۲۸ هزار مددجوی بهزیستی جویای شغل هستند

۲۸ هزار مددجوی بهزیستی جویای شغل هستند

سرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۲۸ هزار نفر از مددجویان بهزیستی در سامانه افراد جویای کار ثبت‌نام کرده‌اند و به دنبال شغل هستند.

به گزارش کارواشتغال محسن ایروانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از بین ۲۸ هزار مددجوی جویای شغل، ۱۲ هزار نفر دارای معلولیت و بقیه افراد نیز تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی خاطرنشان کرد: سامانه افراد جویای کار بهزیستی موقتی و پیرو دستور رئیس جمهور راه‌اندازی شده و اکنون در حال ارتقا است و اطلاعات کارفرمایان به آن اضافه می‌شود؛ بنابراین این آمار، آمار نهایی نیست و اشکالات آن برطرف خواهد شد.

تسهیلات ایجاد فرصت‌های شغلی از بودجه دولت نیست و از منابع بانکی تامین می‌شود و چون سود آن چهار درصد و مدت بازپرداخت آن ۸۴ ماه است، برای پرداخت آن در بانک‌ها مقاومت وجود داردسرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: کارکرد سامانه افراد جویای کار در شرایط ایده‌آل قرار ندارد و باید شرایط بهتری فراهم شود.

ایروانی اظهارداشت: تکلیف سازمان بهزیستی کشور برای ایجاد فرصت شغلی در سال جاری، ۶۷ هزار و ۷۰۰ نفر است اما منابع این سازمان برای این کار ۵۰ درصد کاهش یافته است.

افزایش تعهدات بهزیستی در ایجاد اشتغال و کاهش منابع

وی ادامه داد: به دلیل کاهش منابع برای ایجاد فرصت‌های شغلی، علاوه بر تسهیلات بانکی می‌خواهیم از معافیت مالیاتی نیز استفاده کنیم. تعهدات بهزیستی برای ایجاد فرصت‌های شغلی افزایش یافته اما منابع کاهش یافته و از سوی دیگر مساله تورم نیز وجود دارد.

سرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی نمی‌تواند برای ایجاد کارهای تولیدی مناسب باشد بنابراین در حال بررسی راهکارهایی هستیم تا منابع را افزایش دهیم.

اعطای تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی برای ۲۸ رسته شغلی

ایروانی تصریح کرد: اکنون تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان برای کارهایی مانند جوراب بافی، دامپروری و بوم‌گردی تسهیلات اعطا می‌شود و به عبارت دیگر برای ۲۸ رسته شغلی نیز تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی اعطا می‌شود که در شورای عالی اشتغال تصمیم‌گیری شده است اما برای بقیه شغل‌ها، بانک‌ها منابع را تامین نمی‌کنند.

 

وی گفت: تسهیلات ایجاد فرصت‌های شغلی از بودجه دولت نیست و از منابع بانکی تامین می‌شود و چون سود آن چهار درصد و مدت بازپرداخت آن ۸۴ ماه است، برای پرداخت آن در بانک‌ها مقاومت وجود دارد و سرانه را به آسانی پرداخت نمی‌کنند.

تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی نمی‌تواند برای ایجاد کارهای تولیدی مناسب باشد بنابراین در حال بررسی راهکارهایی هستیم تا منابع را افزایش دهیمسرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: تسهیلات بانکی برای ایجاد فرصت‌های شغلی سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که اکنون پنج هزار میلیارد تومان شده و اصلی‌ترین منبع اشتغالزایی ۵۰ درصد کاهش یافته است اما برای ایجاد فرصت‌های شغلی به سایر رویکردها فکر می‌کنیم زیرا فقط خدمت‌رسانی تسهیلات بانکی دچار مشکل شده است و راه‌های دیگری برای اشتغالزایی وجود دارد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید