقتصادی‌ جانور و بهبود سود‌وری‌ نیروی‌ عمل و سرمایه‌گذاری‌ می شود. ورود سرمایه‌ داخلی‌ و فرنگی‌ برای‌ فعالیتهای‌ خدماتی‌ و صنعتی، نهایتاً‌ موجب‌ کارآفرینی‌ تازه میگردد.

 

۲ – گسترش‌ فعالیتهای‌ عمرانی‌ که‌ منجر‌ گسترش‌ رفاه‌ عموم‌ و کارآفرینی‌ مولد خیر‌ صرفا‌ در پروژه‌ عمرانی، بلکه‌ در تمامی‌ زیرمجموعه‌های‌ تولیدی‌ و خدماتی‌ – که‌ نیازهای‌ جانبی‌ این‌ پروژه‌ها را تامین‌ می‌کنند – میشود

 

۳ – بسط‌ فعالیتهای‌ تکنولوژی‌ داده ها‌(IT) در مرزوبوم و فایده‌گیری‌ از نیروهای‌ برنا‌ و پرتوان‌ درین‌ قضیه، منجر‌ اشتغال‌ اثرگذار و حتی‌ موجب‌ ارزآوری‌ قابل‌ مراعات‌ای‌ شود. طبق‌ آمارهای‌ اعلام‌ گردیده‌ در مرز و بوم هندوستان، این‌ فرمان موجب‌ صادرات‌ حدود ۸ میلیارد دلار اپلیکیشن از آن‌ میهن گردیده‌ میباشد.

 

۴ – ممانعت‌ دورازشوخی‌ از ورود قاچاق‌ کالاهایی‌ که‌ قابل‌ ساخت و ساز در سرزمین می‌باشند. درحال‌ حاضر قاچاق‌ مال منجر‌ کاهش‌ ایجاد و سودآوری‌ بنگاههای‌ تولیدی‌ گردیده‌ و اشتغال‌ را گزینه ارعاب بدون شوخی‌ قرار داده‌ میباشد. طبق‌ گفت‌و‌گو‌هایی‌ که‌ در خبرنامه‌های‌ یک‌ سال‌ اخیر به‌ چاپ‌ رسیده، قاچاق‌ جنس از ۲ تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد گردیده‌ میباشد‌ که‌ عمده‌ آن‌ها مشمول‌ پارچه، جامه، چای، تولیدها‌ بهداشتی، تولید ها‌ صوتی‌ و تصویری، دخانیات، برنج‌ و… هست.

 

 

۵ – بهبود سودآوری‌ با احتساب‌ ریسک‌ سرمایه‌گذاری‌ در صنعت‌ و سرویس ها‌ در مقایسه‌ با بقیه فعالیتها، به‌ نحوی‌ که‌ رغبت‌ به‌ سرمایه‌گذاری‌ در فعالیتهای‌ تولیدی‌ و خدماتی‌ بهبود یابد.

 

۶ – بهادادن‌ به‌ کارآفرینان.

آرمان: اینجانب‌ به‌ مکان‌ ارائه‌ سفارش، سخن ها‌ پیشین‌ خودم‌ را کامل شدن‌ میکنم. قوانینی‌ که‌ ما در آن‌ قرار داریم، آن‌چنان‌ با کشورهای‌ دیگر گوناگون‌ وجود ندارد‌ که‌ آنان هم‌ در موقعیت‌ شبیه‌ ما قرار میگیرند. فراموش‌ نمی‌کنیم‌ که‌ چندسال‌ پیش‌ کشورهای‌ شرق‌ آسیا نسبت‌ به‌ جمهوری اسلامی ایران‌ در گیر خطاها‌ بسیار شدیدتر و عمیق‌خیس و در عین‌ اکنون‌ ساختاری‌تری‌ شدند. در ترکیه‌ دوسال‌ پیش‌ احوال‌ و آن‌سیرتکامل‌ در گیر تغییر تحول‌ شد که‌ حتی‌ رسانه‌های‌ گروهی‌ ما اعلام‌ کردند که‌ پرونده‌ این‌ نوع‌ بسط‌ها، بسته‌ گردیده‌ میباشد

‌ ‌حتی‌ توده‌ای‌ از زمامداران‌ سیاسی‌ مملکت به‌ اقتصاددانانی‌ که‌ راه حل‌ پرورش آسیای‌ جنوب‌ شرقی‌ را به‌تیتر‌ راهی‌ برای‌ خروج‌ از چالش‌ عقب‌افتادگی‌ جمهوری اسلامی ایران‌ پیشنهاد‌ می‌کردند، گزینه اختلال قرار می‌دادند و معضل‌ مالی‌ این‌ بخش ها‌ را مطرح‌ می‌کردند. جذاب‌ اینکه‌ آسیای‌ جنوب‌ شرقی‌ خیر‌صرفا از آن‌ چالش‌ سلامت‌ خارج‌ آمد، بلکه‌ به‌ مسافت‌ کمتر از ۲ سال‌ جبران‌ مافات‌ کرد.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید