زلزله ۴ و ۶ دهم ریشتری در گیلان+جدیدترین اخبار اقتصادی از استان گیلان

زلزله ۴ و ۶ دهم ریشتری در گیلان+جدیدترین اخبار اقتصادی از استان گیلان

در تابستان ۱۴۰۱

راه اندازی بیش از هزار پایگاه اوقات فراغت در گیلان

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گیلان از فعالیت بیش از هزار پایگاه اوقات فراغت با شرکت بیش از صد هزار دانش آموز تابستان امسال خبر داد.

جمیل عباسی غریب گفت: تابستان امسال با راه اندازی هزار و ۲۵۰ پایگاه اوقات فراغت در گیلان از اول تیر، ۱۳۰ هزار دانش آموز از برنامه‌های مختلف فرهنگی این پایگاه‌ها بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به فعالیت ۴۲ کانون فرهنگی – تربیتی، ۶ اردوگاه دانش آموزی در گیلان و همچنین برگزاری اردوی راهیان نور، پیش بینی کرد: ۳۵ هزار دانش آموز در برنامه‌های مختلف کانون‌ها، ۳۴ هزار نفر از برنامه‌های اردوگاهی و حدود ۵۰۰ دانش آموز از برنامه‌های راهیان نور بهره مند می‌شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گیلان از اجرای برنامه‌های متنوع در تابستان امسال خبر داد و گفت: برگزاری برنامه‌های اعتقادی، حرفه آموزی، هنری، علمی، اجتماعی و ورزشی از مهم‌ترین برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان در گیلان است.


تولید بیش از ۸۰ درصد کفپوش و قطعات تزیینی خودرو در گیلان

مدیر کل صمت گیلان گفت: سرمایه گذاران حوزه قطعه سازی خودرو در گیلان می‌توانند همه‌ی نیاز خودرویی استان را تامین کنند.

 مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان در بازدید از گروه صنعتی لاستیک گیلان گفت: با توجه به ظرفیت خوب گیلان در تولید قطعات خودروی این استان توانسته نیاز بیش از ۸۰ درصد کفپوش و قطعات تزیینی خودرویی استان را تامین کند.
تیمور پورحیدری با اشاره به واگذاری زمین در حوزه تولید قطعات خودرو به تولید کنندگان این بخش گفت: با این اقدام زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر در استان مهیا شده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۲ شرکت قطعه سازی خودرو با تکنولوژی جدید در گیلان فعالیت دارند تصریح کرد: سرمایه‌گذاران حوزه قطعه سازی خودرو در گیلان می‌توانند تمام نیازمندی‌های قطعات پرمصرف و هایتک خودرو سازان کشور را تامین کنند.


زلزله ۴ و ۶ دهم ریشتری در گیلان

مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: زلزله ۴ و ۶ دهم ریشتری ساعت ۲۰ امشب جیرنده رودبار را لرزاند.

بر اساس گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت ۲۰ و ۲۰ ثانیه امروز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴ و ۶ دهم ریشتر رودبار را لرزاند.

عمق این زمین‌لرزه ۸ کیلومتری زمین گزارش شد.
این زمین لرزه در بیشتر شهرستان‌های گیلان احساس شده است.
فرماندار رودبار گفت: زمین لرزه در رودبار، منجیل، لوشان ، رستم آباد، بخش‌های رحمت آباد، بلوکات ، عمار لو و خورگام هم احساس شد که شدت این زمین لزره در جیرنده رودبار بود.
طهمورث عموپورافزود: تاکنون خسارتی از این زمین لرزه گزارش نشده است.

زلزله دوم در جیرنده، گیلان با قدرت ۳.۲ ریشتر و در عمق ۱۰ کیلومتر و ساعت ۲۰:۰۹ رخ داد.


تنظیم بازار گوشت گیلان با توزیع گوشت منجمد

توزیع گوشت قرمز منجمد برای تنظیم بازار گیلان ادامه دارد.

از ابتدای امسال تا کنون ۳۴۳ تن گوشت قرمز منجمد به ارزش ۳۴ میلیارد تومان در بازار توزیع شده است.

 مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام گیلان امروز گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۴۳ تن گوشت قرمز داخلی و خارجی منجمد در بازار‌های استان توزیع شده است.
سید محمدی با اشاره به اینکه در همین مدت ۴۳۷ تن مرغ منجمد هم در بازار توزیع شده افزود: گوشت قرمز منجمد در حال حاضر با قیمت کیلویی حداکثر ۱۱۵ هزار تومان در بازار‌های مصرف عرضه می‌شود.

وی با ا شاره به اینکه گوشت منجمد بر اساس نیاز بازار در حال توزیع است افزود: از ابتدای امسال تا کنون ۲ هزار و ۵۰۰ تن مرغ گرم مازاد بر نیاز بازار هم ذخیره سازی شده است.


رهاسازی بیش از ۳ میلیون قطعه بچه ماهی در آستارا

رهاسازی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه چلوند آستارا با هدف بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر خبر داد.

رییس اداره شیلات آستارا گفت: این بچه ماهیان با وزن متوسط یک گرم در کارگاه شهید انصاری رشت پرورش و تکثیر یافته و با استفاده از کامیون های حامل تانکرهای آب به این منطقه حمل شده اند.
میر آرمان واعظی افزود : رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه باعث غنای این گونه آبزی و رونق کار صیادان پره خواهد شد و رودخانه چلوند، بستر مناسبی برای پرورش ماهی هاست و بر تقویت جمعیت آبزیان ساحل خزر از آستارا تا قره سو تاثیر می گذارد.
وی گفت : در این شهرستان امکان تکثیر مصنوعی بچه ماهی سفید را آزموده ایم و جواب داده است اما راه اندازی این کار نیاز به اعتبار، تجهیزات و امکانات متعدد دارد.
فرماندار آستارا هم در بازدید رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه چلوند ، تنها رودخانه تکثیر طبیعی بچه ماهی سفید در غرب گیلان را رودخانه مرزی آستارا در همسایگی جمهوری آذربایجان اعلام کرد و افزود: متاسفانه صید ماهی در این رودخانه در فصل تخم ریزی آنها، لطمه بزرگی به ذخایر گونه ماهی سفید می زند و بهتر است در جلسات تعیین زمان و مدت صید در رودخانه مرزی، از کارشناسان شیلات دعوت شود.
عنایت رضایی پور به امکان تکثیر بچه ماهیان در آستارا به شرط تامین کارگاه و اعتبار اشاره کرد و گفت: اداره شیلات آستارا از نبود خودرو، امکانات و زیرساخت های لازم رنج می برد و در صورت تامین، تحول بزرگی در حوزه شیلات شهرستان روی خواهد داد.
وی بر ضرورت تجهیز و تکمیل اداره شیلات این شهرستان از حیث امکانات و زیرساخت ها اشاره کرد و گفت: در کمیته برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات، باید نگاه ویژه ای به شیلات آستارا داشته باشیم.


قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی از بزرگترین خدمات سپاه در گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: کار اصلی پایگاه‌ها و بسیجیان انجام کار‌های جهادی، محرومیت‌زدایی، اقدامات علمی است.

فرمانده سپاه قدس گیلان در تالش از طرح‌های آب رسانی و راه سازی بخش حویق و کرگانرود بازدید کرد و گفت: یکی از کار‌های بزرگ سپاه، قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی است که با انجام طرح‌های سخت و طاقت فرسا به مردم خدمت می‌کند.
سردار عبدالله پور از طرح‌های خط انتقال آب چوپان محله به کشلی، خط انتقال چاه‌ها به مخزن آب لیسار وطرح راهسازی کوهستان حویق به طول ۱۲ کیلومتر بازدید کرد.
وی همچنین با حضور در منزل شهید شوریه امام دوست در خطبه سرا با خانواده این شهید والامقام دیدار کردند.
سردار عبدلله پور با اشاره به نقش مهم خانواده شهدا در انقلاب تصریح کرد:خانواده معظم شهدا و ایثارگران چشم و چراغ جامعه و باعث عزت وافتخار نظام اسلامی هستد.
فرمانده سپاه قدس گیلان افزود:خانواده معظم شهدا نیز با درک پیام شهیدان وادامه راه آنان، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ترویج کردند.
فرمانده سپاه قدس گیلان در ادامه سفر خود به تالش با حضور در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با فرماندهان پایگاه‌های بسیج گفت: کار اصلی پایگاه‌ها و بسیجیان انجام کار‌های جهادی، محرومیت‌زدایی، اقدامات علمی و در نهایت گزارش کار می‌باشد و به این دلیل، هر پایگاه مقاومت تکه‌ای از جمهوری اسلامی است.


آغاز خرید تضمینی کلزا در گیلان

تا کنون ۳۱ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان رودباری در گیلان خریداری شده است.

مدیر تعاون روستایی گیلان با اعلام این خبر گفت: خرید تضمینی – مباشرتی کلزا با هماهنگی شرکت مادر تخصصی بازرگانی و نظارت سازمان جهادکشاورزی استان و اتحادیه تعاونی‌های روستایی شهرستان رودبار، آغاز شد.
عباس جعفر پور با بیان اینکه تا کنون ۳۱ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری شده افزود: قیمت پایه‌ی خرید کلزا امسال برای هرکیلوگرم کلزا ۲۳ هزار تومان تعیین شده است.
خرید دانه‌های روغنی کلزا تا پایان فصل برداشت محصول ادامه دارد.


آغاز خرید تضمینی گندم در گیلان

مدیر تعاون روستایی گیلان : خرید تضمینی گندم در گیلان آغاز شد.

مدیر تعاون روستایی گیلان گفت: اتحادیه تعاونی‌های روستایی گیلان در رودبار خرید تضمینی گندم را از کشاورزان آغاز کردند.
عباس جعفرپور افزود: خرید تضمینی گندم با هماهنگی شرکت مادر تخصصی بازرگانی و نظارت سازمان جهاد کشاورزی گیلان انجام می‌شود و اتحادیه تعاونی‌های روستایی شهرستان‌های رودبار و سیاهکل، امسال مباشرت خرید تضمینی را برعهده دارند.
وی افزود: قیمت پایه‌ی مصوب امسال برای هرکیلوگرم گندم معمولی ۱۰۵ هزار ریال تعیین شده و مرکز خرید گندم سیاهکل نیز از نیمه دوم تیر آماده خرید تضمینی گندم از کشاورزان خواهد بود.
مدیر تعاون روستایی استان افزود: برای ترغیب گندم کاران به کشت و فروش محصول، دولت مبلغ تشویقی به میزان ۱۰ هزار ریال به ازای هرکیلوگرم گندم در نظر گرفته است.

تاکنون مقدار۶۰تن گندم از کشاورزان رودبار تحویل گرفته شده و این روند تا پایان برداشت محصول ادامه خواهد داشت.


تجلیل از تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی در رشت

همایش آموزشی، ترویجی و معرفی سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان در رشت برگزار و از تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی تجلیل شد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان با اشاره به تجلیل از تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی استان در این همایش گفت: این شرکت به عنوان متولی تولید و تامین کود کشاورزی، با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی، راه را برای رسیدن به خودکفایی در این عرصه همواره می‌کند.
نعمت قاسمی افزود: این همایش با حضور ۱۷ شرکت از استان‌های مختلف برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: در گیلان ١٨۵ شرکت کارگزاری شامل ۱۰۵ شرکت تعاونی و ۸۰ شرکت بخش خصوصی در عرصه تولید و توزیع کود‌های کشاورزی با نظارت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی فعالیت می‌کنند. سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان گفت: برای تولید محصول سالم و بهینه و افزایش بهره وری کود‌های مورد استفاده کشاورزان در مرحله داشت باید با تنوع همراه بوده و به تعادل برسد تا محصولات عاری از هر گونه آلایندگی زیست محیطی، مورد استفاده مصرف کنندگان قرار گیرد.
مدیر بازاریابی و امور مشتریان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور هم در حاشیه این همایش گفت: همایش گیلان دوازدهمین همایش از ۵۰ همایشی است که قرار است در استان‌های مختلف و با حضور شرکت‌های تولیدی نهاده‌های کشاورزی، به ویژه شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ برگزار شود.
مهدی سعیدی افزود: ٣ هزار و ۵٠٠ شرکت کارگزاری در سراسر کشور با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در عرصه تولید، تامین و عرضه نهاده‌های کشاورزی همکاری دارند.


منبع : خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید